صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۸۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
احد فرامرزقرامکلی:

رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در نشست خبری و رونمایی از برخی آثار مرتبط با کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین گفت: در مغرب‌زمین گرایشی به نام دلیل‌آوری پیدا شد و میرحامد حسین برای پاسخ، نکات دقیق استدلالی را متبحرانه دنبال کرد. او منطق‌ورزی زبردست بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، احد فرامرزقرامکلی، رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی 19 آبان ماه در مراسم رونمایی از برخی آثار کنگره بین‌المللی بزرگداشت میرحامد حسین لکهنوی که در محل بنیاد بین‌المللی امامت برگزار شد، گفت: نسل ما و نسل بعد از ما نیازمند اسوه‌هایی هستند که راه غیرت دینی و تحقیق اثربخش و پژوهش علمی و هدفمند را نشان دهند و شخصیت تمدتی میرحامد حسین و کتاب عبقات به تنهایی در عرصه‌های مختلف برای نسل ما و نسل آینده سراج و راهنماست. 

وی افزود: یکی از درس‌های روشنی که می‌توان از میرحامد حسین یاد گرفت این است که در روزگاری که حدیث‌شناس از متکلم و متکلم از قرآن‌پژوه خبر ندارد او در آثارش نشان داده است که برای دفاع علمی باید از ظرفیت همه علوم و از ظرفیت حدیث در کنار کلام، بهره برد.

دلیل‌آوری متبحرانه

قراملکی تصریح کرد: در روزگار ما در مغرب‌زمین گرایشی به نام دلیل‌آوری پیدا شده و میرحامد حسین هم نکات دقیق استدلالی و دلیل‌آوری را متبحرانه دنبال کرده و او در منطق‌ورزی زبردست بوده است.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت با بیان اینکه استفاده از ظرفیت علوم و فنون مختلف، درس بزرگ روشی است که می‌توان از ایشان آموخت، تصریح کرد: بنیاد پژوهش‌ها از ابتدا دنبال این بحث بوده و گروهی را تشکیل داده است و بنده هم تاکید بر همکاری با این کنگره داشتم و امیداورم این مدل همکاری بتواند مدلی الگو برای محافل علمی باشد تا نشان دهیم دو مرکز علمی همسو می‌توانند دقت علمی آثار خود را ارتقا دهند .

همت درس‌آموزی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری، رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه در سخنانی با بیان اینکه همایش علامه میرحامد حسین اواخر سال آینده شمسی برگزار خواهد شد، گفت: احیای آثار این شخصیت نخستین کاری است که انجام خواهد شد و مهمترین اثری که هم احیا خواهد شد، عبقات است البته برخی آثار پدر میرحامد و برادر وی سیداعجاز و ناصر حسین فرزند او هم احیا می‌شود.

مختاری با بیان اینکه با همه تلاش‌های صورت گرفته، آثار این خاندان دریای وسیعی است، اظهار کرد: با برگزاری این همایش باز هم آثاری از ایشان احیا نخواهد شد و البته این کار بعد از همایش انجام می‌شود. 

وی افزود: امام خمینی(ره) در سال 1362 قمری با همکاری برخی شاگردانشان مانند سیدرضا صدر به تصحیح عبقات اقدام کردند و جلد اول حدیث غدیر هم منتشر ولی بعدها کار متوقف شد. مرحوم شهید بهشتی یکی از فضلای آشنا به محیط هندوستان را به هند فرستاد تا کتابخانه ایشان و آثار او را احیا کند که گزارش این سفر هم در ویژه‌نامه همایش منتشر خواهد شد. 

مختاری تصریح کرد: باید از همت این بزرگواران درس بگیریم؛ ایشان در طول عمر 60 ساله خود این همه اثر تولید کرده همچنین برادر او 46 سال عمر کرده ولی باز آثار گرانقدری از خود باقی گذاشتند، آقابزرگ در این باره فرموده است که بر همه شیعیان امامیه واجب است که حق این خاندان را ادا کنند. 

وی تصریح کرد: برای مؤسسه کتابشناسی شیعه هم مایه افتخار است که با این کنگره همکاری دارد. امیدواریم کتاب «کشف‌الحجب» ایشان را هم تا زمان همایش تصحیح کنیم. 

انتهای پیام