صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۱۸۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵

آئین اختتامیه بیستمین دوره جایزه کتاب و رسانه برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین‌ اختتامیه بیستمین دوره جایزه کتاب و رسانه، امروز، دوشنبه 10 بهمن با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محسنیان‌‌راد، استاد برجسته ارتباطات در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار و برگزیدگان جشنواره معرفی و تقدیر شدند.

رسانه؛ واسطه ورود کتاب به زندگی مردم

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این نشست ضمن تبریک به برگزیدگان، عنوان کرد: اگر قرار باشد کتاب در دستان مردم قرار گیرد و به زندگی آن‌ها وارد شود، واسطه‌ای لازم است و آن واسطه، رسانه است.

وی ضمن اشاره به اینکه طبق آمار هر ساله ۸۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول در کشور منتشر می‌شود، اضافه کرد: اگر 40 هزار از این عناوین را به بخش کتاب درسی و کتاب دانشگاهی اختصاص دهیم و به دلایل مختلف کنار بگذاریم، 40 هزار کتاب خوب و قابل تأمل دیگر برای مخاطب کتابخوان باقی می‌ماند. اینجا رسانه می‌تواند با ملاک‌هایی که تبیین و شاخص‌های که معرفی می‌کند و الگوهایی که می‌شناساند، این کتاب‌ها را به میان مردم بیاورند.

رمضانی با تأکید بر اینکه رسانه می‌تواند مصرف کتاب را آسان‌تر کند، افزود: چاپ ۸۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول در منطقه بی نظیر است و این حجم از تولید در دنیا قابل طرح شدن است که از مسیر رسانه می‌گذرد. یعنی اگر یک شبکه رادیویی یا تلویزیونی بخواهد این کتاب‌ها را معرفی کند، شاید به اندازه یک سال زمان ببرد.

وی در ادامه گفت: در بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه تلاش شد یادگیری از حوزه‌های دیگر و علاقه‌مندان به صنعت اتفاق بیفتد. در این مسیر چهار جایزه جدید از جمله جایزه مردمی به این جشنواره اضافه شد؛ اتفاق دیگر رویداد کشف استعدادها و کشف استعداد برتر است که در هفته کتاب برگزار شد. اگر قرار باشد به لشکر کتابخوانان‌های کشور اضافه شود، کاری است که محصول فعالیت این جمع، حوزه کتاب و رسانه است که در ارتقای این جشنواره نقش مؤثری دارند.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از برگزارکنندگان بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه و تبریک به برگزیدگان این دوره از جشنواره، عنوان کرد: کسانی هم که در جشنواره برگزیده نشدند، خواندن آثارشان در رسانه توسط مخاطبان، قدردانی ارزشمندی برای آثاری است که خلق کردند. 

شخصیت‌های مطلوب را در رسانه کتاب‌خوان نشان دهیم

در این مراسم همچنین محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام طی پیام تصویری به آئین اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه با اشاره به وقفه دو ساله در برگزاری جشنواره به دلیل شیوع بیماری کرونا و برگزاری مجدد جشنواره با فراهم شدن شرایط، عنوان کرد: حوزه کتاب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی، نیازمند توجه هرچه بیشتر در حوزه‌های مختلف مدیریت رسانه‌ای و خبری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث گسترش فرهنگ کتابخوانی را از جمله محورهای اصلی و کلان برنامه‌هایی خواند که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال اجرای آن هستند و افزود: موضوع کتابخوانی وقتی ‌می‌تواند به حد مطلوب برسد که اهالی رسانه توجه هر چه بیشتر به مدیریت خبری داشته باشد.

اسماعیلی تأکید کرد: اگر میزان پیشرفت و توسعه کشورها با میزان و گسترش فرهنگ مطالعه گره بزنیم، ضرورت بیشتر پشتیبانی اصحاب فکر و رسانه و خبر در این حوزه مشخص می‌شود.

وی افزود: اهالی رسانه باید در همه اقسام در گونه‌های مختلف برای کتاب جای خاص و فاخری در نظر بگیرند، اگر برنامه نمایشی ساخته می‌شود و شخصیت مطلوبی در سریال است، او را یک شخصیت کتابخوان نشان بدهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه باید خواندن کتاب را به‌عنوان یک رفتار مطلوب در حوزه خانواده و دیگر کنش‌های اجتماعی نشان دهیم، تصریح کرد: باید در ساخت برنامه رسانه‌ای به این حوزه توجه شود، در این میان همه کسانی که به مقوله کتاب و کتابخوانی در تولیدات رسانه‌ای توجه داشتند، تشکر می‌کنم.

در ادامه سیاوش صلواتیان، دبیر بیستمین جشنواره کتاب و رسانه، بیانیه هیئت داوران جشنواره را قرائت کرد.

بخش «کتاب تخصصی رسانه» به جشنواره کتاب و رسانه اضافه شود

فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با اشاره به میزان کتاب‌های تخصصی منتشر شده در کشور در حوزه روزنامه‌نگاری طی دو سال اخیر، عنوان کرد: طی این مدت کمتر از 100 عنوان کتاب در حوزه رسانه منتشر شده که بخش عمده این کتاب‌ها تألیفی است که نسبت به ترجمه چهار برابر افزایش داشته است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه محتوای آثار ترجمه شده کتاب‌های رسانه، درباره تاریخ رسانه در ایران است، اضافه کرد: سهم این آثار که به زندگی‌نامه‌ها، خودنوشت و تاریخ اختصاص دارد، در تهران 75 درصد و در دیگر استان‌ها 25 درصد است. در این حوزه غلبه اصلی، رویکرد تاریخی به مطبوعات است تا رویکرد تحلیلی، نقد و تحلیل.

مهدی‌پور بحث آموزشی را رویکرد دوم کتاب‌های منتشر شده در حوزه رسانه اعلام کرد و گفت:‌ در این بخش سهم تألیف سه برابر ترجمه و محور بیشتر کتاب‌ها جامعه‌شناختی است. در این زمینه کتاب‌های حقوقی در گروه چهارم قرار دارد و بیشتر موضوعات در حوزه احکام، جرایم و تشویش اذهان عمومی است.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌هایی درباره مسائل «اقتصاد رسانه» سهم اندکی در کتاب‌های رسانه دارند، اضافه کرد: در این حوزه، سه عنوان کتاب تألیف و ترجمه شده است که می‌شود نشانه‌ای برای توجه و دقت در این حوزه به دست آورد. پردازش و بازنمایی حال و روز کتاب در کشور برای فعالان رسانه کتاب، اهمیت زیادی دارد، بنابراین اگر جشنواره‌هایی مانند جشنواره کتاب و رسانه تدارک دیده می‌شود، باید توجه دادن به بحث کتاب با رویکرد تخصصی در حوزه رسانه در اولویت باشد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان ضمن پیشنهاد اضافه شدن بخش «کتاب تخصصی رسانه» به مقولات داوری جشنواره کتاب و رسانه در دوره‌های آتی، گفت: باعث افتخار است که در اینجا حضور پیدا می‌کنیم و درباره داوری، ارزیابی و جایزه‌ای صحبت می‌کنیم که بنای آن ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور است.

در ادامه این مراسم از خانواده مرحوم احد گودرزیانی، روزنامه‌نگار و خبرنگار حوزه کتاب تقدیر شد.

در پایان برگزیدگان بخش‌های سه‌گانه «مطبوعات و خبرگزاری‌ها»، «رسانه‌های دیداری و شنیداری» و «رسانه‌های اجتماعی» و جوایز ویژه «ناشر فعال در استفاده از رسانه‌ها»، «شخصیت فعال رسانه‌ای کتاب»، «انتخاب مردمی» و «رسانه حامی کتاب» معرفی و تجلیل شدند.

اسامی برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر است:

محور مطبوعات و خبرگزاری‌ها

بخش گزارش خبری

زهرا جعفری برای اثر «کپی کتاب با مترجم‌های خیالی» منتشر شده در روزنامه فرهیختگان

بخش مقاله و نقد تخصصی

علی الله سلیمی برای اثر «نشان ملی کتاب» منتشر شده در روزنامه ایران

بخش تیتر

یاسر نوروزی برای اثر «ناشران پخته خوار، ترجمه‌های کپی» منتشر شده در روزنامه هفت صبح و شهروند

بخش خبر

بهنام دورویی برای اثر «رمان نسل فاضلاب‌ها روانه بازار نشر شد» منتشر شده در وبسایت «خانه کتاب کردی»

بخش گفت‌و‌گو

مطهره میرشکاری برای اثر «سی سال کار فرهنگی روی موتور با یک خورجین کتاب» منتشر شده در خبرگزاری ایکنا

بخش یادداشت

زهرا سادات ریحانی برای اثر «سفر کوآنتومی وال تنها» منتشر شده در پایگاه خبری کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (لیزنا)

هیئت داوران در بخش‌های عکس، آثار گرافیکی و بخش صوتی و تصویری به دلیل پایین بودن تعداد آثار ارسال شده و از میان رفتن معنای رقابت بین آثار و با درنظر گرفتن کیفیت پایین آثار ارسال شده، اثری را به عنوان برگزیده معرفی نکرد.

محور رسانه‌های دیداری و شنیداری

بخش داستانی و نمایشی

محمد دیماسی برای اثر «تنها گریه کن» منتشر شده در شبکه های سیمای جمهوری اسلامی

بخش مستند

فاطمه محمدیان‌فر برای اثر «صحاف» منتشر شده در رادیو فرهنگ

بخش مواد تبلیغی

زهرا بلدی برای اثر «زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آید» منتشر شده در ایران صدا

بخش گفت‌وگو و میزگرد

فرهاد دهنوی برای اثر «یار مهربان» منتشر شده در رادیو گفت‌و‌گو

بخش برنامه ترکیبی

فریده گودرزی برای اثر «کتاب بان» منتشر شده در رادیو فرهنگ

بخش گزارش خبری

انسیه بحری برای اثر «بچه‌های قالیباف» منتشر شده در خبرگزاری صداوسیما

محور رسانه‌های اجتماعی

بخش چندرسانه‌ای

جایزه این بخش به صورت مشترک به منا شکری برای اثر «آنونس معرفی پایگاه کتاب» منتشر شده در اپلیکیشن ایران صدا و مصطفی اعلمی برای اثر «کتابخانه مادربزرگ» منتشر شده در صفحه مجازی رادیو زیارت اهدا شد.

بخش عکس و گرافیک

میثم علی‌زاده برای اثر «پوستر تشویق به کتابخوانی و معرفی کتاب خوب» منتشر شده در صفحه مجازی رادیونمای مرکز ایلام

بخش متن

پروانه حیدری برای اثر «خونابه‌ای پیچیده در پر قو» منتشر شده در مجله الکترونیکی واو

همچنین جایزه ویژه «ناشر فعال در استفاده از رسانه‌ها» به انتشارات به نشر، جایزه ویژه «شخصیت فعال رسانه‌ای کتاب» به حجت‌الاسلام اسماعیل آذری نژاد، جایزه ویژه «انتخاب مردمی» به محمدرضا نیازمند و جایزه ویژه «رسانه حامی کتاب» به رادیو گفت‌وگو تعلق گرفت.

 


گزارش تصویری اختتامیه بیستمین جشنواره کتاب و رسانه


 

انتهای پیام