صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۱۷۹۲۱
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
نیازسنجی فعالیت‌های قرآنی / ۳

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با بیان اینکه عمده فعالیت‌های قرآنی در توجه به ظواهر خلاصه می‌شود، گفت: در کاربردی کردن آموزه‌های قرآن ضعیف عمل کرده‌ایم.

زینب روستایی، رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با تأکید بر ضرورت نیازسنجی فعالیت‌های قرآنی گفت: به نظر می‌رسد هرچه در بحث قرآن کار کرده‌ایم بیشتر به ظواهر تا کاربردی کردن معارف قرآن پرداخته‌ایم.

وی با یادآوری اینکه در روایات آمده است که اگر چیزی را می‌خواهید فرهنگ‌سازی کنید 40 روز بر روی آن مداومت داشته باشید، گفت:  به عنوان مثال برخی از آیات کاربردی قرآن را در دانشکده علوم قرآنی به مدت 40 روز بر روی تابلوها و کلاس‌ها مقابل دید دانشجویان قرار دادیم و از اساتید نیز خواستیم که حداقل هفته‌ای یک مرتبه نکته‌ای درباره آن‌ها بیان کنند.

روستایی با بیان اینکه پرداختن به آیات کاربردی قرآن همان تبیین معارف قرآن است، افزود: در مسابقات قرآن بیشتر به مباحث آوایی و تلاوت صحیح آیات وحی توجه می‌شود که مربوط به ظواهر است،‌ درحالی‌که در کاربردی کردن آموزه‌های قرآن ضعیف عمل کرده‌ایم.

رئیس دانشکده علوم قرآنی شیراز با اشاره به وظیفه دستگاه‌ها برای کاربردی کردن آیات، گفت: یکی از موارد اجرایی نصب آیات کاربردی بر روی تابلوهای شهری است، اما پیشنهاد دیگر آن است که در نمازخانه‌های ادارات، مساجد و حسینیه‌ها حداقل روزی یک صفحه قرآن با معنا تلاوت شود. متأسفانه در این حوزه تک صدایی وجود دارد در صورتی که باید نهادهای مختلف در این قضیه پای کار آیند و از موازی‌کاری نیز پرهیز شود.

روستایی با اشاره به آیه 70 و 71 سوره احزاب «...وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا (70) يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ...؛ و سخنى استوار گوييد(70) تا اعمال شما را به صلاح آورد...» اظهار کرد: این آیه نشان می‌دهد که اصلاح اعمال در گروی درست صحبت کردن است و این یک آیه کاربردی قرآن است که می‌توان به صورت گسترده آن را نشر داد. به عنوان مثال امام جماعت مساجد حداقل یک هفته درباره این آیه نکات و مصداقی بیان کنند. باید کار عمیق این چنینی انجام داد نه اینکه جزیره‌ای عمل کنیم بلکه باید برنامه منسجمی در کل کشور داشته باشیم و از ظرفیت رسانه‌ها و صدا و سیما هم به صورت گسترده در این زمینه استفاده کنیم.

وی در پایان  با تأکید بر سوق دادن پژوهش‌ها به سمت آیات کاربردی، گفت: به عنوان مثال در دانشکده علوم قرآنی کاملاً آمادگی داریم آیات کاربردی قرآن را در عرصه‌های مختلف بیان کنیم مثلاً در حوزه گفتار، پیاده‌سازی فرهنگ نماز، عفاف و حجاب و... می‌توان به صورت گسترده نشر داد.

انتهای پیام