صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۰۸۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰

مسئول دارالقرآن سلطان‌ علی ابن‌ محمدباقر(ع) اردهال با بیان اینکه انتظار ما از مسئولان، بازدید از دارالقرآن‌های روستایی است، گفت: خانه‌های قرآنی نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی هستند.

محسن رحیمی، مسئول دارالقرآن حضرت سلطان‌علی ابن محمدباقر(ع) روستای خاوه‌ اردهال از توابع شهرستان دلیجان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: این مرکز از ابتدای تیر ماه امسال فعالیت خود را با 150 قرآن‌آموز و 7 مربی در رشته‌های مهد شکوفه‌ها، روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، حفظ و مفاهیم آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه فعالیت این دارالقرآن با اردوی زیارتی و سیاحتی به حرم حضرت معصومه(س) و نیاسر کاشان آغاز شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه نوجوانان و کودکان برای حضور نیاز به تشویق دارند اهدای جوایز به انگیزه‌های مختلف را در برنامه کاری قرار داده‌ایم.

رحیمی با اشاره به اینکه برنامه‌های قرآنی این روستا فقط به امسال ختم نمی‌شود و طرح‌ها از سال‌های قبل به ویژه در ماه مبارک رمضان انجام شده است، اضافه کرد: پس از برگزاری برنامه‌های متنوع مردم به صورت خودجوش پای کار آمده و اقدامات صورت گرفته به صورت فصلی برای آنان تشریح می‌شد. اطلاع‌رسانی دقیق به آنان باعث شد تا جریان حمایت مردمی از رونق بهتر و بیشتری برخوردار باشد.

وی ضرورت مشارکت مردم در کارهای قرآنی را متذکر شد و افزود: اگر قرارست از حمایت مردمی برخوردار باشیم باید آنان را در جریان تمام امور قرار داده و برنامه‌ها همچون اهدای جوایز و ... با حضور خودشان برگزار شود. بازخورد فعالیت‌ها در روستا و مشاهدات عینی زمینه تقویت فعالیت‌ها از سوی آنان را فراهم کرد.

رحیمی در تشریح وضعیت مربیان حاضر در روستا نیز گفت: دارالقرآن در دو بخش بانوان و آقایان دارای مربی است. در بخش آقایان با کمبودهایی مواجه هستیم، اما در بخش بانوان ظرفیت بالاست و مربی‌های قوی‌تری داریم که مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به حمایت دهیاری و شورای روستایی، ادامه داد: متأسفانه این مجموعه‌ها دارای ظرفیت و منابع مالی کافی نیستند که بخواهند اعتباری برای برنامه و فعالیت‌های قرآنی در نظر بگیرند، اما اگر گاهی نیاز به مکان داشته باشیم مکان دهیاری در اختیار ما قرار می‌گیرد.

رحیمی خواستار حمایت معنوی از سوی مسئولان شد و تصریح کرد: انتظار ما از مسئولان این است که از دارالقرآن‌های روستایی و خانه‌های قرآنی بازدید داشته باشند و آنان را حمایت فکری و معنوی و هم حمایت مالی کنند. باید قبل از اینکه جامعه با مشکل و آسیب مواجه شود پیشگیری کرده و نوجوانان و جوانان را در مسیر قرآن هدایت کنیم تا جامعه‌ای سالم‌تر با آرامش بیشتر داشته باشیم.

وی نبود ساختمان دارالقرآن با تجهیزات کافی در روستا را یکی از مشکلات برشمرد و ادامه داد: بهره‌مندی قرآن‌آموزان از امکانات سمعی بصری، تفریحی و ورزشی در مراکز قرآنی بسیار ضروری است. اگر مراکز قرآنی تجهیز به اماکنی برای تفریح و ورزش باشند قطعاً می‌توان جذب بهتری در حوزه قرآن صورت داد. ما باید مکانی برای جذب ایجاد کنیم تا بدین وسیله بتوان خانواده‌ها و فرزندان آنان را با کلام وحی همراه کرد.

رحیمی ضرورت تولید محتوا در حوزه قرآن متناسب با شرایط اقلیمی همان منطقه یا روستا را مورد تأکید قرار داد و افزود: استفاده از ظرفیت صدا و سیما، تولید انیمیشن‌های قرآنی، تهیه فیلم و سریال‌های قرآنی قطعاً به هدایت کودکان و نوجوانان به سمت قرآن کمک می‌کند. دانشگاه‌ها می‌توانند در کنار سایر رشته‌های تخصصی رشته قرآن و حدیث نیز داشته باشند تا علاقه‌مندان علاوه بر تحصیل در رشته فنی و ... در رشته‌های قرآنی نیز تحصیل کنند.

وی با تأکید بربیان کرامات و معجزات قرآن، اضافه کرد: قرآن نیز دارای معجزاتی است که اگر برای مردم تبیین شود، می‌تواند یکی از راه‌های جذب باشد. در روستای خاوه اردهال فردی با وجود مشکلات جسمانی که قادر به تکلم و شنوایی نیست، اما می‌تواند قرآن را تلاوت کند. این افراد در روستاها مغفول مانده‌اند که با معرفی آنان و هدایت سایر نوجوانان و جوانان خواهیم توانست جامعه را بیمه کنیم.

رحیمی در پایان با بیان این نکته که آموزه‌های کاربردی کلام وحی باید برای عموم مردم تشریح شود، بازگشت به برگزاری جلسات قرآنی خانگی به روش‌های سنتی را خواستار شد و افزود: خوشبختانه ظرفیت برپایی این جلسات جمعه‌های هر هفته به صورت مجزا ویژه آقایان و بانوان با تجهیزات مناسب فراهم شده است و خانواده‌ها برای داشتن جلسه قرآنی گاه چهارماه در انتظار هستند. همچنین برای جذب بیشتر، قرآن‌آموزان در دو بخش بانوان و آقایان هرهفته در ساعت‌هایی مشخص به صورت رایگان از ظرفیت سالن ورزشی فوتسال استفاده می‌کنند.

انتهای پیام