صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۴۳۰۶۷
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
رزمنده عملیات فتح خرمشهر:

یک رزمنده دفاع مقدس گفت: فتح خرمشهر و جنگ تحمیلی و همچنین حضور افراد شجاع در طول این جنگ، داستان نیست و نسل حاضر باید نسبت به آن آگاه شوند.

ابوالفضل درانی‌پور، رزمنده دفاع مقدس اهل خراسان‌جنوبی که در عملیات فتح خرمشهر حضور داشت، با گرامیداشت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: متولد سال ۱۳۴۶ هستم و در سن ۱۴ سالگی برای اولین بار عازم جبهه شدم. در زمان حضورم در جبهه در عملیات‌های زیادی شرکت داشتم؛ یکی از این عملیات‌ها، عملیات بیت‌المقدس یا الی بیت‌المقدس در سال ۶۱ بود که در منطقه کرخه انجام شد.
 
این رزمنده دفاع مقدس در مورد چرایی نام این عملیات گفت: هدف از این نامگذاری این بود که ثابت کنیم به فکر آزادسازی قدس بوده و این امر هدف مشترک مسلمانان است و از این طریق خواهیم این حضور و عملیات را بین‌المللی کنیم. این عملیات با رمز یا علی ابن ابیطالب آغاز شد و یگان‌هایی از سپاه و ارتش با یکدیگر به‌صورت مشترک در آن شرکت داشتند و هدف آزادسازی شهرهای خرمشهر هویزه و اهواز بود؛ دشمن با موشک‌های دوربرد خود شهرها را زیر سلطه خود گرفته بود و لشکر ۲۱ امام رضا(ع) در گردانی به نام گردان ابوذر تحت سرپرستی رجبعلی آهنی از خراسان‌جنوبی در این عملیات حضور داشت.
 
درانی‌پور با بیان اینکه نمی‌توانستیم شهرهای ایران را در محاصره دشمن ببینیم، اظهار کرد: دشمن گرچه لشکر و تجهیزات داشت، اما در برابر  بسیجی‌ها کاری نمی‌توانست از پیش ببرد؛ بنابراین از جنوب غربی اهواز و در غرب رودخانه کارون از موانع طبیعی و مصنوعی عبور کردیم تا بتوانیم دشمن را غافلگیر کنیم.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی فرمانده لشکر خود گفت: شهید رجبعلی آهنی در عین افتادگی، جذبه خاصی داشت؛ گفتارش با عملش یکی بود و شجاعتش داستان نیست؛ این شهید و شهدایی مثل او که موجبات آزادی خرمشهر را فراهم کردند، سمبل زندگی بودند.
 
این رزمنده دفاع مقدس با بيان اينکه با دست خالی در مقابل دشمن می‌جنگیدیم، تصریح کرد: در شب‌های عملیات با خواندن دعا سعی می‌کردیم ایمان خود را تقویت کنیم. رزمندگان در عملیات فتح خرمشهر از پل‌های شناور که زیر آتش سنگین دشمن بود رد می‌شدند تا به سمت آزادی خرمشهر حرکت کنند که این درس عبرتی برای نسل‌ها از شجاعت و ایستادگی است.
 

شجاعت‌های جنگ را در کتاب‌های درسی روایت کنیم

درانی‌پور در مورد وظیفه همه مردم در عصر حاضر و پس از عبور از روزهای جنگ گفت: به فرموده مقام معظم رهبری جهاد تبیین مهم‌ترین اصل جامعه امروز است؛ چرا دهه هفتادی‌ها یا هشتادی‌ها نباید از آن روزهای جنگ اطلاع داشته باشند. نسل حاضر انقلاب باید بدانند نسل‌های گذشته چه از سر گذرانده‌اند؛ طبیعتا این‌گونه به سمت زندگی بهتر رهنمون خواهند شد.
 
وی با بیان اینکه در آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها از آموزش سیره شهدا خبری نیست و این امر یک آسیب است، اظهار کرد: زندگی شهدا را نمی‌خوانیم، اما توقع داریم مانند آنان روزگار بگذرانیم؛ در واقع نباید نسل حاضر از واقعیت‌های این کشور و مردانی از جنس شهادت بی‌خبر بمانند.
 
این رزمنده دفاع مقدس گفت: پیشنهاد دارم در نظام آموزشی از سیره شهدا سخن بگوییم و باور کنیم این افراد در داستان‌ها نبوده و زمانی احیاگر شهرهای ایران بوده‌اند.
انتهای پیام