وی تبلیغ دین را رساندن واقعیت و پیام حقیقی به اذهان مردم عنوان کرد و افزود: تبلیغ دینی یعنی مهرورزی خداوند به بندگانش و صلح و آشتی مردم با خدا که حقیقت توحید و اسلام را به ذهن انسانها میرساند.
کارشناس برنامهریزی فعالیتهای رسانهای تبلیغات اردبیل گفت: تبلیغ دینی و مبلغ دینی شرایط، ویژگیها، معیارها و شاخصههایی دارد. یکی از مهمترین شرایط مبلغ دینی «تزکیه و تهذیب» است. مبلغ مذهبی باید خود را به فضایل و مکارم اخلاقی آراسته کند عمل او با گفتارش برابری کند، قول و سخنانش براعمالش پیشی نگیرد. مروج و مبلغ دینی و اخلاقی باید شخصیت عملگرا داشته باشد.
دژبانی افزود: دومین ویژگی مبلغ دینی اخلاص است. مبلغ و مروج دینی با نیت خالص شعاع کار خود را وسیع میکند، برای آن ابعاد غیر قابل پیشبینی میآفریند و رهآوردی غیرمنتظره برای تلاش خود ایجاد میکند.
وی تصریح کرد: داشتن آگاهی، دانش و اطلاعات لازم سومین ویژگی مبلغ مذهبی اثر بخش است. سواد و دانش علمی، فرهنگی و اجتماعی مناسب سطح تبلیغ از دیگر نکاتی است که مبلغ باید خود را به آن متصف کند و سپس در جامعه حضور تبلیغی بیابد. جامعه انتظار دارد که مبلغ در سطح تبلیغی که برای خود قایل است، اطلاعات و آگاهیهای لازم را در علوم مختلف روانشناسی تبلیغ، جامعهشناسی تبلیغ، انسانشناسی، رسانه و فضای مجازی، تاریخ و فلسفه، علوم تربیتی، رفتاری و ... داشته باشد و به پرسشهای مخاطبان پاسخ دهد و قدرت اقناع و اشباع را داشته باشد.
دژبانی ادامه داد: ساده زیستی و مردمگرایی ویژگی چهارم یک مبلغ دینی موفق است. مبلغ دینی باید مانند انبیای الهی با مردم بجوشد، مثل آنان زندگی کند ساده و بی آلایش باشد، خود را در حجاب تجمل و رفاه پناه نکند، با مردم تماس نزدیک و رودررو بیابد و هم سطح و همردیف توده مخاطب خود جلوه کند.
وی گفت: ویژگی و شرط پنجم یک مبلغ و مروج دینی خوب و اثرگذار داشتن ادب، مدارا و مهربانی با خلق است. مبلغ باید مودب و مهربان باشد، ادب اجتماعی را رعایت کند با مردم با خلق و خوی خوش مواجه شود. آنان را به معاشرت و همسخنی خویش تشویق کند و با مردم مدارا پیشه کند.
انتهای پیام