صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۶۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: مرحوم علامه حسن‌زاده آملی به مرحله‌ای رسیدند که یک عالم ربانی شدند، معنای ربانی شدن این است که حرف خدا را می‌زنند و در این دنیا دو مرتبه متولد شدند، چراکه حقیقت ربانی شدن یعنی تولدی دوباره در مسیر زندگی که نیاز به مراحل و مراتب خاصی دارد.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین عباسی خراسانی، استاد حوزه علمیه در اولین سالگرد بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی که 28 شهریورماه بعد از نماز مغرب و عشا در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: وقتی رفتار بزرگان در یک جمعی تحول ایجاد می‌کند باید مجالس بزرگداشت آنان نیز برای کسانی‌ که به‌دنبال سیر و سلوک هستند تحول ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه بررسی شخصیت سیر و سلوکی، عرفانی و معرفتی علامه حسن‌زاده آملی در یک جلسه امکان‌پذیر نیست، اما به قدر امکان باید بازگو شود، ادامه داد: انگیزه آفرینش جز عبادت چیز دیگری نیست و تمایز انسان با دیگر انسان‌ها و دیگر مخلوقات به علم، دانش و معرفت است.

سخنران حرم بانوی کرامت اضافه کرد: براساس روایات، مردم سه دسته هستند که عبارتند از عالم ربانی، یا متعلمانی که در محضر علما کسب فیض می‌کنند و یا کسانی هستند که حزب باد هستند و ثباتی ندارند.

شاگرد برجسته علامه حسن‌زاده آملی بیان کرد: مرحوم علامه حسن‌زاده آملی به مرحله‌ای رسیدند که یک عالم ربانی شدند، معنای ربانی شدن این است که حرف خدا را می‌زنند و در این دنیا دو مرتبه متولد شدند، چراکه حقیقت ربانی شدن یعنی تولدی دوباره در مسیر زندگی که نیاز به مراحل و مراتب خاصی دارد.

وی با اشاره به اینکه دلیل اینکه مرحوم علامه حسن‌زاده آملی یک عالم ربانی شدند این بود که ایشان اهل برنامه شخصی و نگهبان نفس خود بودند و مدیریت نفس را به‌درستی انجام دادند، گفت: تمام اندیشه و کلام مرحوم علامه حسن‌زاده آملی کاملا خدایی بود و خود را در محضر خدا می‌دانست و همه را دعوت به خدا می‌کرد.

عباسی خراسانی افزود: حالات عرفانی علامه حسن‌زاده آملی مثال‌زدنی است، چراکه وی حتی یک مرتبه هم مخاطبان را دعوت به خود نکردند؛ ایشان در یک قله عرفان و معرفتی قرار داشت که به مقام دستگیری از دیگران رسیده بود و برای تمام حالات اجتماعی، فرهنگی، عرفانی و سیاسی خود برنامه داشتند.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه ایشان مقید به انجام اربعینیات مختلف بودند و سیر و سلوک‌های مختلفی را انجام می‌دادند، بیان کرد: نوشته‌ها و کتاب‌های توحیدی، معرفت نفس و موضوعات معادی مرحوم حسن‌زاده آملی دارای منبع فیض هستند و لازم است جوانان به آن‌ها مراجعه کنند.

عباسی خراسانی اضافه کرد: علمای ربانی به مراتب بعد از مرگ بیشتر می‌توانند منشأ و منبع فیض باشند؛ علامه حسن‌زاده آملی بیش از 40 سال قرائت سوره واقعه در هر شب را ترک نکردند و این باید یک الگو باشد برای کسانی که به دنبال سیر و سلوک هستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از خصلت‌های ایشان این بود که یک سالک توحیدی بودند و همواره خود را ملزم به زیارت حرم بانوی کرامت می‌دانستند.

عباسی خراسانی با بیان اینکه از حالات و نوشته‌های ایشان نباید غفلت کنیم، چراکه ایشان دارای چشم برزخی و گوش الهی بودند، یادآور شد: علامه حسن‌زاده آملی یک عالم خستگی‌ناپذیر در تحصیل، تدریس و عبادت بودند به همین خاطر لازم است طلبه‌ها سیر ایشان را برای خود الگو قرار بدهند.

انتهای پیام