صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۴۴۱۹۶
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
آیت‌الله دژکام:

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به نقش سازمان‌های مختلف در تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان‌ها باید بازتعریفی از مسئله اهداف و وظایف هلال احمر متناسب با تمدن نوین اسلامی داشته باشند و برای گسترش این موضوع کمک کنند تا در نهایت منجر به تعریف خدمات و کار‌های جهادی جدید شود.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۷ خرداد در همایش سراسری سالانه مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان‌های کشور که در شیراز برگزار شد، با اشاره به نقش سازمان‌های مختلف در تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان‌ها باید بازتعریفی از مسئله اهداف و وظایف هلال احمر متناسب با تمدن نوین اسلامی داشته باشند و برای گسترش این موضوع کمک کنند تا در نهایت منجر به تعریف خدمات و کار‌های جهادی جدید شود. 

وی با اشاره به آیه 2 سوره مبارکه مائده، اظهار کرد: شعار جمعیت هلال احمر ایران «تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى» است بنابراین خودمان را موظف می‌دانیم که بِر و نیکی را با همکاری در جامعه بشری جلو ببریم.

آیت‌الله دژکام، توسعه نیکوکاری و نوع دوستی توسط هلال احمر و یا صلیب سرخ را مورد توجه قرار داد و با طرح این پرسش که در تمدن ایران و سایر کشور‌ها تعریف نیکی یکسان است؟ اظهار کرد: از یک جهت این مسئله صحیح است که یکسری ارزش‌ها در جامعه بشری مشترک است و جای تردید نداریم و انسان‌ها به حسب فطرت خود چیز‌هایی را همه احترام می‌گذارند، قبول دارند و دنبال می‌کنند که این نیکوکاری از همان سنخ همگانی است.

وی ادامه داد: وقتی بیشتر می‌نگریم، دامنه این نیکوکاری به حسب مبانی مختلف فکری و عقاید مختلف دینی دسخوش تغییر بوده و این تغییر را باید مراقب باشیم که چه خواهد بود یعنی نقطه برتری هلال احمر ما نسبت به همه مراکز دیگری که در دنیا چنین خدماتی ارائه می‌دهند و این تمایز به برتری هست و افزون‌تر از دیگران یک مسائلی در اینجا مطرح می‌شود.

نماینده ولی فقیه در فارس آیه ۱۷۷ سوره بقره قرآن کریم را تعریف و مصادیق نیکوکاری دانست و افزود: خداوند متعال می‌فرماید که خوبی و نیکی آن است که ایمان بیاورید بنابراین در تعریف متداول امروز دنیا بحث ایمان مطرح نیست و نیکی در یکسری کار‌ها فقط تعریف می‌شود که ایمان داشتن جزو آن نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه به نحوی این تفکر گاهی در کشور و در گوشه‌هایی از مجموعه هلال احمر ما غلبه می‌کند یعنی گرچه کار نیکی انجام می‌شود، اما حس ایمانی وجود ندارد درصورتی که خدای متعال می‌فرماید بِر و نیکی در اول ایمان به خدا و روز قیامت باشد.

امام جمعه شیراز از مسئولان دفاتر نمایندگی، ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان‌ها خواست تا در بخش‌هایی مثل واحد جوانان که نیاز به تقویت مبانی ایمانی دارند به موضوع ایمان به خدا توجه ویژه کنند تا خدمات هلال احمر به حد مطلوب تمدن نوین اسلامی برسد.

آیت‌الله دژکام با اشاره به آیات قرآن کریم، کمک به یتیمان و مساکین و اقامه نماز را مصداق کار نیک دانست و اظهار کرد: در قرآن کریم می‌فرماید همه این‌ها نیکوکاری است و اگر می‌خواهیم کارمان در دنیا جلوه کند، باید کمک به یتیمان و مساکین و اقامه نماز را به فعالیت‌ها اضافه کنیم.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری، مهم‌ترین دلیل لطمه در برخی از فعالیت‌ها را کم کاری در توجه به دستورات قرآن اعلام کرد و ادامه داد: تعریف تمدن اروپایی برای ملاک تصمیم‌گیری انتخاب شده و خدمت ارائه کردن دولت و رفاه در همان چارچوب معنا شد بنابراین وقتی موضوع را تخصیص به همان چیزی که در اروپا گفتند دادید حکم هم طبق همان می‌آید و قسمتی از دین مورد بی توجهی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به رویکرد غرب به گرفتاری‌های بشر، افزود: پس از تقریبا یک قرن عدم اعتنا تمدن اروپایی به معنویت، در طول سالیان اخیر اعتراف کردند که اگر برای جلوگیری از آلام روحی، باید معنویت را تقویت کنید در صورتی که کاهش آلام بشری در قانون هلال احمر جمهوری اسلامی ایران جزو اهداف این سازمان ذکر شده است.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه امروزه نگاه به معنویت در اروپا به عنوان یک ضرورت برای زندگی بشر است، گفت: قرارگیری معنویت به عنوان ضرورت زندگی بشر از تفکرات انقلاب اسلامی بود و باید در این خصوص بسته جهانی را ارائه می‌کردیم، اما ترجمه کردن سخنان اروپایی‌ها در خصوص معنویت اشتباه است بنابراین جمعیت هلال احمر ما می‌تواند در این عرصه ورود داشته باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط