صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۳۵۴۳۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
محمدعلی انصاری:

صاحب تفسیر مشکاة گفت: یکی از عوامل مهمی که موجب عدم سپاسگزاری انسان‌ها از یکدیگر می‌شود تکبر و غرور است که این اجازه را به ما نمی‌دهد تا در برابر احسان و لطف دیگران، از آنها تشکر کنیم.

به گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن، امروز، 30 فروردین‌ماه در نشستی مجازی با موضوع «تکبر» اظهار کرد: یکی از دلایل مهمی که حاضر نیستیم از یکدیگر تشکر کنیم، تکبر و غرور است که این اجازه را به ما نمی‌دهد تا در برابر احسان و لطف دیگران، از آنها تشکر کنیم که در نهایت از دل این تکبر موضوعی تحت عنوان «توقع» برمی‌آید که مانع از این می‌شود دست بر روی سینه بگذاریم و از دیگران تشکر کنیم.

وی مهم‌ترین عامل شکستن کبر و تواضع را رشد انسانی دانست و افزود: مگر می‌شود خداوند از بندگان خود سپاسگزاری نداشته باشد که اگر نداشته باشد مفهوم رشد در پیشگاه خداوند برای او محقق نمی‌شود، به‌ویژه در امور کوچک. در حقیقت آفریدگار هستی هنگامی‌که بنده‌اش کمترین کاری انجام می‌دهد، نتیجه این کار کوچک را به او باز می‌گرداند.

صاحب تفسیر مشکاة اظهار کرد: تبعیت از شیطان الزاماً از جهل برنمی‌خیزد، بلكه گاه آدمی با وجود یقین، قدم در راه شیطان می‌گذارد و به‌دنبال او می‌رود و به تعبیری نیز گاه لغزیدن انسان از سر جهل و نبود قوه تمیز حق از باطل نیست، بلكه او می‌داند و نمی‌خواهد به علمش عمل كند.

انصاری اظهار کرد: قرآن كریم ریشه باطل‌گرایی و انكار حقی را كه پس از یقین رخ می‌دهد، ظلم و علو می‌داند و می‌فرماید: «وَ جَحَدُوا بِهَا وَ اسْتَیقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوّاً»؛ و با آنكه دل‌هایشان بدان یقین داشت، به سبب ظلم و تكبر آن را انكار كردند.

وی در پایان گفت: پس در چنین جایی، ریشه مشكل در جهل انسان و ضعف علمی او نیست، بلكه این مشكل به ناتوانی و ضعف نفس او بازمی‌گردد. روح و نفس چنین انسانی توان نه گفتن به شیطان را ندارد و نقاط آسیبی در خود دارد كه شیطان از تمام آن‌ها بر او داخل می‌شود و دعوتش را القا می‌كند.

انتهای پیام