صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۰۵۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱

عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بیرجند با اشاره به دینداری قرآنی حضرت زهرا(س)، گفت: با وجود پتانسیل‌های دینی و علمی در جامعه، هنوز نتوانسته‌ایم زندگی واقعی ائمه اطهار(ع) را در کتب آموزشی وارد کنیم.

حجت‌الاسلام هادی شهاب، عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به ابعاد زندگی حضرت فاطمه(س)، اظهار کرد: مسئله خانواده در زندگی ایشان بسیار پررنگ بوده است.

وی بیان کرد: درست است که در هر زمان تصورهای مختلفی بنا به شرایط از محیط خانواده داریم و یا گاهی ممکن بوده تصویر زندگی ائمه معصومان دور از ذهن باشد، اما آنچه که از آیات و روایات برداشت می‌شود  این است که خانواده محور همه پیشرفت‌هاست و این در زندگی ائمه اطهار(ع) و به‌ویژه حضرت فاطمه به‌عنوان یک بانوی اسلامی به وضوح دیده می‌شود.

این استاد معارف، فلسفه در دانشگاه با بیان اینکه معصومین معتقد بودند که رشد فکری، اخلاقی و اجتماعی در محیط خانواده حادث می‌شود، افزود: ائمه اطهار(ع) سفارش می‌کنند که تشکیل خانوده تنها برای تولید نسل نبوده و نسل‌های پی در پی از یک خانواده هر یک مسئولیتی دارند و این نگاه با نگاه مدرن امروزی متفاوت است.

شهاب با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) به نقش مادری در محیط خانواده بسیار ارج می‌نهادند، تصریح کرد: نقش آن حضرت را به‌عنوان مادر و همراهی با تک تک شخصیت‌ها می‌توان دید، اما این رفتارها آن‌گونه که باید الگوسازی نشده است و در دهه‌های اخیر با مسائل مختلف شعارگونه برخورد کرده‌ایم و به سمت ایجاد یک فکر و عمل نرفته‌ایم.

وی دینداری قرآنی حضرت زهرا(س) را از دیگر وجوه پررنگ زندگی ایشان دانست و ادامه داد: اساساً دین امر پیچیده‌ای نیست، اما ما قصد داریم براساس اهداف و غرض‌های خود آن را تفسیر کنیم؛ دینداری قصه عجیبی نیست.

دین را سخت نگیریم 

شهاب ادامه داد: دین بسیار ساده است و در کلمه انسان می‌توان آن را گنجاند؛ وقتی مفهوم انسانیت را متوجه شدیم، این را نیز درمیابیم که ملاک آدمیت تعهد، راستی و درستی است؛ حضرت فاطمه(س) معتقد بودند که تمام این دنیا به فاصله گرفتن از دین نمی‌ارزد ولو اینکه جان و مال ما را بگیرند.

وی با بیان اینکه حیات اصلی ما دقیقاً همین حیات دینی و قلبی ماست، افزود: این موارد، مسائل روشنی است که در زندگی ائمه چون حضرت زهرا(س) دیده می‌شود، اما با وجود تشکل‌های فرهنگی بسیار نتوانسته‌ایم تراز انسانیت و تراز دینداری مورد قبول ائمه را ترویج کنیم.

شهاب با بیان اینکه متأسفانه از این جهت جامعه ما افت شدیدی داشته است، تصریح کرد: حوزه و دانشگاه از توجه به این اصول در سال‌های اخیر بازمانده است چراکه در محیط آموزشی تفکر و فهم اصل نیست و تمام اهداف خود را به‌صورت شعاری و کلیشه‌ای دنبال می‌کنیم و به‌دنبال رشد فکری نیستیم.

وی با باشاره به اینکه رشد فکری باعث تحول می‌شود اما با تکرار شعارگونه موارد انسانی به جایی نخواهیم رسید، ادامه داد: جامعه ما چندین دهه است که دچار یک هبوط فکری و فرهنگی شده است؛ با اینکه پتانسیل آن در میان جامعه آموزشی و پژوهشی وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی بیرجند با تأکید بر استفاده از افراد اندیشه‌ورز برای تعریف زندگی ائمه اطهار(ع) در کتب آموزشی، اظهار کرد: الگوهای بی‌شماری در زندگی دینی برای الگوسازی داریم، اما محتوای آن‌را در دست نداشته و اراده‌ای برای داشتن فکر و اندیشه در جامعه وجود ندارد؛ بنابراین متولیان باید برای ورود این اصول به کتب آموزشی از برخورد شعاری فاصله بگیرند.

انتهای پیام