صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۳۳۴۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۸
حجت‌الاسلام رفیعی تشریح کرد

حجت‌الاسلام رفیعی بر اساس روایات به تشریح پنج عامل که افراد را مشمول ستار بودن خداوند قرار می‌دهد پرداخت.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس مذهبی، شامگاه 22 فروردین ماه، همزمان با شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان و دومین شب از لیالی قدر، در حرم مطهر رضوی، در جمع زائران و مجاوران، بیان کرد: خدا را شاکریم که بار دیگر توفیق درک شب قدر را به ما عطا فرمود. هزاران نفر کنار مضجع شریف رضوی و میلیون‌ها عاشق اهل بیت در سراسر کشور نگاهشان در چنین شبی به سوی مشهد و بارگاه منور رضوی است که امید است خداوند همه آنان را در ثواب زیارت امام رضا(ع) شریک کند.

دعایی که خیر دنیا و آخرت را به همراه دارد

وی تصریح کرد: بحث ستاریت خدا را از بند بیست‌ودوم جوشن‌کبیر استخراج کردم، همانند این دعا روایتی از کلینی در کافی آمده است که فردی نزد امام(ع) معصوم آمد و از ایشان تقاضا کرد که دعایی به وی بیاموزد که خیر دنیا و آخرت را همراه داشته باشد و امام هم نیز همین بند از دعا را آموزش داد.

رفیعی اضافه کرد: اما کلمه کلیدی این دعا «ستر القبیح» است. خدایی که می‌پوشاند و ستار است. آیت‌الله بهجت نیز یکی از اذکاری که بسیار بر آن تاکید داشتند، ذکر «یا ستار» است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: ستر خدا دو گونه است، نخست پوشاندن گناه و عیوب در این دنیا است. اگر گناهان بندگان کشف می‌شد و هر یک از اعمال دیگری خبر داشتیم، هیچ کس در مراسم تشییع دیگری شرکت نمی‌کردیم و دومین مورد پوشاندن گناه در آخرت است.

وی گفت: وقتی بنده‌ای توبه واقعی می‌کند، خداوند گناه او را می‌پوشاند به اینگونه که تمام شهود گناه از کرام‌الکاتبین تا زمینی که در آن گناه کرده است را دچار فراموشی می‌کند.

رفیعی افزود: خداوند هم ستار در دنیا و هم ستار در آخرت است. کلیدی‌ترین صفت خدا ستار بودن است که باعث می‌شود نسبت به یکدیگر احترام بگذاریم، چرا که از اعمال یکدیگر بی‌خبر هستیم که در غیر این صورت، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اما باید چه کنیم تا ستار بودن خداوند شامل حال ما شود. براساس روایات، پنج عامل که باعث می‌شود خداوند آبروی ما را حفظ کند، نخست اینکه اگر کسی می‌خواهد عیوبش پوشیده شود، طبق سخن رسول خدا باید عیوب دیگران را بپوشاند. آنان که در دنیا عیوب مردم را می‌پوشانند، در روز محشر خداوند عیوبشان را می‌پوشاند.

وی تصریح کرد: فلسفه ستار بودن خدا این است که قبح گناه ریخته نشود. یکی از معایب فضای مجازی این است قبح گناه را شکسته و شبهات بسیاری در زمینه‌های مختلف برای همه ایجاد کرده است.

رفیعی عامل دوم در مشمول شدن ستر الهی را کنترل زبان برشمرد و افزود: افرادی که زبان خود را حفظ کنند و نیش نزند مشمول ستار بودن خداوند قرار می‌گیرند، چراکه برخی از سخنان زندگی افراد را از هم می‌پاشد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه کنترل عصبانیت سومین عاملی است که باعث می‌شود ستار بودن خداوند شامل حال ما شود، گفت: آنان که شرب خمر کنند، اهل قمار باشند، مردم را دست می‌اندازد، در مجالس لهو شرکت می‌کنند و مشمول ستر خداوند نمی‌شوند.

وی اظهار کرد: امام صادق (ع) فرمود: «مَن كسا مؤمنا ثَوْبا مِن عُرْيٍ كَساهُ اللّهُ مِن إسْتَبْرَقِ الجَنّةِ و مَن كسا مؤمنا ثَوْبا مِن غِنىً لَم يَزَلْ في سِترٍ مِن اللّهِ ما بَقِيَ مِن الثَّوبِ خِرْقَةٌ؛ هركه مؤمن برهنه‌اى را بپوشاند، خداوند ديباى ستبر بهشتى بر تن او كند و هر كه جامه‌اى بر تن مؤمنى كند، تا تكه‌اى از آن جامه باقى است، پيوسته او در پوشش و ستر الهى باشد». لذا بر اساس این حدیث کسانی که به مردم لباس انفاق کنند خداوند گناه آنان را می‌پوشاند.

رفیعی با بیان روایتی از امام باقر(ع)، افزود: حضرت فرمودند: روزی که موسی با خدا مناجات می‌کرد گفت چه چیز باعث ستر عیب می‌شود که خداوند در پاسخ فرمود: آنان که مرا یاد می‌کنند عیب و گناهش را می‌پوشانم.

انتهای پیام