صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۹۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی بیان کرد:

حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی گفت: اگر شناخت پدیده‌ها و علم به اشیا بدون شناخت به مبدأ فاعلی و آفریدگار و مبدأ غایی و فرجام و نهایت آنها لحاظ شود علم سرد و بی‌روحی است و ثمربخش و مفید نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه بیست و نهمین کتاب سال و بیستمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی، امروز سه‌شنبه 24 آبان‌ماه در پژوهشگاه رویان برگزار شد.

در این مراسم از دو استاد؛ آیت‌الله العظمی جوادی آملی و دکتر مهدی محقق به عنوان استاد خادم کتاب تقدیر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، که به نمایندگی از پدر در این مراسم شرکت کرده بود در سخنانی گفت: توفیقی است در این جمع دانشجویی و در کنار افرادی قرار دارم که آثار قلمی آنها برگزیده شده است. مخصوصا استاد مهدی محقق از مفاخر ایران و جهان اسلام هستند. در بیست و نهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی که تاکنون قریب به هزار و پانصد نفر از دانشجویان صاحب اثر در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفته‌اند، دبیرخانه ارزنده این جشنواره تصمیم گرفتند آیت‌الله جوادی آملی را با توجه به آثار فراوان و کتب تحقیقی در زمینه‌های مختلف علوم عقلی همانند کلام و منطق و فلسفه و علوم نقلی همانند فقه و اخلاق و همچنین نوع آثاری که خلق کرده‌اند به عنوان استاد خادم کتاب مورد تحسین و اجلال قرار دهند.

وی ادامه داد: وقتی خبر این تصمیم به حضرت استاد رسید ضمن ابلاغ سلام و تقدیر و سپاس از اعضای محترم دبیرخانه، برای موفقیت این جشنواره دعا کردند اما بسیار شایسته است در این جشنواره به پاره‌ای از نکات بدیع از این استاد گرانقدر که در طی سالیان متمادی بیان کرده‌اند اشاره کنم. نکته اول اینکه قرآن کریم کتابی بسیار بلندمرتبه است؛ کتابی که از هزار و چهارصد سال پیش با صراحت تمام به قلم سوگند یاد کرده و می‌گوید «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ؛ نون سوگند به قلم و آنچه مى‌‏نويسند» (القلم/ 68) این نشان می‌دهد در پیشگاه پروردگار عالم، قلم چقدر ارزشمند است که خدای متعال به آن سوگند یاد کرده است.

جوادی آملی یادآور شد: نکته دوم اینکه کتاب که بخشی از هویت انسان است درگاهی است که انسان می‌تواند در آن ظاهر شده و افکار خود را متجلی سازد. کتاب برای ضبط و ماندگاری علم و انتقال از نسلی به نسل دیگر، طی قرون طولانی نقشی عظیم در این صحنه داشته و به عنوان یک عنصر اساسی همواره در صدر نمادهای فرهنگی و تمدنی بوده است. نکته سوم اینکه در ایران عزیز ما که پیشینه افتخار آمیز آن، جامعه امروزین ایران را اینگونه سربلند ساخته در همه زمینه‌ها کتاب ظهور و بروز خاص داشته و روزی و لحظه‌ای نبوده که قلم از دست محققان این سرزمین پهناور افتاده باشد بلکه همواره صفحات تاریخ ایران با برگ‌های زرین کتاب و مداد قلم‌های سیمین، تابناک و درخشنده بوده است.

وظایف انسان‌های نخبه

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: چهارم اینکه خداوند انسان را با ویژگی‌هایی از سایر موجودات ممتاز ساخته است و تردیدی نیست یکی از شاخص‌ترین جلوه‌های بیانی، کتابت و نوشتن آنچه است که در ضمیر و نهان انسان وجود دارد. هر انسانی که از توان و قدرت بیشتری در درک معارف هستی و نیز تفقه و تفکر برتر نسبت به جهان بینی برخوردار باشد، از هنر بیانی بهره‌مند است و با کتاب می‌تواند از این درک برتر سخن بگوید. نکته پنجم اینکه حضرت استاد جوادی آملی در مقدمه کتاب «مفاتیح الحیات»، که تاکنون بیش از دو میلیون تیراژ داشته، استعمار زمین، جهان‌دانی و جهان‌آرایی را شأن انسان‌های نخبه می‌داند که با عمل به دستورات قرآنی به دنبال فتح جهان هستند.

وی گفت: اساتید و دانشجویانی که با چنین اراده‌ای به فکر استعمار زمین و زمان هستند با عمل به توصیه قرآنی به دنبال تحقق اراده الهی و نشاندن انسان در جایگاه اصلی خویش هستند. ششم اینکه تردیدی نیست که کتاب با همه اشکال آن، اثری مستقیم در ساخت هویت جامعه داشته و دارد. کتاب عنصر گرانقدری است که با نفوذ در افکار و اندیشه‌های جوامع، آنها را متحول ساخته و ضمن افزایش دانش، هویت جامعه را ساخته و مطالبات آنها را به گونه‌ای دیگر رقم می‌زند از این رو کتابی که انسان‌ساز و منشأ تحول جامعه نباشد، نمی‌توان آن را اثری انسانی تلقی کرد.

لزوم توجه به مبدأ فاعلی اشیاء

وی افزود: نکته هفتم اینکه کتاب گرچه چهره‌ای مجذوب و محبوب دارد و شیخ اجل سعدی شیرازی، گاهی از آن به گلستان و گاهی بوستان یاد می‌کند اما طرفِ دیگرِ آن، می‌‌رود تا آن سوی مرزهای علم و دانش و حقیقت را نشان دهد. قرآن کریم گرچه با چهره عربی مبین برای ما آشکار شده اما آمده تا انسان‌ها را به درجات بالا برساند و این رسالت هر کتابی است که دست انسان را گرفته و به عالم حقیقت بکشاند.

رئیس موسسه اسراء در پایان سخنان خود گفت: نکته هشتم اینکه توجه دانشجویان ارجمند که به صورت همگانی مورد لطف و عنایت استاد بوده‌اند را به نکته مورد تأکید ایشان جلب می‌کنم و آن اینکه اگر شناخت پدیده‌ها و علم به اشیا بدون شناخت به مبدأ فاعلی و آفریدگار و مبدأ غایی و فرجام و نهایت آنها لحاظ شود علم سرد و بی‌روحی است و ثمربخش و مفید نخواهد بود. امید است این نشست علمی و فرهنگی با بزرگداشت دانشجویان و اساتید برگزیده به فرجام نیک منتهی شود.

انتهای پیام