صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۲۹۵۴۹
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

روزنامه گاردین در تحلیلی، اقدامات کابینه افراطی نتانیاهو و حملات مداوم صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی را زمینه‌ساز انتفاضه سوم فلسطینیان در ماه رمضان دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از گاردین، این روزنامه بریتانیایی با توجه به سیاست‌های دولت تندروی بنیامین نتانیاهو در گزارشی از افزایش نگرانی‌ها از وقوع حوادث خشونت‌آمیز در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در ماه رمضان خبر داد.

این روزنامه در گزارشی به قلم بتان مک کرنان و سفیان طه، از قدس نوشت که سیاست افراطی دولت جدید اسرائیل تنش‌ها را در آستانه استقبال فلسطینیان از ماه مبارک افزایش می‌دهد.

این روزنامه خاطرنشان کرد که ماه روزه‌داری زمانی برای تزکیه نفس، مراقبه و جشن با خانواده و دوستان است، اما مانند تقریباً هر مناسبت مذهبی در بیت‌المقدس، رمضان امسال نیز با نگرانی از تشدید خشونت همراه است.

به گفته گروه‌های حقوق بشر، حداقل 88 فلسطینی شهید و 16 اسرائیلی از ژانویه امسال تاکنون کشته شده‌اند، که باعث می‌شود سال 2023 مرگبارترین شروع سال در دو دهه گذشته در قدس شرقی و کرانه باختری باشد. این حوادث منجر به این گمانه‌زنی شده که این منطقه در آستانه آغاز انتفاضه سوم، یعنی قیام جدید فلسطینیان است.

 گاردین تصریح کرد که بر خلاف تصور رایج، ماه رمضان در میان مسلمانان لزوماً با تشدید خشونت همراه نیست، اما همزمانی امسال بین ماه مبارک مسلمانان با عید فصح یهودیان و عید پاک مسیحیان، امکان افزایش خشونت را افزایش می‌دهد زیرا بیت‌المقدس هدف هجوم غیرمعمول تعداد زیادی از صهیونیست‌ها است.

تنش‌ها همچنین به دلیل تمایل دولت جدید اسرائیل برای تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها در بیت المقدس و همچنین تصمیم این هفته برای لغو قانون 2005 مبنی بر تخلیه چهار شهرک بسیار حساس در کرانه باختری، شعله‌ور شده است.

همچنین با فرا رسیدن ماه رمضان هر سال توجه مسلمانان به بیت المقدس افزایش می‌یابد و آنها از اشغال مسجد الاقصی توسط اسرائیل که در نزد یهودیان به کوه معبد معروف است، صحبت می‌کنند.

این روزنامه به نقل از عزام الخطیب، مدیر اماکن اسلامی در بیت‌المقدس از احتمال عدم اجازه به صدها هزار نمازگزار به مسجد الاقصی برای حضور در مراسم افطار در این مسجد خبر داد.

پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای مدعی شد که هدف آن در ماه رمضان تأمین آزادی عبادت، نماز و آداب و رسوم با حفظ امنیت، قانون و نظم عمومی است و پلیس و نیروهای اضافی در سراسر شهر مستقر خواهند شد.

گاردین همچنین اشاره کرد که شهرک‌نشینان در شهر قدیم و دیگر یهودیان مذهبی اسرائیلی، طی چند سال گذشته به تعداد فزاینده‌ای  به مسجد الاقصی هجوم برده‌اند.

بر اساس یک توافق قدیمی، آنها مجاز به زیارت هستند، اما نباید در این محل به انجام آیین‌های یهودی بپردازند و هر گونه تلاش برای تغییر وضعیت موجود ممنوع است.

انتهای پیام