اکبر مجیدی، استادیار دانشگاه تبریز، ۳۱ مردادماه، در حاشیه برنامه مدرسه تابستانی خدمات کتابخانههای عمومی با تشریح مبانی خدمات در کتابخانههای عمومی اظهار کرد: ما در قالب کارگاه مبانی خدمت سعی میکنیم تا با توجه به عناصر و ملزومات خدمت بتوانیم از ظرفیت سازمانها و نهادهای اجتماعی استفاده کرده و نتایج سودمندی را در این بخش شاهد باشیم.
وی خاطرنشان کرد: خدمات بهتر و شایسته باید مبتنی بر تقاضا و نیاز کاربران ارائه شود تا در حوزههای اقتصادی، فرهنگی و حتی بحران بلایای طبیعی بتوان از خدمات ارائه شده بهره لازم را برد. مجیدی مفهوم و معنای خدمت را در عصر کنونی متفاوت از گذشته اعلام و تصریح کرد: خدمت در تعریف جدید، مبادله نادیده بین خدمت دهنده و خدمت گیرنده است که ملموس و قابل تملیک نیست.
استادیار دانشگاه تبریز ادامه داد: نگاه ما به خدمت در کتابخانههای عمومی باید از حالت سنتی خارج شده و نگاه متفاوت به خود بگیرد تا با طراحی خدمات متنوع بتوان در کتابخانههای عمومی به شکل جامع و کامل در خدمت مراجعین بود.
مجیدی با بیان اینکه خدمت در خلا اتفاق نمیافتد و کتابداران و مسئولان باید نگاه سیستمی و جامع به خدمات کتابخانهای داشته باشند، ادامه داد: اگر چنین نگاهی رقم بخورد دیگر خدمات کتابخانهها را مجزا و تکه تکه نمیبینیم بلکه این خدمات اثرگذار و به شکل بافت محور ارائه میشود تا در این زیست بوم شایستگی ارائه خدمات را شاهد باشیم.
وی ویژگی این خدمت را در بهرهگیری از ایدهپردازیها و برنامهریزیهای منسجم رضایتمندی خدمتگیرنده و خدمتکننده دانست و اظهار کرد: در این بستر میتوانیم کتابخوانهای وفادار و عاشق مطالعه را جذب کنیم.
انتهای پیام