صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۲۰۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی تشریح کرد

حسن سلمانی درباره چرایی استفاده نکردن مؤسسات قرآنی از معافیت مالیاتی گفت: زیرساخت‌های حل نشده در این مؤسسات باعث شده آنان از خدماتی که برای ادامه روند آموزش در نظر گرفته شده است به خاطر ضعف قانون عملا نتوانند بهره ببرند.

حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به مشکلات مؤسسات قرآنی در استفاده از معافیت مالیاتی اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که برای مؤسسات قرآنی درنظر گرفته شده؛ معافیت مالیاتی است که مؤسسات را ملزم به ارائه اعتبارنامه و دفاتر مالی کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی بارها صحبت شده است، افزود: در قانون، مؤسسات قرآنی معاف از مالیات هستند، اما قانون آنان را منوط به این کرده است که فعالان اظهارنامه مالیاتی را ارائه بدهند؛ مشکلی که در این زمینه ایجاد می‌شود این است که مؤسسات به لحاظ مالی گردش مالی زیاد و درآمدهای آن چنانی ندارد و از طرفی چون آشنا به مباحث مالیات و محاسبات نیستند، باید حسابدار استخدام کنند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید یک حسابدار آشنا به امور در مؤسسات استخدام شود که این امر هزینه‌های اجتناب‌ناپذیری را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: این هزینه‌ها گاهی حتی از آنچه که باید به‌عنوان مالیات پرداخت شود، بیشتر می‌شود و این مشکلات باعث می‌شود بحث معافیت مالیاتی عملا روی کاغذ بماند. پرداخت هزینه‌های هنگفت برای حسابرسی مستمر مالیاتی، عملا با پرداخت مالیات تفاوتی ندارد و این امر برای مؤسساتی که گردش مالی خوبی دارند مسئله ایجاد می‌کند.

سلمانی با بیان اینکه حمایت‌های زیادی از جانب دولت وجود ندارد و ظرفیت‌هایی که درنظر گرفته می‌شود نیز قابل استفاده نیست، افزود: عرف جامعه نیز این نیست که خانواده‌ها برای آموزش قرآنی هزینه‌های زیادی پرداخت کنند. خانواده‌ها آموزش قرآن را در سبد هزینه‌های خانوار خود قرار نمی‌دهند و به‌گونه‌ای فرهنگ‌سازی شده که دستگاه حاکمیت را ملزم به پرداخت هزینه‌های آموزش می‌دانند. دغدغه‌های قرآنی در میان خانواده‌ها کم‌رنگ است.

دغدغه‌های عمرانی؛ بیش از دغدغه قرآنی

سلمانی با بیان اینکه دولت توان لازم را برای حمایت‌های خوب از مؤسسات ندارد و مؤسسات باید از طریق خیران هزینه‌های جاری خود را تأمین کنند، افزود: تمام این عوامل باعث می‌شود مؤسسات قرآنی به لحاظ برنامه‌ای قوی بوده، اما به لحاظ مالی ضعیف باشند؛ همین امر باعث شده فعالان قرآنی از خدماتی که دولت برای ادامه روند آموزش در نظر گرفته به خاطر ضعف قانون و یا عوامل دیگر عملا نتوانند بهره ببرند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه علاوه بر این گاهی اوقات شرایطی درنظر گرفته می‌شود که عملا استفاده از قوانین را غیرممکن می‌کند؛ اظهار کرد: شاید اگر مؤسسات قرآنی از مکان خوبی برخوردار بودند می‌توانستند از امتیازاتی که دولت برای آنان درنظر گرفته استفاده کنند.

سلمانی با بیان اینکه فضای قرآنی جامعه را مدیون مؤسسات قرآنی هستیم، اما حمایت‌هایی که باید انجام شود، وجود ندارد، تصریح کرد: گویا برای دولت نیز دغدغه‌های عمرانی بیشتر از دغدغه‌های قرآنی و دینی است؛ حتی در سفر رئیس‌جمهور و مقامات نگاه دولت بیشتر عمرانی است.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی درستی وجود نداشته و عموما نگاه دولتمردان نگاه عمرانی است؛ اگرچه این دولت به سمت حمایت از مؤسسات حرکت کرده، اما تا شرایط مطلوب فاصله داریم و باید پیش از تصویب قانون به تصحیح زیرساخت‌ها بپردازیم.

انتهای پیام