صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۲۲۷۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
محسن یاراحمدی:

مدرس و داور مسابقات قرآن اظهار کرد: قاریان مکان کمی برای ارائه هنر خود ندارند و بهترین، فضای مسابقات است؛ یعنی رقابت‌ها، مجالی برای ارائه کار و معرفی چهره‌های جدید شده است.

محسن یاراحمدی، قاری و مدرس قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا، به ارائه توضیح درباره فرصت‌ها و تهدیدهای مسابقات و مسائلی از این دست پرداخت و در پاسخ به این پرسش که فکر نمی‌کنید اگر کسی دچار سرماخوردگی شود و قاری خوبی هم باشد و رتبه کسب نکند، عدالت مسابقات زیر سوال می‌رود؟ گفت: به هر حال مسابقه است و نمی‌توان به سابقه افراد نمره داد و به چیزی که اجرا می‌شود، نمره می‌دهیم، ویژگی مسابقه همین است و قاریان باید آمادگی خود را حفظ کنند.

وی افزود: در کشور ما با توجه به شرایط فرهنگی حاکم، قاریان جایی برای عرضه هنر خود ندارند و بهترین مکان مسابقات است؛ یعنی مسابقات فرصتی برای ارائه کار و معرفی چهره‌های جدید است. حالا اینکه چقدر مسابقات در این زمینه موفق هستند، جای بحث دارد. در کل مسئولان امر می‌توانند امتیازهایی را ببینند تا افراد بیشتری بتوانند از مزایای رتبه‌های برتر مسابقات بهره‌مند شوند. البته آن‌گونه که شنیده‌ام، مسئولان فعلی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نگاهشان این است و تسهیلاتی را پیش‌بینی می‌کنند تا در نهایت همه چیز برای رتبه نخست نباشد و تعداد بیشتری بتوانند از تسهیلات مسابقات بهره‌ ببرند.

یاراحمدی با اشاره به آسیب‌هایی که مسابقات در پی دارد، گفت: هر کاری که خوبی‌هایی دارد، طبیعتاً بدی‌هایی هم دارد و از جمله آسیب‌های مسابقات، استرس و فشار روحی است که جزء لاینفک مسابقات اعم از مسابقات قرآن محسوب می‌شود و خود به خود استرس و هیجان در هر مسابقه‌ای وجود دارد. البته تا یک حدی از این استرس ایرادی ندارد، اما از جایی به بعد که قاری نتواند بخواند و روح و روانش درگیر شود، به صلاح نیست و از نظر روحی به هم می‌ریزد. به نظرم داشتن استرس و هیجان تا حدی طبیعی است و باید به دنبال این باشیم که استرس را کم کنیم.

این قاری و مدرس قرآن بیان کرد: یکی دیگر از کارها در راستای کاهش استرس، فراهم کردن فضای آرام برای متسابقان است. مثلاً چند سال است که هیئت داوران را از سالن برگزاری مسابقات جدا کرده‌اند. اینکه جمعیت در سالن حاضر شود و قاری مورد تشویق قرار گیرد نیز می‌تواند مؤثر باشد. ضمن اینکه عقبه قاری هم مهم است و اگر قاری در طول سال تلاوت کند، در مسابقه استرس زیادی نخواهد داشت.

یاراحمدی در پاسخ به این پرسش که آیا مسابقات سبب نمی‌شود که قاریان به اجرای تلاوت‌های کلیشه‌ای روی آورند؟ گفت: خیر، موافق نیستیم، چون آیین‌نامه چیز مشخصی ندارد که بگوید قاری اگر اینطور بخواند اول می‌شود. این تفکر اشتباه شکل گرفته است. مثلاً افرادی که در این دوره یعنی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری نمره بالا آوردند، چند سیاق متفاوت داشتند و این تفکری است که افراد رواج داده‌اند. دو سال قبل هم در مسابقات سراسری، یک منشاوی‌خوان، پنجم و یک رفعت‌خوان، سوم شد و اینطور نیست که سبک خاصی مد نظر باشد. پس سبک و الگوی خاصی مد نظر هیئت داوران نیست، بلکه تلاوت سالم و متنوع و با خلاقیت مراد است و مراد از خلاقیت نیز نباید این باشد که قاریان به صورت بی‌رویه کارهای لحنی و... انجام دهند و از تلاوت قرآن فاصله بگیرند، بلکه خلاقیت باید در چارچوب باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره تعیین قرعه‌ها پیش از مسابقه چیست؟ بیان کرد: اگر قاریان فی‌البداهه بخوانند بهتر است و موافق این رویه هستیم. دوستان قصد داشتند قرعه‌های مسابقات را یک هفته زودتر به متسابقان بدهند، اما من اصرار داشتم که قرعه‌ها دیرتر اعلام شود. حالا هم موافق هستم که چند دقیقه قبل و حتی فی‌المجلس قرعه مشخص شود، زیرا هنر تلاوت بداهه است و نباید آن یا همان لحظه را در تلاوت گرفت و لحظه و حس بسیار مهم است. امیدوارم که به اینجا برسیم.

مرتضی اوحدی

انتهای پیام