صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۳۲۷۴۷
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷

نمایشگاه قرآن فارس طی روزهای 16 تا 19 فروردین‌ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های استان در شیراز برپا شد. در این گزارش نظرات غرفه‌داران و بازدیدکنندگان و همچنین پاسخ مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های فارس را می‌خوانیم.

به گزارش ایکنا از فارس، همزمان با ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن و عترت فارس طی روزهای 16 تا 19 فروردین‌ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های استان فارس برپا شد اما قطعاً این نمایشگاه مانند سایر فعالیت‌ها دارای نقاط قوت و ضعفی است که برای مرور آن‌ها به سراغ برخی غرفه‌داران و بازدیدکنندگان آن رفتیم.

سیدابوالفتح حسینی، مسئول غرفه کتابفروشی صاحب الزمان(عج) به خبرنگار ایکنا گفت: هر ساله در نمایشگاه‌های قرآن و عترت فارس شرکت می‌کنیم و از نمایشگاه امسال هم راضی هستیم.

وی در عین حال از اطلاع‌رسانی کم نمایشگاه انتقاد کرد و افزود: تبلیغات شهری و اطلاع‌رسانی درباره نمایشگاه امسال کم بوده است در صورتی که می‌توانست بهتر از این‌ها باشد.

فاطمه نوحه سرا، مسئول غرفه مؤسسه وفاداران میثاق عشق شیراز هم به خبرنگار ایکنا گفت: امسال برای نخستین بار در نمایشگاه قرآن فارس شرکت کردیم و به طورکلی برپایی نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان اقدام بسیار خوبی است تا مردم بتوانند با محصولات این عرصه آشنا شوند.

وی بیان کرد: البته امسال مقداری مشکل زمان برپایی نمایشگاه داشتیم و بهتر است این نمایشگاه یا قبل از افطار یا بعد از آن برپا شود به عنوان مثال نمایشگاه بین‌المللی تهران از ساعت 17 تا 12 شب برگزار می‌شود و مردم می‌توانند بعد از افطار برای بازدید از نمایشگاه مراجعه کنند.

ضرورت حضور روحانیان برای تبیین مسائل روز

نوحه سرا با بیان اینکه استقبال از نمایشگاه به خصوص در روز سوم بسیار خوب بوده است، افزود: البته به نظر محتوایی بیشتر می‌توانستیم کار کنیم. حتی می‌توانستیم از حضور روحانیانی که با زبان امروزی مسائل دینی را به نسل جدید منتقل می‌کنند، نیز بهره ببریم.

ساره جوشن، مسئول غرفه مؤسسه رواق معرفت شیراز هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: من تقریباً هر سال در نمایشگاه قرآن شرکت می‌کنم اما امسال هم مکان برپایی نمایشگاه و هم فضای آن بهتر بود و خدمات‌دهی آن هم خوب بود.

وی با بیان اینکه به نظر من استقبال مردم از نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته هم بیشتر شده بود، افزود: حتی در سال‌هایی که نمایشگاه قرآن را در چهار راه حافظیه برپا می‌کردیم این حجم بازدیدکننده از نمایشگاه قرآن نداشتیم.

جوشن یکی از نقاط قوت نمایشگاه امسال را هم فضای نمایشگاهی آن و هم برپایی همزمان نمایشگاه حج با آن دانست و افزود: اگر تمام نهادها با همدیگر در برپایی نمایشگاه همکاری کنند و حداقل در عرصه اطلاع‌رسانی ورود کنند، قطعاً نمایشگاه بهتر هم خواهد شد.

محمدعلی دباغ، مسئول فروش غرفه انتشارات فلاح هم به خبرنگار ایکنا گفت: امسال برای نخستین بار در نمایشگاه قرآن شرکت کردیم اما استقبال چندانی از کتب ما نشد و استقبال از این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه کتاب کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه حضور انتشارات و کتابفروشی‌ها هم در این نمایشگاه بسیار کم‌ بوده است، افزود: همچنین تبلیغات نمایشگاه قرآن هم کم بوده است.

نجمه رنجبر، دانشجو 25 ساله به عنوان بازدیدکننده نمایشگاه به خبرنگار ایکنا گفت: به امید خرید قرآن و همچنین محصولات عفاف و حجاب مناسب به این نمایشگاه آمدم، اما انتظارم را برآورده نکرد و حتی محصولات عفاف و حجاب هم محصولات فاخری نبودند.

وی در عین حال مکان برگزاری نمایشگاه قرآن فارس را مناسب ارزیابی کرد و افزود: محیط برپایی نمایشگاه خوب بود چرا که در محوطه درون شهری نبود.

سیدمحمدرضا یوسف‌زاده شیرازی، کارشناس فرهنگی دانشگاه فرهنگیان فارس هم به عنوان بازدیدکننده نمایشگاه به خبرنگار ایکنا گفت: با این دید به نمایشگاه قرآن آمدم که غرفه‌هایی پیرامون مسائل قرآنی، انواع کتابت قرآن و تفسیر و ... را مشاهده کنم اما چنین چیزی ندیدم و تنها یک غرفه قرآن را ارائه می‌کرد.

وی اظهار کرد: آن انتظاری که از نمایشگاه قرآن داشتیم به خصوص در مباحث بازی‌های کودکان و انواع کتب قرآنی و مذهبی برای سنین مختلف و غیره برآورده نشد.

مریم دیده‌بان، بانوی 30 ساله خانه‌دار هم به خبرنگار ایکنا گفت: از نمایشگاه قرآن انتظار می‌رفت که مفصل‌تر برگزار شود اما نکته خاصی در آن ندیدم در صورتی که در نمایشگاه قرآن باید انواع قرآن‌ها، کتب ادعیه و مباحث دینی برای کودکان و نوجوانان بیشتر مشاهده شود.

وی با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن فارس باید مقداری مفصل‌تر برگزار شود، در عین حال محل برگزاری نمایشگاه امسال را مناسب ارزیابی کرد.

پاسخ مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس

محسن نهاوندی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‎‌المللی فارس هم در پاسخ به مباحث مطرح شده از سوی غرفه‌داران و بازدیدکنندگان گفت: در فاصله کمی که از جلسات هماهنگی تا برپایی نمایشگاه قرآن داشتیم، اقدامات خوبی انجام شد و حتی استاندار فارس در بازدید از نمایشگاه ابراز رضایت کردند.

وی با اشاره به حضور کمرنگ مؤسسات قرآنی در نمایشگاه امسال اظهار کرد: به دلیل اینکه نمایشگاه قرآن فارس همزمان با نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شده بود، برخی از مؤسسات فارس در نمایشگاه تهران شرکت کردند.

نهاوندی در عین حال خواستار همکاری دستگاه‌های متولی امور قرآنی در برپایی نمایشگاه قرآن شد و گفت: اگر دستگاه‌های متولی که ارتباطات قوی‌تری با جامعه قرآنی دارند پای کار می‌آمدند قطعاً نمایشگاه بسیار بهتر برگزار می‌شد. به عنوان مثال در نمایشگاه صنایع کوچک، شرکت شهرک‌های صنعتی تمام غرفه‌ها را چینش می‌کند زیرا ارتباطاتش با جامعه مخاطب قوی است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس اظهار کرد: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی مأموریتی دارد و تا حدی می‌تواند در این عرصه ورود کند لذا هر دستگاه متولی باید زیرمجموعه خود را به نمایشگاه می‌آورد.

وی بیان کرد: حضور رؤسای ادارات و دستگاه‌های متولی تنها در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کافی نیست بلکه باید در 4 روز نمایشگاه حضور داشته باشند تا بتوانند به مخاطبان پاسخگو باشند.

انتهای پیام