وی بیان کرد: خداوند در آیه شریفه 66 سوره مبارکه طه فرموده است: «یخَیلُ إِلَیهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَی»؛ بر اثر سحرشان، در خیال او چنین مینمود كه آنها میشتابند.
این مفسر قرآن تصریح کرد: جامعهای به سحر مبتلا میشود كه قوه تفكر نیرومندی نداشته باشد، مردمی كه بیش از عقل به قوه وهمشان پایبند باشند و به آنچه به خیالشان بیاید اهمیت بدهند، سحر ساحران را باور میكنند و بر اساس آن در زندگی تصمیم میگیرند.
انصاری اظهار کرد: كارهایی چون كفبینی و فال قهوه گرفتن نیز از عقلانیت به دور است و میان انسان و حقیقت فاصله میافكند که حقیقتاً اینگونه كارها آنقدر قبیح و ناپسند است كه ممكن است انسان را به وادی شرك و كفر بكشاند. حضرت علی(ع) نیز در این باره میفرمایند: «اَلسَّاحِرُ كَالْكَافِرِ»؛ جادوگر چون كافر است.
وی تصریح کرد: همچنین خداوند در آیه 69 سوره مبارکه طه درباره سحر و جادو میفرماید: « وَلَا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتَىٰ»؛ ساحر هر جا برود و هر چه کند، هرگز فلاح و خیری نخواهد یافت.
صاحب تفسیر مشکاة اظهار کرد: متأسفانه باید گفت که همین پدیده سحر و جادو از شومترین، شیطانیترین، خرافیترین و منحوسترین پدیدههایی است که در میان بشریت رخ داده و مقولهای است که خسارتهای سنگینی بر دست بشریت گذارده است و در طول تاریخ نیز به دنبال این پدیده چه جانها، ناموسها و سرمایههایی بر باد رفته است و همچنان هم به باد میرود.
انصاری افزود: متأسفانه این مقوله منحصر به یک منطقه نیست، بلکه در تمام دنیا این مقوله فاسد، شوم و ناروای خرافی وجود دارد و به چشم میخورد و همواره مقولهای است که انسان را از اندیشیدن باز میدارد.
وی گفت: در واقع جادو عاملی است که باب اندیشه و تفکر را از روی انسان میبندد و به واسطه این پدیده نیز انسان به مقولاتی متوصل میشود که مخالف با تفکر و اندیشه است و بر همین اساس موجب بیمسئولیتی انسان میشود، انسان را به رخوت، سستی و توهم دچار و از حقایق دور میکند و همواره مشکلات زیادی را برای او به وجود میآورد.
انتهای پیام