به گزارش ایکنا؛ غیبت حکمتهایی دارد که مهمترین آنها آمادگی فرهنگی و اجتماعی جامعه بشری برای ظهور و برپایی حکومت عدل جهانی است یعنی احساس یأس از مکاتب انسانی و غیر وحیانی و احساس نیاز به نوع دیگری از حکومت. به عبارت دیگر از حکمتهای غیبت حضرت مهدی(عج) ذخیره یک حجت الهی برای تحقق یافتن تام و کامل اراده خداوند در سراسر جهان است.
آنچه برای تحقق این امر لازم است آمادگی در سطح وسیع و جهانی است نه در حد حکومت محلی و محدود شیعه. حضرت مهدی(عج) قرار است اسلام را فراگیر و عدل را در سراسر جهان حاکم کند. برای برقراری حکومت جهانی بر اساس عدل و داد نیاز فراوانی به پیشرفت علوم، دانشها و فرهنگهای اجتماعی و مردمی است که آن بدون گذشت زمان میسر نیست. برقراری حکومت جهانی که در آن عدل و داد و قانون حکومت کند و مردم جهان از تمام مزایای فردی و اجتماعی اسلام بهرهمند گردند بدون وجود فرهنگ پیشرفته در کلیه شئون بشری، امکانپذیر نیست و هرگز بدون فرهنگ کامل جامه عمل به خود نمیپوشد.
به همین منظور برنامه «ساعت بیستوچهار و یک دقیقه» با حضور دكتر علیرضا داودی(كارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی) و مرتضی روحافزا(ذاكر اهلبیت عصمت و طهارت) به موضوع قدرت شناختی، نخبگان و توان شناختی- شناخت علت غیبت، موفقیت در مسیر ظهور میپردازد.
این كارشناس ارشد رسانه اظهار کرد: هیچ صنعتی نیست که این گفتمان قوی را بتواند بسازد و بزرگتر از دوران غیبت باشد و خروجی آن تبدیل به گزارهای مانند ظهور شود چراکه هم گفتار دارد و راجع به آن گفتوگو میشود و خودش گفتمان مهدویت یا دوران غیبت و عصر ظهور تلقی میشود.
وی با بیان اینکه ظهور و بروز این صنعت، گفتمان و قدرت را در کربلا شاهدیم افزود: آنچه گفته میشود دوران غیبت، پس از ظهوری رخ داده که منتظر بروز آن هستیم و آن غروب عاشورا در کربلا تا روزی که نمیدانیم است.
این کارشناس علوم شناختی ادامه داد: از علل طولانی شدن دوران غیبت عدم درک و شناخت صحیح واقعه کربلا، عاشورا و تاسوعا است. گویا صفات حضرت مهدی(عج) یکبار در افرادی توزیع شده و صفات حسینی، عباسی، زینبی، رقیهای، امالبنین و فاطمی را در حضرت مهدی(عج) شاهد هستیم لذا یکبار این اتفاق نشان داده شده است.
داودی ضمن اشاره به اینکه صلوات خاصه امام زمان(عج) قابل تطبیق باطنی بر زیارت عاشورا است تصریح کرد: زیارت عاشورا چهار فصل سلام، تولی، دعای پایانی و تبری دارد و در صلوات خاصه در بخش تبری نوع دیگری است و دوران غیبت دوران برقراری تعادل بین همین چهار عنصر است. افرادی در تراز سرباری امام قرار دارند که میتوانند این چهار عنصر دوران غیبت را به نحوی در خود به تعادل برسانند که قبل از ظهور، شهادت نوع ظهور را بتوانند تجربه کنند و مسیر نجف به کربلا شبیه این فرایند است.
این كارشناس ارشد رسانه خاطرنشان کرد: طی کردن مسیر دوران غیبت غیرازاین عناصر نیست و زمانی میتوان امیدوار به ظهور بود که چهار عنصر به تعادل رسیده باشد. دشمن در جنگ ترکیبی، ایجاد فاصلهگذاری بین مردم و امام زمان(عج) میکند و تعادل یکی از عناصر سلام، تولی، تبری و دعا را بر هم میزند.
وی در ادامه ضمن تشریح آداب ادب داشتن در دوران غیبت به منظور ارتباطگیری گفت: آداب ادب عناصر و شهدای کربلا در حضرت عباس(ع) تجلی یافته است و این فرد در مرحلهای است که امام زمان(عج) از نبود او ابراز ناراحتی میکند. جنس شناخت مؤثر است و باید برای این شناخت و درک مفاهیم اهتمام داشته باشیم.
داودی با تأکید بر این مطلب که لیله القدر حس زودگذر نیست بلکه پایدار و دارای آداب است افزود: تبریک میلاد امام زمان(عج) معنا دارد و معمولی نیست و فهم این تبریک ذکر است. با توجه به تغییر جنس جهل در هر دوره، اولین حمله در فضای شناخت، ایجاد استاندارد و حد توقف برای حرکت در مسیر شناخت است و امروز ترکیبی از فضای شناختها است.
انتهای پیام