صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۲۳۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
گزارش ایکنا از یک جلسه خانگی قرآن در اهواز

«ریاض الفرقان» نام یک جلسه خانگی قرآن در شهرک شهید میثمی اهواز به سرپرستی خلیل سواری، قاری جوان خوزستانی است؛ جلسه‌ای که تلاش می‌کند سخن رسول خدا(ص) «خَیرکُم من تَعَلَّم القُرآنَ و عَلَّمَهُ» را سرلوحه کار خود قرار دهد و راه بهتر بودن را برای نوجوانان شهر هموار کند.

یکی از اتفاقات خوب در یک محله، جلسه خانگی قرآن است. می‌گویند اگر چراغ خانه همسایه روشن باشد، خانه تو نیز از این روشنی بی‌نصیب نمی‌ماند. جلسه خانگی قرآن نیز نورانیتی دارد که اطرافیانش را بی‌بهره نمی‌گذارد و باید اهل انس با قرآن باشیم تا بتوانیم شعاع‌ نور و عطر این جلسات را در زندگی خود و اطرافیان ببینیم و احساس کنیم. 

«ریاض الفرقان» نام یک جلسه خانگی قرآن در شهرک شهید میثمی اهواز است. غالب شرکت‌کنندگان این جلسه خانگی، پسران نوجوان هستند که از نقاط مختلف اهواز گردهم می‌آیند تا بتوانند قرآن را خوب تلاوت کنند. خلیل سواری، قاری جوان خوزستانی، سرپرستی این جلسه را بر عهده دارد و از سال 94 تلاش کرده است مسیر آموزش تخصصی قرآن برای نوجوانان و جوانان شهر هموار باشد.  

سواری در این باره به ایکنای خوزستان، گفت: نام این جلسه «ریاض الفرقان» است. کلمه «فرقان» یکی از نام‌های قرآن کریم است و کلمه «ریاض» به معنی باغ است. دوستان هر هفته در این جلسه که تمثال یک باغ زیبا است جمع می‌شوند و قرآن تلاوت می‌کنند.  

این جلسه که ویژه نوجوانان و جوانان از سال 1394فعالیت خود را شروع کرد، یک جلسه خانگی است که به صورت خودجوش در منزل شخصی بنده در شهرک شهید میثمی شکل گرفت و طبق حدیث رسول خدا(ص) که فرمودند: «خَیرکُم من تَعَلَّم القُرآنَ و عَلَّمَهُ»(بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران یاد بدهد)، این جلسه تاکنون ادامه پیدا کرده است. 

جلسه «ریاض الفرقان» یک پشتیبان تمام عیار برای قاریان نوجوان و جوان شهر اهواز؛ بلکه استان خوزستان است. علاوه بر استان، شاگردانی از نقاط مختلف کشور با این جلسه در ارتباط هستند و به صورت مجازی آموزش می‌بینند.

این جلسات روزهای جمعه از ساعت 8:30 صبح تا اذان ظهر برگزار می‌شود. هدف اصلی پرورش الگوهایی برای جامعه است و آنچه خیلی حائز اهمیت است پرورش شخصیت‌های قرآنی است. قاریان بسیاری داریم، اما آنچه از آن غافلیم پرورش شخصیت قرآنی است و این برای ما یک زنگ خطر است. مهم‌ترین چیزی که از اساتید قرآنی خود یادگرفتیم اخلاق است و تلاش ما این است که جلسه «ریاض الفرقان» الگویی برای شناساندن شخصیت قرآنی به قاریان آینده باشد.

قالب اصلی این جلسه تقلید است. تقلید در قرائت از اهمیت بالایی برخوردار است. قاری شاخصی که برای این جلسه انتخاب شده استاد منشاوی است. معتقدم برای دوستان مبتدی باید از استاد منشاوی آغاز کرد، چون تقلید از این استاد، پایه قرائت فرد را محکم می‌کند و در ادامه می‌تواند از بقیه استادان قرائت نیز تقلید کند.

برای جلسه «ریاض الفرقان» چهار مرحله تعریف کردیم؛ مرحله مقدماتی، سطح یک، پیشرفته و حرفه‌ای. از حدود بیست نفری که در جلسه حاضر می‌شوند، 10 نفر در مرحله مقدماتی هستند. پنج نفر سطح یک و بقیه در سطح پیشرفته قرار دارند. در این جلسه، تلاوت مجلسی و مسابقه‌ای به قرآن‌آموزان یاد داده می‌شود، به ویژه قرآن‌آموزانی که به مرحله پیشرفته رسیده‌اند، آموزش‌های تخصصی برای قرائت مجلسی و مسابقه‌ای را در این جلسه فرامی‌گیرند.

در هر جلسه موضوعات اخلاقی و هر آنچه مورد نیاز نوجوانان باشد، به اقتضای مسائل روز بیان می‌شود و تلاش شده در قالب این جلسات، جهاد تبیین صورت گیرد و روشنگری و سواد رسانه‌ای نیز در کنار مباحث تخصصی مدنظر است.  

اساتیدی داریم که از جلسه «ریاض الفرقان» پشتیبانی می‌کنند. آنچه از مسئولان انتظار داریم این است که به جلسات قرآن توجه داشته باشند، از جلسات خانگی غافل شده‌ایم. جلسات خانگی نورانیت و برکت با خود به همراه می‌آورد. اهمیت دادن به قرآن برای انسان نورانیت می‌آورد. پس تا می‌توانیم جلسات خانگی قرآن را جدی بگیریم. در سطح شهرستان جلسات خانگی متعددی وجود دارد، اما باز هم باید تعداد آن را بیشتر کرد.

برخی از این نوجوانان از راه‌های دور در این جلسه حضور پیدا می‌کنند. اعضای جلسه «ریاض الفرقان» از نظر تحصیلی هم در سطح خوبی قرار دارند و یک نکته مهم در این جلسه، ارتباط مستمر با خانواده قرآن‌آموزان است. خانواده‌ها گاهی به من می‌گویند که وقتی فرزندشان در خانه تمرین قرائت می‌کند، سایر اعضای خانواده نیز با او همراهی می‌کنند و این یک برکت است. کارکردن با بچه‌های نوجوان یک نعمت است و از خدا می‌خواهم این نعمت را از من نگیرد.  

تلاش می‌کنیم «ریاض الفرقان» یک نمونه کامل برای قاری شدن باشد. در این جلسه برنامه‌ریزی دقیق برای قرآن‌آموزان وجود دارد و روخوانی، تجوید، وقف و ابتدا، تفسیر، اخلاق و همه آنچه یک قاری قرآن به آن نیاز دارد در این جلسه به آنها آموزش داده می‌شود.  

یک مسابقه نیز برگزار کردیم و اولین دوره مسابقات «ریاض الفرقان» تیرماه سال 1401 برگزار شد. در این زمینه از خبرگزاری ایکنا که این مسابقات را پوشش رسانه‌ای دادند، قدردانی می‌کنم.

درخواست ما از مسئولان قرآنی این است که فضایی برای ایجاد یک مؤسسه قرآنی با نام «ریاض الفرقان» در مرکز شهر فراهم شود که دسترسی نوجوانان و جوانان به این جلسه سهل‌تر باشد. برای دختران نیز برنامه‌ریزی داریم، اما مجالی برای گسترده کردن آموزش‌های خود نداریم. در پایان از خداوند منان خواستارم که ما را در این مسیر ثابت‌قدم کند.

انتهای پیام