صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۷۶۰۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی بر ضرورت بهره‌گیری از نظرات فعالان قرآنی در عرصه فرهنگ و ایجاد کرسی نظردهی در شورای فرهنگ عمومی تأکید کرد و گفت: باید ارتباطی بین مفاهیم قرآنی و نیازهای جامعه امروزی برقرار کنیم.

هادی مساح، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: علی‌رغم برگزاری جلسه تعاملی با مسئولان ارشد استانی و ارائه پیشنهادات برای نظرخواهی بیشتر از جامعه قرآنی در برنامه‌ها، هنوز این امر عملیاتی نشده است.

وی با بیان اینکه یکی از پیشنهادات این امر است که اتحادیه یک کرسی دارای نظر در شورای فرهنگ عمومی استان داشته باشد، تصریح کرد: متناظر آن در شهرستان‌ها نیز باید مؤسسات قرآنی بتوانند پیشنهادات خود را ارائه دهند که تاکنون پاسخ درستی از مسئولان در مورد این پیشنهاد دریافت نکرده‌ایم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی با تأکید بر ضرورت تبدیل مفاهیم قرآنی به فرهنگ روز، اظهار کرد: باید ارتباطی بین مفاهیم قرآنی و نیازهای جامعه امروزی برقرار کرده و سپس به‌دنبال شیوه‌های انتقال آن باشیم‌.

مساح ادامه داد: باید ببینیم نیازمندی‌های جوانان و نسل امروز چیست، چراکه وقتی فضای مجازی ذهن جوان را پر کرده و از سویی دیگر فرد در این سن لبریز از هیجانات است، نیازمندی‌های علمی روز دنیا در ذهن او قرار گرفته و در این شرایط باید مفاهیم قرآنی متناظرسازی شوند. به‌طور مثال؛ در حوزه بازی و سرگرمی بسیاری از بازی‌ها می‌توانند با مفاهیم قرآنی اجرا شوند. باید مؤسسات قرآن این قابلیت را داشته باشند که مفاهیم قرآنی را به سوژه مجسم روز تبدیل کنند و این امر با میدان دادن به آن‌ها عملیاتی می‌شود.

آمیختن المان‌های شهری با رنگ قرآنی 

وی بیان کرد: می‌توان از مفاهیم قرآنی و تفاسیری که وجود دارد، داستان‌هایی را در قالب نمایشگاه‌های عروسکی و خیابانی خلق کرد و این امر در بها دادن مؤسسات قرآنی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها معنا پیدا می‌کند. 

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی با بيان اینکه ساخت سریال‌های تاریخی در خصوص مفاهیم اجتماعی توسط نویسندگان توانمند نیز به تبدیل مفاهیم قرآنی به فرهنگ غالب روز کمک می‌کند، تصریح کرد: ارائه نمایش‌های عروسکی و انیمیشن در قالب موضوعات قرآنی با نظردهی مؤسسات قرآن از راهبردهای مهم است.

مساح بیان کرد: حتی شهرداری‌ها می‌توانند بسیاری از المان‌های شهری را با الگوبرداری از مفاهیم قرآنی ترسیم و اجراسازی کرده و در این راه ایده‌پردازان را با سیاست تشویقی حمایت کنند؛ اگر این‌گونه عمل کنیم به تدریج اقدامات ما رنگ قرآنی می‌گیرد. نکته بعدی و مهم در پیاده‌سازی فرهنگ قرآنی دستگاه‌های اجرایی هستند که متأسفانه نیروی متخصص در حوزه قرآن ندارند و باید در نظر داشت که کار حرفه‌ای و تخصصی قرآن بر عهده مؤسسات قرآن است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی ادامه داد: کار میدانی بر عهده مؤسسات بوده و راهبری باید توسط دستگاه‌های اجرایی انجام شود. باید ببینیم در این سال‌ها طراحی شهری با مفاهیم قرآنی تا چه اندازه آمیخته شده و تا چه حد از مفاهیم قرآنی در برنامه‌های ترویج فرهنگ عمومی استفاده شده است.

وی تأکید کرد: قرآن مربوط به یک دستگاه نبوده و همه باید در این عرصه و ترویج فرهنگ قرآنی در خصوص جامعه هدف خود تلاش کنند تا آسیب‌ها کاهش یافته و به سمت پیاده‌سازی حرکت کنیم‌.

انتهای پیام