صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۹۷۰۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱

معاون آموزش متوسطه آموزش‌و‌پرورش کردستان گفت : بر مبنای حوزه‌های تربیت و یادگیری کاروفناوری و فرهنگ و هنر، طرح مهارت‌آموزی با عنوان «هر دانش‌آموز حداقل یک مهارت» در مدارس متوسطه استان اجرا می‌شود.

طیب سالاروندیان، معاون آموزش متوسطه آموزش‌و‌پرورش کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، به تشریح برنامه آموزش مهارت به دانش‌آموزان دوره اول متوسطه و متوسطه نظری پرداخت و اظهار کرد: یکی از برنامه‌های این حوزه، مهارت‌آموزی با عنوان هر دانش‌آموز حداقل یک مهارت است.

وی افزود: تقویت و توسعه فرهنگ کار و مهارت‌آموزی، کمک به هدایت تحصیلی آگاهانه، کیفیت‌بخشی به دروس کار و فناوری و فرهنگ و هنر، ارتقای شایستگی حرفه‌ای دبیران، کسب حداقل یک مهارت حرفه‌ای برای دانش در پایان دوره تحصیلی، آموزش 100 درصدی دبیران مجری مهارت‌های پایه و حرفه‌ای و تجهیز کامل مراکز آموزش مهارتی بویژه در مناطق کم برخوردار و محروم از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌و‌پرورش کردستان نگاه سطحی به آموزش‌های مهارتی، کمبود نیروی انسانی توانمند و آموزش دیده و کمبود امکانات و تجهیزات متناسب با آموزش‌های مهارتی را از ضروریات اجرای این طرح برشمرد.

وی با بیان اینکه پیگیری آموزش‌های مهارتی در چند حوزه آموزش‌و‌پرورش از جمله آموزش مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای در رشته‌های هنرستانی و آموزش مهارت‌های حرفه‌ای و شغلی در شاخه‌های نظری و سطح دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه که جهت‌گیری برنامه درسی ملی دارد. (هردانش‌آموز حداقل یک مهارت) انجام می‌شود، بیان کرد: برای تجهیز یک مرکز آموزش مهارتی در هر شهرستان یا منطقه ویژه مناطق محروم بر اساس ‌این درس کاروفناوری و فرهنگ و هنر به ارزش 300 میلیون تومان برای هر مرکزنیاز است.

سالاروندیان به موضوع برون سپاری شاخه کارو دانش پرداخت و ادامه داد: براساس آئین‌نامه همکاری وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مراکز تولیدی و آموزشی در اجرای نظام جدید آموزش متوسطه و با توجه به ضرورت توسعه آموزش‌های شاخه کاردانش، بـرون سـپاری کارو دانش یکی از روش‌های استفاده از همکاری واحدهای آموزشی، تولیدی و خدماتی است که بر اساس آن با توجه به شرایط مورد نیاز آموزش‌و‌پرورش و با استفاده از فضا، تجهیزات کارگاهی، مواد اولیه و نیروی انسانی متخصص واحدهای آموزشی، تولیدی و خدماتی، آموزش‌های مهارتی در داخل یا خارج از فضای هنرستان کارو دانش به صورت برون سپاری به هنرجویان ارائه می‌شود .

وی به دلایل عمده برون سپاری نیز اشاره کرد و کمبود نیروی انسانی متخصص در برخی از رشته‌ها، کمبود فضا، تجهیزات و مواد مصرفی، تمرکززدایی و توسعه مشارکت آموزش‌های مهارتی، بهره‌گیری واستفاده از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، خبرگی نیروی انسانی و امکانات سایر دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و بخش خصوصی، افزایش انعطاف‌پذیری برای مقابله با شرایط کسب و کار، تقاضا برای محصولات و خدمات و تکنولوژی، جذب و تشویق دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند برای کسب مهارت‌های مورد نیاز جامعه، گسترش آموزش‌ها متناسب با نیاز و آمایش سرزمین و توسعه متوازن، ارتقای سطح بهره‌وری آموزش‌های هنرستانی، صرفه‌جویی در هزینه، بهبود کیفیت آموزشی و اجرای رشته‌های صنعتی که هزینه زیادی را جهت راه‌اندازی دارد را از عمده این دلایل بر شمرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌و‌پرورش کردستان افزود: کاهش هزینه‌ها اجرایی و افزایش بهره‌وری، بهبود کیفیت وکمیت کارها، آزاد کردن منابع انسانی برای اجرای سایر فعالیت‌ها، افزایش رقابت به منظور افزایش کیفیت خدمات و استفاده از دانش و تجربه دانش بخش خصوصی نیز از مزایای برون سپاری می‌باشد.

وی با بیان اینکه تعداد کل دانش‌آموز خارج شاخه کاردانش 1426 نفر است، به تشریح محاسبه میزان صرفه جویی اجرای این طرح در بخش کارگاه، تجهیزات، نیروی انسانی پرداخت و مستندات قانونی اجرای آن را نیز یادآور شد.

سالاروندیان در پایان یادآور شد: برای برون سپاری آموزش این تعداد دانش آموز به مبلغ 6 میلیارد تومان اعتبار جهت پرداخت بدهی گذشته و انعقاد قرارداد سال جاری نیاز است.

انتهای پیام