وی مهمترین عامل شکستن کبر و تواضع را رشد انسانی دانست و افزود: مگر میشود خداوند از بندگان خود سپاسگزاری نداشته باشد که اگر نداشته باشد مفهوم رشد در پیشگاه خداوند برای او محقق نمیشود، بهویژه در امور کوچک. در حقیقت آفریدگار هستی هنگامیکه بندهاش کمترین کاری انجام میدهد، نتیجه این کار کوچک را به او باز میگرداند.
صاحب تفسیر مشکاة اظهار کرد: تبعیت از شیطان الزاماً از جهل برنمیخیزد، بلكه گاه آدمی با وجود یقین، قدم در راه شیطان میگذارد و بهدنبال او میرود و به تعبیری نیز گاه لغزیدن انسان از سر جهل و نبود قوه تمیز حق از باطل نیست، بلكه او میداند و نمیخواهد به علمش عمل كند.
انصاری اظهار کرد: قرآن كریم ریشه باطلگرایی و انكار حقی را كه پس از یقین رخ میدهد، ظلم و علو میداند و میفرماید: «وَ جَحَدُوا بِهَا وَ اسْتَیقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوّاً»؛ و با آنكه دلهایشان بدان یقین داشت، به سبب ظلم و تكبر آن را انكار كردند.
وی در پایان گفت: پس در چنین جایی، ریشه مشكل در جهل انسان و ضعف علمی او نیست، بلكه این مشكل به ناتوانی و ضعف نفس او بازمیگردد. روح و نفس چنین انسانی توان نه گفتن به شیطان را ندارد و نقاط آسیبی در خود دارد كه شیطان از تمام آنها بر او داخل میشود و دعوتش را القا میكند.
انتهای پیام