صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۰۷۷۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
آیت‌الله صفایی‌بوشهری تبیین کرد

استاد درس اخلاق حوزه‌های علمیه استان بوشهر با اشاره به آثار آداب و اسرار خواندن نماز با معرفت، گفت: نماز دارای یک‌سری آداب ظاهری و باطنی است، لذا باید انسان این آداب را رعایت کند تا نماز، یک نماز عرشی شود و نگاه و قلب و توجه انسان را به ذات اقدس باری‌تعالی برساند.

به گزارش ایکنا از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر، شامگاه، ۲۶ آذرماه، در کلاس مجازی درس اخلاق با موضوع «آثار آداب و اسرار خواندن نماز با معرفت» که با حضور ۳ هزار و ۵۵۱ نفر از طلاب آقا و بانو برگزار شد، با اشاره به اینکه حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) می‌فرماید: «خوش‌خویی سرلوحه نامه اعمال مؤمن است»، اظهار کرد: هر کس که خود را تزکیه کند رستگار می‌شود و هر کس در طریق جلب کسب رضایت الهی و رستگاری قرار گرفت، پروردگار متعال او را از هرگونه ترس و نا ایمنی محفوظ می‌دارد و خداوند منان خود پایدار و نگهدار اوست.

استاد درس اخلاق حوزه‌های علمیه استان بوشهر با بیان این مطلب که اذکار معنوی انسان اهل ذکر توسط ملائک الهی شمارش می‌شود و نزد پروردگار به‌شمار می‌آید و مضبوط است، افزود: انسان با اینکه موجودی اختیاری است اگر اهل ذکر نباشد از منظومه جمعیت بشری خارج است و او به‌عنوان یک وسیله باطل از این سلسله حرکت بیرون خواهد افتاد.

وی به تفسیر آیه «يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ هُوَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ» پرداخت و گفت: خواندن نماز و ذکر در سلوک به صعود مقامات عالیه انسانی و همچنین نیز به زیرساخت‌های ایمانی و تقوایی و رفتاری انسان کمک می‌کند.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری در ادامه با بیان این مطلب که ذکر تقوایی امامت قلب انسان را به‌دست می‌گیرد و ذکر تخصصی در جایگاه عرفان عملی قرار دارد، افزود: خداوند فرمانروايى است كه همه هستى او را تقديس و تنزيه مى‌كنند و هيچ ظلمى از او صادر نمى‌شود. پس حکومت الهی مجازی نیست و بلکه حکومت خداوند مطلق و حقیقی است و هیچ محدودیتی ندارد. به همین جهت حمد و ستايش حق كسى است كه از عيب و نقص به دور باشد.

نماز؛ مرکبی برای عرشی شدن

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر با اشاره به اینکه یکی از اذکار عمومی فوق‌العاده مهم فریضه نماز است، اظهار کرد: نماز دریچه عروج انسان به سمت عالم قدسی و معنویت عظما است و جدایی انسان از مادیت عالم سفلی به سمت کمال صعودیه با حفظ تقوا و اقامه نماز است‌. به همین جهت نماز یک مرکب آسمانی برای عرشی شدن است.

وی ادامه داد: نماز مرکبی است که به اندازه تقوای راکب قابل صعود است و این فرد متقی، مصلی و نمازخوان است که به صلاة و نماز توان می‌دهد. پس درمی‌یابیم که نماز معراج مؤمن به عرشی آسمانی است. اگر راکب با معرفت شد و تقوا داشت و اسرار نماز را بداند و نماز به‌ همراه ذکر بخواند، عرشی می‌شود.

امام جمعه بوشهر به تبیین رعایت آثار باطنی آداب نماز پرداخت و گفت: در رابطه با نماز یک‌سری آداب ظاهری و باطنی وجود دارد، لذا باید انسان این آداب را رعایت کند تا نماز، یک نماز عرشی شود و نگاه و قلب و توجه انسان را به ذات اقدس باری‌تعالی برساند.

وی با بیان اینکه وقتی فرد نمازخوان واقعی نمازهای خود را می‌خواند یک پله به سمت عرش ارتقا و در یک فضایی از انوار الهی حضور پیدا می‌کند، افزود: خواندن نماز با معرفت و عشق اسرار و مفاهیمی دارد که انسان را به یک سیر سلوکیه عرشی می‌رساند و یک حرکتی پُر از لذایذ معنوی است که برای انسان غیرقابل تصور است. به همین خاطر باید بر روی نماز پنجگانه و اقامه نماز خیلی عنایت داشته باشیم. پس هر مقدار که انسان به اسرار نماز معرفت پیدا کند و مؤدب به آداب نماز باشد، عنایات از جانب عرش به سمت او می‌رسد.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری در پایان کلاس مجازی «درس اخلاق» گفت: ما انسان‌ها باید در سلوک عرفان عملی، خودمان را براساس نماز، تقوا و اخلاق معماری کنیم، اگر این امور در این فریضه محقق شد، یک‌سری آثار و برکاتی نازل می‌شود که اهل آداب و اسرار نماز می‌دانند که چه رحمت، لذت و عنایات خاصی را به همراه دارد. پس هر مقدار که فرد نمازخوان درجه نماز خواندن خود را بالا ببرد، آن‌وقت در هر فضا و هر مرتبه و هر کلاسی که باشد مورد عنایات خاص الهی قرار می‌گیرد.


انتهای پیام