وی با اشاره به اینکه آنچه در روایات آخرالزمانی آمده این است که دنیا به سمت التهاب، دگرگونیهای اجتماعی و درگیریها پیش خواهد رفت، از کتابی که در خصوص آخرالزمان نوشته شده با نام «الملاحم و الفتن» نام برد و افزود: این کتاب در خصوص درگیریها و فتنههای آخرالزمانی بحث کرده و حتی در روایات هم عنوان شده که در آخرالزمان اوضاع بشر بهدست خود بشر و بواسطه دستاوردهای خود انسان، درگیریها و دگرگونیهای عجیب و غریبی برای جامعه بشری بهوجود خواهد آمد مثل انفجارهای اتمی که باعث آلودگی جو، دریا و خاک میشود و باعث برهم زدن اکوسیستم طبیعی میگردند و از نظر اجتماعی هم به وضوح مشاهده میکنیم که کشورهای مستکبر به جان ضعفا افتادهاند.
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: در جامعه بشری درگیری و اغتشاش بوجود میآورند و در واقع کار بجایی میرسد که انسانها به این نتیجه میرسند که دیگر کاری از دست کسی برنمیآید و باید یک منجی کلی بیاید و کار، بهدست او بیفتد و تا به این نتیجه نرسند، امام زمان(عج) ظهور نخواهند کرد.
حجتالاسلام والمسلمین ابطحی اضافه کرد: شیعه بهعنوان یک منتظر، نه به این معنی که در منزل خود خوابیده باشد، بلکه همچون فردی که لباس پوشیده و با چمدان کنار جاده ایستاده و چشم براه است باید چشم انتظار آمدن آخرین ذخیره الهی باشد و حتماً در ادیان و مذاهب الهی از همه زندهتر، شیعه است البته برخی از مذاهب اسلامی اعتقاد به مهدی(عج) دارند و از اعتقاداتشان است ولی انتظار فعال که دعای ندبه یا دعای فرج و...، بخوانند یا ابراز عشق و ارادت کنند، در کارشان نیست.
وی در خصوص عشق و ارادت شیعیان به امام زمان(عج) گفت: یکی از مصادیق بارز ابراز عشق و علاقه به حضرت ولیعصر(عج)، را میتوان در چهارشنبه شبها و جمعه شبها در جمکران مشاهده کرد و دید که چه فوج عظیمی از ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت، به آنجا میآیند، درحالی که در باقی مذاهب چنین چیزی نیست و بر این اساس، شیعه در بحث انتظار، با خواندن دعاهای مخصوص در این باب، انتظار فعال دارد.
انتهای پیام