صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۰۱۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴

مدیرعامل مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان از ثبت‌نام بیش از 12 هزار نفر در نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن کریم خبر داد.

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، سومین دوره توان‌افزایی مدیران مراکز دارالقرآن استان، روز گذشته، اول آذرماه در مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان برگزار شد.

علی فضیلتی، مدیرعامل مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان در ابتدای این نشست در خصوص فعالیت‌های مجمع اظهار کرد: با توجه به اهمیت و تأثیر فضای مجازی و دسترسی آسان به مطالب، مجمع سایتی طراحی کرده است تا بتواند نیازهای روزمره مربیان و فعالان قرآنی سراسر کشور را برطرف کند. علاوه بر این، مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان در زمینه جمع‌آوری و صحافی قرآن‌های فرسوده، توزیع کتاب و طرح حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم در سراسر کشور و مخصوصا مناطق محروم جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان اقدامات مؤثری انجام داده است.

وی افزود: «ستاد قرآنی احسن‌الحدیث» شامل تفسیر قرآن، شرح نهج‌البلاغه، شرح دعاهای صحیفه سجادیه و اطلس بانک مراکز قرآنی سراسر کشور به تفکیک هر شهرستان، «خانه‌های قرآنی» حاوی اطلاعات خانه‌های قرآن شهری و روستایی سراسر کشور و ثبت هفت هزار روستای قرآنی و برنامه‌ریزی خاص برای آنها، «بنیاد صحیفه سجادیه» مشتمل بر شرح تخصصی دعاهای صحیفه سجادیه و «آموزش و توان‌افزایی مدیران قرآنی» شامل آموزش‌های مدیریتی و تخصصی برای مدیران و مربیان قرآنی، بخش‌های مختلف سایت مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان را تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل مجمع خیرین قرآن و عترت استان اصفهان در ادامه به اهمیت توجه به جوانان اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مجمع، کمک به حفظ قرآن کریم است که در قالب حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم برنامه‌ریزی شده و در سایت با عنوان «نهضت حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم» آمده است. تاکنون بیش از 12 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و آموزش‌های لازم برای مدیران در زمینه روخوانی، روان‌خوانی، صوت و لحن، حفظ قرآن کریم، داستان‌های قرآن، ترجمه و تفسیر و نرم‌افزارهای کامپیوتری نیز قابل دسترسی است.

دارالقرآن‌های آموزش و پرورش قرارگاه فرهنگی هستند

علی حاجی‌زکی، رئیس دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز به اقدامات انجام شده برای مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان اشاره کرد و ادامه داد: حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مراکزی صورت می‌گیرد که درخواست خود را در سامانه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت به‌صورت الکترونیکی ثبت کنند، ضمن اینکه صدور پروانه اخذ این حمایت‌ها در قالب سامانه حمد انجام می‌شود.

وی به اهمیت کارکرد دارالقرآن‌ها اشاره کرد و افزود: دارالقرآن‌های آموزش و پرورش، قرارگاه فرهنگی و برنامه‌ریزی در مناطق مختلف استان محسوب می‌شوند و مخاطب آنها، دانش‌آموزان هستند که در آینده کشور می‌توانند بسیار مؤثر باشند. تمام دستگاه‌های فرهنگی استان برای فعالیت بیشتر دارالقرآن‌ها تلاش خواهند کرد تا اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد.

نقش دارالقرآن‌ها در ارتقای فرهنگ قرآنی دانش‌آموزان

مهدی نم‌نبات، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این نشست به فعالیت دارالقرآن‌های استان اشاره کرد و گفت: اخیرا دو برنامه حضوری و دو برنامه مجازی برای دارالقرآن‌های آموزش و پرورش برگزار کردیم که یکی از این برنامه‌ها با حضور مدیران دارالقرآن‌های سراسر کشور برگزار شد و این نشان از اهمیت و جایگاه این مراکز دارد که در ارتقای فرهنگ قرآنی دانش‌آموزان می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت تمام دستگاه‌های فرهنگی در آموزش و پرورش بیان کرد: در جلساتی که با دستگاه‌های فرهنگی داشته‌ایم و با توجه به حوادث اخیر، به این اجماع رسیده‌ایم که فعالیت‌های فرهنگی بیشتر باید بر آموزش و پرورش تمرکز کند تا بتواند اثرگذار باشد. یکی از اقدامات بسیار خوبی که مصمم به اجرای آن در آموزش و پرورش هستیم و مراکز دولتی و غیردولتی نظیر مجمع خیرین قرآن و عترت استان نیز تلاش و کمک بسیار زیادی برای انجام آن داشته‌اند، نهضت حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم است که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

در ادامه، نمایندگان اداره‌کل تبلیغات اسلامی و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان و مدیران مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت نیز در خصوص فعالیت‌ها و دیدگاه‌های خود صحبت کردند.

انتهای پیام