وی گفت: ما توجه داریم که ارزش هر پژوهش به ارزش دانشی است که در آن پژوهش جستوجو میشود و معتقدیم که دانش فقه در همه دانشهای حوزوی و ارزشمندترین دانشهاست، البته در بعد فردی دانش فقه، انسان به عبودیت میرسد و خدا را میتوان با فقه بندگی کرد و همچنین در فقه است که خداوند حلال و حرامها و مرزهای خود را مشخص میکند.
مدیر همایش بینالمللی «فقه و تربیت» افزود: در بعد اجتماعی هم نیاز به فقه پویا، نظامساز، نظام مدیریتی، سیاسی، اقتصادی و فقهی که به صورت کاربردی و فعال در متن جامعه وارد شود داریم.
هژبری اظهار کرد: امام راحل فرمودهاند: «فقهی که بخواهد زندگی انسانها و ملتها را اداره کند باید ویژگیهایی داشته باشد». علامه مطهری نیز شاخصههای فقه پویا را اینگونه بیان کردهاند: دخیل بودن زمان و مکان در استنباط حکم، دخیل بودن عنصر مصلحت، تخصصی شدن فقه و تشکیل شورای فقاهت را دانستهاند که برخی از این موارد به ثمر رسیده است.
وی گفت: انگیزه اصلی که ما را به طراحی این همایش وا داشت حرمت فقه به ویژه در میان طلاب بینالملل و خواهران و عملیاتی و کاربردی کردن فقه بوده است و با توجه به اینکه همایش ما تعامل بین دانش فقه و تربیت است، بر همین اساس تحلیل تربیتی ابواب فقهی میتواند ما را به این منظور نزدیک کند.
انتهای پیام