صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۴۲۸۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱

یک فوق تخصص ریه احتمال ابتلای همزمان به کرونا و آنفولانزا را کم دانست و تأکید کرد: مشکل کنونی کشور ابتلای گسترده به آنفولانزاست و ممکن است این بیماری در حالت شدید خود موجب مرگ و میری شبیه مرگ و میرهای کرونا شود.

مصطفی قانعی، فوق تخصص ریه در گفت‌وگو با ایکنا مسئله اول و مهم کنونی کشور را آنفولانزا عنوان کرد و در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال ابتلای همزمان به کرونا و آنفولانزا وجود دارد؟ گفت: این مسئله امر شایعی نیست و ابتلای موردی داشتیم که افراد به صورت همزمان به هر دو بیماری مبتلا شده‌‌اند. افرادی که دز یادآور واکسن کرونا را زده‌اند بسیار غیرمحتمل است که بیماری متوسط و شدید کرونا را بگیرند. بنابراین اگر هم این افراد به کرونا مبتلا شوند بیماری آنها خفیف خواهد بود.

این فوق‌تخصص ریه ضمن هشدار نسبت به این مسئله که در حال حاضر آنفولانزا عمده‌ترین مشکل در کشور است، گفت: آنچه باید امروز بر روی آن متمرکز شویم بیماری آنفولانزاست نه کرونا.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به شیوع زودهنگام و شدید آنفولانزا در کشور آیا فرصت تزریق واکسن آنفولانزا هنوز هست؟ گفت: تا نیمه آبان ماه فرصت تزریق واکسن برای عموم مردم وجود دارد و البته تفاوتی که سال جاری با سال‌های گذشته دارد این است که خوشبختانه امسال واکسن آنفولانزا به میزان کافی در کشور وجود دارد و همه می‌توانند آن را تزریق کنند.

قانعی به تمام افراد بالای 65 سال، تمام بیماران مبتلا به دیابت، کسانی که بیماری قلبی یا تنفسی انسدادی دارند توصیه اکید کرد که واکسن آنفولانزا را تزریق کنند و گفت: تزریق واکسن جزو الزامات این گروه‌هاست.

40 درصد تخت‌های آی سی یو برای آنفولانزایی‌ها

وی اضافه کرد: وقتی واکسن در داروخانه‌ها وجود دارد و آنفولانزا شیوع پیدا کرده پس بهترین کار تزریق واکسن است؛ به ویژه اینکه اخبار اعلام شده از بیمارستان‌ها نشان می‌دهد تا 40 درصد تخت‌های آی سی یو در اختیار بیماران مبتلا به آنفولانزا قرار گرفته است. این خطر وجود دارد که همان تأثیری که ابتلای شدید به کرونا بر روی انسان دارد ابتلای شدید به آنفولانزا داشته باشد و شاهد مرگ و میر ناشی از آنفولانزا در کشور باشیم.

واکسن کرونا مانع ابتلا به آنفولانزا نیست

وی با تأکید بر اینکه تزریق واکسن کرونا مانعی برای ابتلا به آنفولانزا نیست، گفت: این تصور که چون چهار دز واکسن کرونا تزریق کرده‌ایم پس مبتلا به آنفولانزا نمی‌شویم تصور اشتباهی است. این دو ویروس از هم جدا هستند نه واکسن کرونا جلوی آنفولانزا را می‌گیرد و نه واکسن آنفولانزا مانع ابتلا به کرونا می‌شود.

قانعی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان همزمان دز یادآور کرونا و واکسن آنفولانزا را تزریق کرد؟ گفت: با توجه به اینکه هر تزریقی ممکن است تبی یک روزه و یا بدن درد ایجاد کند، توصیه ما این است که سه تا چهار روز فاصله بین دو تزریق وجود داشته باشد.

وی در خصوص نحوه پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا گفت: برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا، ساده‌ترین و مؤثرترین راه شستن دست‌هاست. همچنین باید افراد مبتلا حتماً ماسک بزنند و اگر فردی که مبتلا به آنفولانزا نیست ماسک زده باشد اما فرد مبتلا از ماسک استفاده نکند، ماسک اثر قوی نخواهد داشت. همچنین پروبیوتیک‌هایی در کشور عرضه شده که در روده قرار می‌گیرند و شدت بیماری‌های تنفسی را کم می‌کنند که می‌توان از آنها نیز استفاده کرد.

انتهای پیام