صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۰۰۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
حشمت‌الله قنبری:

کارشناس تاریخ اسلام در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه انزوا و کناره‌گیری خواص در شرایط فتنه مورد مذمت قرار گرفته است، تأکید کرد: اینها پشت امام زمان را خالی کرده‌اند، در صورتی‌ که سکوت اختیار کردن در شرایط فتنه اصلاً جایز نیست.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حشمت‌الله قنبری، کارشناس تاریخ اسلام در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه 27 آبان ماه تهران گفت: این روزها بخشی از تاریخ برای ملت باعظمت ایران رقم می‌خورد و بدون تردید به فضل پروردگار این بار هم ملت ایران غبار یأس و ناامیدی را بر سر تبهکاران نظام سلطه خواهند پاچید.

وی افزود: ایمان و فتنه قرین هم هستند و هرجا ایمان است جریان فتنه متأثر از رفتارهای تبهکارانه جریان شرک و کفر و نفاق ظهور و بروز پیدا می‌کند. آنچه که باعث می‌شود گره‌ها در زمان مناسب به سرعت باز شود و پرده از برنامه‌ریزی‌های پیچیده برداشته شود، فهم دقیق از نظام جامع الگو و تبعیت مؤمنانه از امامت حق و ولی امر مسلمانان است.

مقابله نظام اسلامی با امواج فتنه

کارشناس تاریخ اسلام با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همیشه این انقلاب باعظمت با امواج فتنه مواجه بوده است، عنوان کرد: اما این انقلاب باعظمت با حضور امام راحل و تطهیر سرزمین اسلام از شجره خبیثه پهلوی و آزاد شدن یک ملت از دست نظام سلطه و جریان‌های یهود و وابسته به یهود مصون مانده است. همیشه انقلاب اسلامی آماج فشارها و تهدیدات و تحریم‌ها قرار داشته و امروز نوع جدیدی از آن به ظهور رسیده که اگرچه به لحاظ عمق و وسعت با بعضی‌ از فتنه‎‌ها قابل مقایسه نیست اما زخم‌هایی را به این ملت وارد کرده است.

قنبری بیان کرد: رفتارهای سران کفر و نفاق در اتفاقات اخیر برگرفته از برخی از رفتارهای منافقانه در سال دوم هجری قمری است، چون بعد از حاکم شدن اسلام بر شئونات مردم مستکبران قریش باور نمی‌کردند اسلام به این سرعت بتواند یک نظام الگوی جامعی را ارائه کند که در سایه عمل کردن به دستورات او هیمنه قریش در هم کوبیده شود، لذا جنگی را در سال دوم هجرت به نظام اسلامی تحمیل کردند و در منطقه بدر با مسلمانان روبه‌رو شدند اما به واسطه تبعیت مسلمانان از پیامبر اکرم(ص) علی‌رغم اندک بودن عده و تجهیزات مشمول نصرت الهی شدند. سران قریش وقتی شکست خوردند از پا ننشستند و مجموعه برنامه‌های دقیق‌تری انجام دادند و بر روی پول‌پاشی گسترده سرمایه‌گذاری کردند و هرآنچه را در اختیار داشتند برای تجهیز سپاهشان و برای به استخدام درآوردن همه جریانات اسلام به کار گرفتند و سخاوتمندانه پول ریختند و برای شکست عزم و اراده مسلمانان هرچه داشتند خرج کردند.

ابزارهای مورد استفاده از سوی جریان کفر

وی ادامه داد: اگر ایمان مستحکم در بین مسلمانان وجود داشته باشد جریان کفر فرصت قدرت‌‎نمایی پیدا نمی‌کند. روش دیگری که جریان کفر از آن استفاده کرد به کار گرفتن زنان، شاعران و چهره‌های تأثیرگذار برای غلبه بر افکار عمومی بود.

استاد دانشگاه با بیان اینکه در درون جامعه اسلامی سرمایه‌گذاری سران قریش برای مأیوس کردن مردم صرف شد و در این راستا افرادی بودند که توانمندی‌‎های دشمن را بزرگ نشان می‌دادند و توانمندی‌های خودی را تضعیف می‌کردند، گفت: برخی از خواص فکر می‌کردند بعد از پیروزی در بدر دیگر دشمنان با آنها کاری ندارند و به همین دلیل گرفتار دنیاطلبی شدند و در مقابل امام هدایشتان ایستادند و ایستادگی در مقابل فرمانده کل قوا باعث شد تا دچار تبعات سختی شوند.

قنبری با بیان این مطلب که انزوا و کناره‌گیری خواص مورد مذمت قرار گرفته است، تأکید کرد: اینها پشت امام زمان را خالی کرده‌اند، درصورتی‌که سکوت اختیار کردن در شرایط فتنه اصلاً جایز نیست. مسلمان باید مانند قاسم سلیمانی باشد که هیچ‌گاه سکوت نکرد و قطعه‌ای از مردم بود و هرگز پشت امام زمان را خالی نکرد.

مقابله دشمن با تشکیل نظام مرجعیت شیعه

وی ادامه داد: امروز دشمن می‌خواهد نظام مرجعیت شیعه در ایران شکل نگیرد و افرادی که شاگردان مکتب شرک قریش هستند به امامان جمعه و روحانیت بی‌احترامی می‌کنند و آنهایی که عمامه‌پرانی را انجام می‌دهند از همان شاگردان مکتب شرک هستند. امروز نظام سلطه و استکبار با سرمایه‌گذاری در اتاق‌های فکر خود به دنبال تضعیف نظام اسلامی است اما تکلیف روشن است و ملت ایران با هم و کنار هم هستند و به دشمن ضربه‌ای وارد خواهند کرد که مثل آن را ندیده‌اند.

کارشناس تاریخ اسلام بیان کرد: همه می‌دانند آنچه را به اسم اعتراض به خورد افکار عمومی می‌‎دهند نوعی بهانه‌تراشی منافقانه است و اگر هم در کشور فسادی وجود دارد به خاطر وجود افراد وابسته به آنها در کشور است.

قنبری با بیان اینکه دشمن برای شکست انسجام ملی به دنبال استفاده ابزاری از شعار آزادی زنان است، گفت: دشمن برای ایجاد انشقاق میان مردم دست به سلاح برده و مردم مظلوم را به شهادت می‌رساند و مردم را مقابل نیروی انتظامی قرار می‌دهد. نیروی انتظامی نباید بیش از این مماشات کند و مردم از اینکه فرزندانشان به شهادت می‌رسند ناراحت هستند و باید دست عدالت قوه قضائیه در مقابله با فتنه‌گران بیرون زند و اگر چنین نشود دشمن انسانیت را از بین خواهد برد.

وی در پایان تأکید کرد: اشتباه بزرگ نظام سلطه این است که فکر می‌کند مردم ایران همان عده‌ای وهابی کروات‌زده فارسی‌گو هستند و فکر می‌کند اینها مردم ایران هستند، درصورتی‌که اینها مردم ایران نیستند.

انتهای پیام