صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۲۹۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱

براساس نظر مراجع عظام تقلید چشیدن غذا که طی آن غذا به حلق نمی‌رسد روزه را باطل نمی‌کند.

به گزارش ایکنا، برای برخی مشاغل مثل آشپزها چشیدن غذایی که درست می‌کنند بسیار مهم است. بانوان یا آقایانی هم که می‌خواهند افطار درست کنند به خصوص اگر مهمان داشته باشند، مجبور هستند غذایی که درست می‌کنند را بچشند و بعد آن را در سفره افطار بگذارند. اما آیا چشیدن غذا باعث باطل شدن روزه می‌شود.

این مسئله یکی از سؤال‌های پرتکراری است که از مراجع تقلید و روحانیانی که در مساجد و اماکن متبرکه به سؤال‌های شرعی مردم پاسخ می‌دهند، پرسیده می‌شود. در پاسخ کلی به این سؤال باید گفت: خیر؛ چشیدن غذا روزه را باطل نمی‌کند.

آیت‌الله‌العظمی سیستانی در پاسخ به این سؤال که آیا چشیدن غذا روزه را باطل می‌کند؟ فرموده‌اند: جویدن غذا براى بچّه یا پرنده، و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولاً (غذا) به حلق نمى‌‏رسد، اگر چه اتفاقاً به حلق برسد روزه را باطل نمى‌‏کند. ولى اگر انسان از اول بداند که به حلق مى‌‏رسد، روزه‌‏اش باطل مى‏‌شود و باید قضاى آن را بگیرد و کفّاره هم بر او واجب است.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی نیز نظر خود را در این خصوص اینگونه بیان کرده‌اند: جویدن غذا برای بچّه و همچنین چشیدن غذا و مانند آن و شست‌وشوی دهان با آب یا داروها اگر چیزی از آن فرو نرود روزه را باطل نمی‌کند و اگر بدون اراده به حلق برسد اشکالی ندارد، ولی اگر از اوّل بداند بی‌اختیار به حلق می‌رسد روزه‌اش باطل است و قضا و کفّاره دارد.

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی نیز در این خصوص بیان کرده‌اند: جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولاً به حلق نمی‌رسد، اگر چه اتفاقاً به حلق برسد، روزه را باطل نمی‌کند. ولی اگر انسان از اول بداند که به حلق می‌رسد، روزه‌اش باطل می‌شود هر چند به حلق نرسد و باید قضای آن را بگیرد و اگر به حلق رسیده کفاره هم بر او واجب است.

انتهای پیام