وی با تصریح اینکه تربیت معنوی از دیدگاه اسلام مهمترین رسالت یک معلم و مربی است، افزود: معلم و مربی شایسته از منظر دین باید واجد خصوصیات و ویژگیهایی باشد تا بتواند ضمن آموزش به پرورش انسانها هم نایل شود. همچنین طبق آیات و روایات متعدد هم جایگاه بسیار رفیعی برای معلم و مربی ذکر شده و هم مسئولیتی خطیر برای او در نظر گرفته شده، تا بتواند همانند انبیا به تربیت صحیح اسلامی بپردازد و حال که معلم و مربی چنین وظایف سنگینی بر عهده دارند لازم است مسئولان امور تربیتی اصول تربیت معلم را رعایت کرده تا بتوانند معلمانی کارآمد را به جامعه تحویل دهند.
رشیدی یادآور شد: انسان از ابتدای ظهور، در ابعاد فردی و اجتماعی تحت تعلم مستقیم پروردگار قرار گرفته است و تمام «اسماء» را فراگرفته است: «و عَلَّمَ ادَمُ الاَسماءَ کُلُها...» (سوره بقره، آیات31-33) و اکنون که معلمان و مربیان شاخصترین و اساسیترین نقش را در جریان یادگیری و تعلیم و تربیت انسانها و به ویژه دانشآموزان برعهده دارند، باید دعوت به سوی خدا و تربیت الهی، اصلاح جامعه و تربیت صالح، پاکسازی و تربیت اخلاقی، دعوت به سوی علم و دانش و تربیت قرآنی را از وظایف اصلی خود بداند.
این پیشکسوت قرآنی فارس به نقش معلمان قرآن در این عرصه اشاره کرد و افزود: معلمان قرآن که وظیفه مأنوس شدن فرزندان این مرزو بوم را با کلام الهی به عهده دارند باید خود مؤلفههایی چون اخلاص در نیت، حقمداری، توجه به خودسازی، حلم و شکیبایی و صبر و استقامت و کلام لین و رسا را دارا باشند.
وی تأکید کرد: معلمی که در مسیر هدایتگری نسل جوان قرار گرفته است باید بداند وظیفهای که بر عهده گرفته، وظیفهای سخت و پرمشقت است لذا جهت نیل به موفقیت باید اقتدا به رسول گرامی(ص) کرده، صبر، تقوا، عدالت، وفای به عهد و .... در خود تقویت کنند، چرا که انسانها فطرتاً زیبادوست هستند و باورهای دینی را میتوان با زیباییها آموزش داد.
رشیدی، رمز موفقیت انبیا برای نفوذ در دیگران را توانایی در برقراری ارتباط موثر و متناسب با افراد دانست و افزود: لازم است معلمان و مربیان قرآنی بتوانند با افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان به راحتی ارتباط برقرار کنند و متخصصان امر تعلیم و تربیت برنامهای منسجم تدوین کنند که همه ابعاد رشد و کمال متربی را دربرداشته باشد.
وی با بیان اینکه معلمان قرآن باید سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ملاك عمل در آموزش قرآن آنها قرار گیرد، گفت: در راهكار سوم از بند اول فصل هشتم اين سند (اهداف عملياتی و راهكارها ) اين چنين آمده است: «تقویت انس با قرآن در دانشآموزان و توسعه فرهنگ و سواد قرآنی با اصلاح برنامهها و توانمندسازی معلمان در راستای تقويت مهارت روخوانی و روانخوانی در دوره ابتدايی، آشنايی با مفاهيم كليدی قرآن در دوره متوسطه اول و آموزش معارف قرآنی در متوسطه دوم بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی» پس توجه به این هدف میتواند ما را در امر آموزش کمک کند.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: این امر مسلم است که در نهادینه و اجرایی کردن بیانه گام دوم انقلاب جامعه فرهنگیان کشور خصوصا نیروهای قرآنی که در لباس مقدس معلمی مسئولیت کادرسازی و پرورش نسل علمی و فرهنگی جامعه اسلامی را بر عهده دارند، نقشآفرینی میکنند. از اینرو باید با تعمق و واکاوی دقیق این بیانیه، به خوبی وظایف و مسئولیتهای خود را در اجرایی کردن این سند ارزشمند شناسایی کنند.
وی تصریح کرد: از آنجا که معنویت و اخلاق، جهتدهنده همه حرکتها و فعالیتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است در گام دوم انقلاب، جامعه فرهنگی معلمان بیش از پیش باید دو مقوله مهم و راهبردی علم و اخلاق را در فعالیت حرفهای خود مورد توجه قرار دهند، به همان اندازه که به موضوع آموزش و علمآموزی دانشآموزان همت میگمارند، مباحث قرآنی، تربیتی و اخلاقی آنها نیز مدنظر متولیان پیشرفت فرهنگی کشور باشد؛ کما اینکه موضوع تعلیم در فرهنگ قرآن در آیات متعددی همراه با تهذیب نفس و اخلاقمداری مطرح شده است: «کَما أَرْسَلْنا فیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِنا وَ یُزَکِّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ؛[3] همانگونه (که با تغییر قبله، نعمت خود را بر شما کامل کردیم،) رسولى از خودتان در میان شما فرستادیم تا آیات ما را بر شما بخواند و شما را پاک کند و به شما، کتاب و حکمت بیاموزد و آنچه را نمىدانستید، به شما یاد دهد».
رشیدی بیان کرد: خدای متعال در قرآن کریم وظیفه انبیای الهی را علاوه بر تعلیم تهذیب نیز ذکر میفرماید این آیه و آیات مشابه به خوبی رسالت و مسئولیت معلمی را در پیشرفت علمی و اخلاقی در گام دوم انقلاب مشخص میکند.
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: در دنیایی که همه ابرقدرتهای رسانهای دنیا سعی دارند با تولیدات غیر اخلاقی جامعه جوان و نخبه ایرانی را از معنویت و اخلاقمداری باز دارند، این وظیفه سنگین معلمان، به ویژه معلمان قرآنی است که با نشان دادن الگوی مناسب رفتاری، متربیان را در مسیر صحیح هدایت کنند.
وی تأکید کرد: تربیت دانشآموزان مؤمن و انقلابی در طراز انقلاب اسلامی، بسترسازی و جریانسازی تفکر اسلامی در تمام سطوح آموزش و پرورش و تربیت انسانهایی رو به کمال، فهیم و اثربخش در جامعه با توجه به ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از مهمترین وظایف آموزش و پرورش است.
رشیدی در پایان گفت: جوانان و آیندهسازان ایران اسلامی نقش اساسی و انکارناپذیر در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند بنابراین برای رسیدن به این مهم معلمان قرآن میتوانند نقش اصلی را ایفا کنند.
انتهای پیام