صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۳۱۴۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه آیه ۲۴۳ بقره دلالت بر رجعت، قدرت خداوند و امکان بازگشت انسان بعد از مرگ دارد، گفت: طغیان و سرکشی در مقابل خداوند انسان را نابود خواهد کرد زیرا طغیان انسان متنوع است و باعث می‌شود انسان مسیر هدایت را طی نکند.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه شامگاه 27 مهرماه در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم، ضمن گرامیداشت سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم در محفل معارفی حرم بانوی کرامت گفت: میان مفسرین اختلاف است که منظور از آیه ۲۴۳ بقره که کوتاه‌ترین داستان قرآنی است چه چیزی است و علامه طباطبایی(ره) قائل به این است که این آیه اشاره به یک واقعیت دارد.

وی با اشاره به اینکه مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید این آیه یک داستان حقیقی و واقعی است اما خداوند به جزئیات آن ورود نکرده است، ادامه داد: در تفاسیر به نقل از امام صادق(ع) اینگونه ذکر شده است که تعداد این قوم حدود ۷۰ هزار نفر بوده که دچار شرک و معصیت بودند و خداوند نیز عذاب طاعون را برای آنها فرستاد و تمام مردم شهر از بین رفتند.

سخنران حرم بانوی کرامت اضافه کرد: طبق نقل تفاسیر، بعد از اتمام عذاب و سپری شدن زمان، یکی از انبیاء الهی از این شهر گذر می‌کردند که مشاهده کردند تمام شهر به استخوان تبدیل شده‌اند و این پیامبر الهی از خداوند درخواست کرد این قوم مجدداً زنده شوند که تمام شهر زنده شدند، توبه کرده و به زندگی ادامه دادند.

وی با بیان اینکه از نکات مهم این آیه این است که این آیه دلالت بر رجعت، قدرت خداوند و امکان بازگشت انسان بعد از مرگ دارد، گفت: طغیان و سرکشی در مقابل خداوند انسان را نابود خواهد کرد چرا که طغیان انسان شامل موارد متعدد خواهد شد و باعث می‌شود انسان مسیر هدایت را طی نکند.

سخنران حرم بانوی کرامت ابراز کرد: گاهی مواقع، طغیان اعتقادی است و گاهی نیز طغیان اخلاقی است و انسان خود را از دستورات الهی بی‌نیاز می‌بیند و گاهی نیز طغیان انسان اقتصادی است و انسان در حوزه کسب و کار به کم‌فروشی، دزدی، احتکار و… دچار می‌شوند و تمام این طغیان‌ها موجبات عذاب الهی را فراهم می‌سازد.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه در قرآن کریم حدود ۲ هزار آیه به داستان‌های مختلف برای عبرت‌آموزی انسان‌ها است، اظهار کرد: لازم است جوانان کارهای خود را با بصیرت و آگاهی انجام بدهند و از هیجانات کاذب و اغتشاشگری در اعتراضات پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: تبلیغات گسترده‌ای که بعد از رحلت نبی خدا توسط دستگاه دشمن صورت گرفت ماجرا را به گونه‌ای رقم زد که مردم فکر می‌کردند حضرت علی(ع) یک انسان بی‌نماز بودند.

رفیعی گفت: جمهوری اسلامی با یک تبلیغات عظیم و گسترده منفی توسط دشمنان در فضای مجازی مواجه شده است؛ لازم است جوانان پیشینه گروه‌های سیاسی مثل منافقین که به اغتشاش دعوت می‌کنند، بررسی و مطالعه کنند و ببینند همین گروه‌هایی که امروز دلسوز جوانان شده‌اند چه جنایت‌هایی را مرتکب شده‌اند.

وی افزود: ورود شخصیت‌های بزرگ به شهرها در تاریخ نقل شده است که ورود نبی خدا به شهر مدینه، ورود امام رضا(ع) به نیشابور و ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم از جمله این موارد تاریخی است.

رفیعی بیان کرد: حضرت معصومه(س) افضل دختران حضرت موسی بن جعفر(ع) بودند که برای دیدار برادر به ایران آمدند و بنابر نقل تاریخ در ساوه توسط مأموران مأمون دچار مجروحیت شده و وارد شهر قم شدند و در منزل شخصی به نام موسی بن خزرج اسکان یافتند.

وی گفت: امامزاده‌ای که در کنارش این همه مرجع، عالم و حوزه علمیه قوی شکل گرفته باشد سراغ نداریم و اکثر کراماتی که از این بانوی بزرگوار نقل شده است توسط علما و مراجع بزرگوار است.

انتهای پیام