صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۴۳۱۶۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران:

مجتهده گل‌گیری با بیان اینکه حجاب حکم الزامی است نه تأسیسی و در واقع اسلام آن را تأیید و تصحیح کرده است، گفت: حجاب هم تکلیف و هم حق است و زنان باید این حق را فریاد بزنند که حق آنان تضییع شده است.

به گزارش ایکنا از قم، مجتهده گل‌گیری، استاد درس اخلاق و خارج حوزه علمیه خواهران در سومین همایش حجاب و عفاف فاطمی  که به همت اداره‌‌کل امور بانوان معاونت ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و جامعه‌الزهرا(س) قم، امروز، سوم خردادماه در تالار بیداری جامعةالزهرا(س) برگزار شد، اظهار کرد: مسئله حجاب از ضروریات اسلام و قابل انکار نیست و آیات قرآن و روایات و سیره مسلمین حاکی از این ضرورت است.

وی ادامه داد: حجاب حکم الزامی است نه تأسیسی؛ درواقع اسلام آن را تأیید و تصحیح کرده است. پوشش زن که خودش را از دید نامحرمان مصون بدارد امر فطری است.

استاد درس اخلاق و خارج حوزه علمیه خواهران با طرح این پرسش که حجاب حق است یا تکلیف؟ بیان کرد: بنده معتقدم حجاب هم تکلیف و هم حق است. باید ترفندها و حیله‌های دشمن را بشناسیم و بدانیم که می‌خواهد زنان را به چه سمت و سویی ببرد.

وی گفت: حق زن‌ها باید محفوظ باشد؛ در قرآن آمده که حق زن این است که تو از ورای حجاب با او سخن بگویی و زنان باید این حق را فریاد بزنند که حق آنان تضییع شده است.

گل‌گیری با بیان اینکه برخی می‌گویند حجاب مقوله جدا از عفاف است و بنده در پاسخ می‌گویم خیر، بیان کرد: طبق آیات قرآن زنان باید زینت و آرایش نداشته باشند و جلوه‌گری نکنند؛ اگر عفاف بورزند بهتر است، عفاف از دل حجاب بیرون آمده و امر باطنی است و مظاهر دارد و با وسایلی این عفت درونی نمایان می‌شود که یکی از این مظاهر حجاب است.

استاد درس اخلاق و خارج حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه قرآن کریم به مظاهر عفت اشاره کرده است، افزود: در آیه 59 سوره احزاب آمده است: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا؛ ای پيامبر، به همسران و دخترانت و زنان مؤ‌منان بگو جلباب‌ها(روسری‌های بلند) خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار برای اينكه از كنيزان و آلودگان شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است و اگر تاكنون خطا و كوتاهی از آنها سر زده خداوند همواره غفور و رحيم است.»؛ زنان نباید جاذبه‌های اضافه بر وجود خود ایجاد کنند و خودنمایی کنند؛ باید با مخالفان با دین و حجاب به گفت‌وگو نشست تا قانع شوند، چراکه آسایش، آرامش و حفظ حریم خانواده در سایه پوشش است.

وی با اشاره به اینکه برخی مردان در برابر طنازی و زیبایی زنان متزلزل می‌شوند، اضافه کرد: هنر نگهداری همسر ابزارش حفظ حجاب زن است. برهنگی خانواده را متلاشی می‌کند که در غرب شاهد آن هستیم. حجاب پرچم مجاهدت در راه خدا و اسلام است و در این راه وظیفه سنگینی بر عهده بانوان است.

گل‌گیری در پایان با اشاره به اینکه بانوان ما باید همراه دوستان خدا باشند و در مقابل دشمنان خدا بایستند، یادآور شد: امام صادق(ع) به اصحاب خود فرمود: کدام یکی از ریسمان‌ها و طناب‌های خدا اوسع و قابل اطمینان‌تر است(یعنی پاره نمی‌شود) برخی گفتند خدا و پیامبرش بهتر می‌دادند، برخی گفتند نماز، برخی گفتند زکات، برخی روزه‌داری، برخی حج عمره و برخی گفتند بالاتر از جهاد چیزی نیست؛ امام صادق(ع) فرمودند اینها که گفتید همه فضل است، اما سؤال من پاسخ داده نشد بلکه دوستی در راه خدا و دشمنی در راه خدا( تولی و تبری) است که ریسمان اوسع خداست.

انتهای پیام