صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۳۴۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این‌که اگر مفاهیم قرآنی با زبانی جذاب و با استفاده از شیوه‌های جدید بازگو شود بسیار مؤثر خواهد بود، گفت: باید خوب حرف زدن را تمرین کنیم زیرا اگر متولیان امر در جلسات قرآن کلام جذابی داشته باشند استقبال افراد بیشتر می‌شود.

فاطمه جدیدالاسلام، مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان، در خصوص اهمیت تأثير برگزاری جلسات جمع‌خوانی قرآن گفت: تلاوت قرآن یکی از اعمال عبادی است که سفارش بسیاری برای آن به‌ویژه در ماه مبارک رمضان وجود دارد. جلسات جمع‌خوانی قرآن نیز از سنت‌های پسندیده‌ای است در ماه مبارک رمضان که با استقبال خوب مردم برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که جمع‌خوانی و جلسات قرآن در ماه‌های دیگر هم کم و بیش ادامه دارد اما این جلسه در ماه رمضان پررنگ تر است، افزود: ماه مبارک رمضان معنویت انسان‌ها را بیشتر می‌کند و آخرین روزهای ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است تا افرادی که تاکنون موفق نشده‌اند، در جلسات جمع‌خوانی قرآن شرکت کرده و از نتایج بسیار آن بهره‌مند شوند.

جدیدالاسلام اظهار کرد: جمع‌خوانی قرآن در ماه‌های دیگر و به‌صورت محدودتر برگزار می‌شود اما در ماه رمضان مردم نسبت به فطرت پنهانی خودآگاهی بیشتری دارند و این سبب می‌شود نسبت به امور معنوی و کلام خداوند رغبت بیشتری داشته باشند و در این جلسات جمع‌خوانی شرکت کنند.

وی با اشاره به فضیلت‌های تلاوت قرآن در ماه رمضان، گفت: قرآن نور است و حتی کسانی که سواد ندارند با نگاه کردن به قرآن بهره چشم را از قرآن می‌برند. بنابراین زمانی که در جمع‌خوانی قرآن شرکت می‌کنیم علاوه بر این‌که خودمان قرآن می‌خوانیم، نگاه ما به مصحف شریف است. همچنین تلاوت را می‌شنویم که همه آنها برای ما بهره‌های معنوی و ثواب اخروی به‌دنبال دارد که این ثواب در ماه مبارک رمضان بسیار بیشتر است.

این مدرس حوزه تصریح کرد: بهره‌های جمع‌خوانی قرآن محدود به بُعد معنوی نیست و پیامدهای سیاسی و اجتماعی نیز به‌دنبال دارد. قرآن کتاب زندگی است که در همه ابعاد موضوعاتی را ارائه می‌دهد که این موضوعات در جزء ۲۷ و ۲۸ قرآن بیشتر مورد توجه است. همچنین برگزاری چنین جلساتی فرصتی فراهم می‌کند تا افراد از حال یکدیگر باخبر شوند و ارتباط بهتری شکل بگیرد.

وی با بیان این‌که تلاوت، ترجمه، تفسیر و توضیحاتی که در جلسات جمع‌خوانی قرآن ارائه می‌شود می‌تواند برای مردم راهگشا باشد، افزود: لذت و شیرینی کلام خدا وقتی که به گوش انسان‌ها برسد همه افراد را جذب می‌کند و افراد برای بیشتر دانستن کلام خداوند مشتاق می‌شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر مفاهیم و نکات قرآنی برای انسان‌ها بازگو شود در رشد شخصیت آنها تأثیرگذار است، اظهار کرد: جمع‌خوانی قرآن در ماه مبارک رمضان پر رنگ‌تر است اما باید مانند سنت اعتکاف به یک موضوع عمومی تبدیل شود و در ماه‌های دیگر به‌صورت ماهانه یا هفتگی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص اهمیت حضور اقشار مختلف در جلسات جمع‌خوانی قرآن گفت: اگر مفاهیم قرآنی با زبانی جذاب و با استفاده از شیوه‌های جدید بازگو شود بسیار مؤثر خواهد بود. اگر به روز باشیم و بدانیم مردم چه نیازهایی دارند و این نیازها را در موضوعات مختلف با بیانی لطیف و جذاب از منظر آیات قرآن پاسخگو باشیم ارتباط خوبی با قرآن شکل می‌گیرد.

جدیدالاسلام با اشاره به سخنی از امام رضا(ع) مبنی بر این‌که اگر معارف دینی به خوبی بیان شود مردم عاشق آن می‌شوند، اظهار کرد: حرف خوب زیاد داریم اما باید خوب حرف زدن را تمرین کنیم تا افراد جذب شوند زیرا قرآن نسخه و داروی شفا بخشی برای همه زندگی و برای تمام ارتباط‌های ما است. رغبت عمومی به جلسات قرآن وجود دارد اما اگر متولیان در جلسات قرآن کلام جذابی داشته باشند این استقبال بیشتر می‌شود.

این مدرس حوزه گفت: اگر افراد را با مفاهیم قرآنی آشنا کنیم و بتوانیم معارف قرآن را به مردم برسانیم زیربنای اعتقادی افراد مستحکم شود و وقتی که زیر بنای اعتقادی فردی مستحکم شد دیگر با هر بادی نمی‌لرزد و متزلزل نمی‌شود. مشکل ما امروز این است که زیربنای اعتقادی اکثریت افراد خیلی محکم نیست لذا باید دقت داشته باشیم تا از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام