صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۴۴۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵

رئیس ستاد مرکزی اربعین از طراحی و اجرای روش جدید ثبت‌نام زائران اربعین خبر داد و گفت: براساس توافق با طرف عراقی با افزایش گیت‌های داخل عراق مشکل حضور طولانی پشت مرزها حل خواهد شد.

سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به اینکه برای ممانعت از مشکلات پیش آمده در اربعین سال گذشته و رفع مشکل حضور طولانی زائران در مرزها چه اقداماتی تاکنون انجام شده‌است؟ گفت: سال گذشته مشکل اصلی این بود که مواردی که به مسئولان عراقی اعلام کرده بودیم انجام نشد. یکی از بحث‌های بسیار جدی ما این بود که باتوجه به حجم زیاد زائران ورودی به خاک عراق، تعداد گیت‌های ورودی آنها به اندازه کافی نیست و خواست ما این بود که تعداد گیت‌ها افزایش پیدا کند اما متأسفانه نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه در مقاطعی که جمعیت زائران افزایش قابل توجهی داشت، بعضاً با بسته شدن موقت مرزها به دلایل مختلف مواجه بودیم و همین مسئله مشکلات زیادی را ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته معاون رئیس جمهور کشورمان با نخست وزیر وقت عراق تماس گرفت و ضمن هشدار در خصوص مخاطرات جدی این مسئله از مسئولان عراقی خواست این مشکل را حل کنند، گفت: در همان مقطع وزیر کشور نیز به عراق سفر و با نخست وزیر وقت عراق صحبت و راهکارهایی برای غلبه به این مشکل پیشنهاد دادند که در همان جلسه توافق شد اما متأسفانه بعد از بازگشت ما به ایران توافقات اجرا نشد و ما مجبور شدیم برای حفظ جان زائران موقتاً از مردم بخواهیم که به مرزها مراجعه نکنند. البته سال گذشته علی‌رغم مشکلات هیچ زائری از مرز بازگردانده نشد و هر زائری به مرز مراجعه کرد در کمال احترام و ادب از مرز عبور داده شد.

نوید برگزاری اربعینی بهتر از سال گذشته

رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: برای حل مشکلات سال گذشته دو برنامه در دستور کار ما قرار دارد. اقدام اول حل مسئله گیت‌ها است که دو نشست در مشهد و تهران با هیئت عراقی داشتیم و توافقنامه کتبی به امضا رسیده که گیت‌های داخل عراق را گسترش دهند. وزیر کشور عراق نیز به دستور نخست وزیر این کشور و با محور گفت‌وگو در خصوص اربعین روز چهارشنبه به ایران سفر می‌کند و این مسئله نوید برگزاری اربعین بسیار بهتری را خواهد داد.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت مسئله ما حتی حاضر هستیم در توسعه گیت‌های داخل کشور عراق هم همکاری داشته باشیم.

مشکل تجمع زائران در مرزها حل می‌شود

میراحمدی با اشاره به اینکه افزایش گیت‌های ورودی به کشور عراق در مرز خسروی شروع شده و امیدواریم در سایر مرزها به خصوص در مرز مهران نیز این اقدام صورت گیرد، گفت: اگر این کار محقق شود بخش زیادی از مشکل تجمع زائران در مرز و مشکلات عبور از مرزها حل خواهد شد و مشکل جدی نخواهیم داشت.

وی همچنین گفت: برنامه‌ریزی دوم ما در خصوص ثبت‌نام اربعین است. طرف عراقی از ما خواسته تعداد زائران ورودی روزانه به عراق از هر مرز را اعلام کنیم تا بتوانند برای حمل و نقل زائران برنامه‌ریزی کنند. برای اینکه بتوانیم به این خواسته مسئولان عراقی پاسخ دهیم دستورالعملی را کمیته ثبت‌نام ستاد مرکزی اربعین که مسئولیت آن بر عهده سازمان حج و  زیارت است تهیه کرده است که اگر در ستاد مصوب شود به اطلاع مردم می‌رسانیم و بر این اساس در اربعین سال جاری روش جدید ثبت‌نام خواهیم داشت.

انتهای پیام