صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۶۷۴۲۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
نماینده ولی‌ فقیه در لرستان:

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخیدبا اشاره به اینکه حمایت از حق و حقیقت مرز و منطقه ندارد و شهادت در راه رهبر آسمانی و امر به معروف و نهی از منکر سابقه‌ای طولانی دارد، گفت: گاهی برای حمایت از حق اگر لازم باشد باید یک تنه اقدام کرد و از کسانی باید پیروی کرد که به‌ دنبال منافع مادی، جاه و مقام نیستند و خود هدایت شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌‎ فقیه در استان و امام‌ جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در تفسیر آیات 25 تا 27 سوره یس «إِنِّي آمَنتُ بِرَبِّكُمْ فَاسْمَعُونِ﴿25﴾ قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ﴿26﴾ بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ» گفت: هزاران سال از آغاز حیات بشر بر کره زمین می‌گذرد بسیاری از انسان‌‌ها آمدند و رفتند و ما هم می‌رویم و پس از ما هم صدها سال و قرن‌ها انسان‌ها روی زمین زندگی خواهند کرد، اما آنانی موفق، سربلند و سرافراز می‌شوند که در مسیری حرکت کنند که آن مسیر آنان را به مقصد الهی برساند.

وی با بیان اینکه خوشا به حال آن کسانی که با نام نیک و با کارنامه پرفضیلت و مملو از خدمت و عمل صالح از دنیا رفتند، افزود:  زندگی چنین انسان‌هایی با عزت و شرافت است و برانگیخته و محشور شدن آنان با نشاط و سرور است.

امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) می‌فرماید: «کَمَا تَعِیشُونَ تَمُوتُونَ وَ کَمَا تَمُوتُونَ تُبْعَثُونَ وَ کَمَا تُبْعَثُونَ تُحْشَرُونَ؛ همان‌گونه که زندگی می‌کنید، می‌میرید و همان‌طور که می‌میرید مبعوث می‌شوید و همان‌گونه که مبعوث می‌شوید، محشور خواهید شد» که این حدیث بیانگر این است اگر با عزت و منزلت در نزد خدا زندگی کردید با سربلندی، سرافرازی و نام نیک از دنیا می‌روید و در روزی که انسان‌ها سر از قبر بیرون می‌آورند و محشور می‌شوند حشری با اهل ‌بیت عصمت و طهارت(ع) دارند.

شاهرخی با بیان اینکه ضمانت همه این‌ها تقوای الهی است، گفت: در قرآن کریم از سه مؤمن یاد شده است: مؤمن آل‌یاسین، مؤمن آل‌فرعون و مؤمن آل‌محمد(ص) و مقصود از مؤمن آل‌محمد(ص) مولای متقیان امیرالمؤمنین علی(ع) است که پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: سه نفر جزء صدیقین هستند که یک دسته از آنان افرادی هستند که گفتار و رفتارشان یکسان است

امام ‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به آیات 20 و 21 سوره یاسین «وَجَاء مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ﴿20﴾ اتَّبِعُوا مَن لاَّ يَسْأَلُكُمْ أَجْرًا وَهُم مُّهْتَدُونَ» گفت: این آیات صحبت از شخصی است که با عنوان حبیب نجار یاد شده است و حبیب نجار یک فرد عادی بود و شأن، شوکت فوق‌العاده، لشکر و سپاهی نداشت، اما وجودش مملو از نور ایمان بود و او به دفاع از پیامبران برخاست.

سابقه طولانی شهادت در راه امر به معروف و نهی از منکر

وی اضافه کرد: حبیب نجار برای دعوت خود چهار استدلال اقامه کرد که عبارتند از اول: به شخصیتی بپیوندید که آن کس از شما چیزی نمی‌خواهد و به دنبال جاه، مقام و ثروت برای خودش نیست، دوم: از کسی پیروی کنید که راه یافته و خودش هدایت شده است و کسی که می‌خواهد هادی و راهگشا باشد باید خودش هدایت شده باشد، سوم: به بت‌پرستان اعلام می‌کند که این بت‌ها نمی‌توانند حتی خودشان را هم حفظ کنند و این بت‌ها نمی‌توانند شفیعان شما به درگاه الهی باشند، چهارم: اگر خداوند بخواهد به من مؤمن آل‌فرعون آسیبی برساند کسی نمی‌تواند مانع قدرت خدا را بگیرد، نتیجه آنکه اگر از غیر خدا اطاعت کنید دچار ضلالت و گمراهی می‌شوید و چه گمراهی از این بالاتر که انسانی که دارای عقل، اندیشه و تفکر است در مقابل بت‌هایی زانو بزند که از عقل و شعور برخوردار نیستند.

نماینده ولی ‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه مؤمن آل‌فرعون با سخنان پرشور و شعور قوم خود را راهنمایی کرد، اما سخنان وی در درون آنان تأثیر نکرد و آتش کینه در دل کفار لجوج شعله‌ور شد و مؤمن آل‌فرعون را سنگ‌باران کردند و او را به شهادت رسانیدند، اما قرآن کریم این رویداد را با این بیان حکایت می‌کند که «قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّة» نمی‌گوید که مؤمن آل‌فرعون را به شهادت رسانیدند بلکه به مؤمن آل‌فرعون می‌فرماید: «وارد بهشت شو» که بین شهادت و ورود در بهشت فاصله‌ای نیست البته مقصود از بهشت؛ بهشت برزخی است و مؤمن آل‌فرعون پس از شهادت بلافاصله وارد بهشت می‌شود و مورد آمرزش خداوند قرار می‌گیرد و در ردیف مکرمین و افراد با کرامت قرار می‌گیرد.

امام ‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینکه همان‌گونه که درجات و منزلت انبیاء متفاوت است درجات شهدا هم با هم متفاوت است و جانبازان هم درجاتشان با هم متفاوت است، ادامه داد: در جنگ احد کسی مانند حضرت حمزه به سیدالشهدا مشهور می‌شود و در میان شهدا کسی مانند جعفر ابن ابی‌طالب به جعفر طیار مشهور می‌شود که به همراه ملائکه در بهشت پرواز می‌کند و این مؤمن آل‌فرعون می‌گوید که ای کاش قوم من می‌دانستند خداوند من را جزء افراد گرامی قرار داده است و این مؤمن پس از شهادت هم به یاد مردم دنیا است که ای کاش از سرنوشت او اطلاع پیدا می‌کردند و هدایت و ارشاد می‌شدند.

حجت‌الاسلام شاهرخی اظهار کرد: حمایت از حق و حقیقت مرز و منطقه ندارد؛ از دورترین نقطه شهر مردی مانند مؤمن آل‌فرعون شتابان آمد و گفت: «ای قوم من! از این فرستادگان [خدا] پیروی کنید» و این درس را به ما می‌آموزد که گاهی برای حمایت از حق اگر لازم باشد باید یک‌تنه اقدام کرد و از کسانی باید پیروی کرد که به دنبال منافع مادی، جاه و مقام نیستند و خود راه یافته و هدایت شده‌اند و شهادت در راه رهبر آسمانی و امر به معروف و نهی از منکر سابقه طولانی قبل از اسلام دارد.

وی با اشاره به اینکه این مؤمن آل‌فرعون برای امر به معروف و نهی از منکر به درجه رفیع شهادت نائل گشت و نشان داد که بین شهادت در راه خدا و ورود به بهشت فاصله‌ای نیست و مردان خدا بعد از شهادت هم به فکر زنده‌ها هستند، افزود: باید تلاش و مجاهدت کنیم و مجاهدت خستگی‌ناپذیر در راه آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و دینی را حق و حقیقت سرلوحه برنامه‌‌های کار خودمان قرار دهیم.

شاهرخی با بیان اینکه شخصی از حضرت امام علی‌(ع) پرسيد: آماده شدن براى مرگ و سفر آخرت چگونه است‌؛ امام علی(ع) فرمودند: «قَالَ أَدَاءُ اَلْفَرَائِضِ وَ اِجْتِنَابُ اَلْمَحَارِمِ وَ اَلاِشْتِمَالُ عَلَى اَلْمَكَارِمِ؛ انجام واجب‌ها و دورى از حرام‌هاى الهى و به دست آوردن مكارم اخلاقى»، اظهار کرد: امام هادی(ع) به داوود صرمی می‌فرمایند: «اى داوود! مال حرام رشد نمى‌كند و اگر هم رشد كند، براى صاحبش بركتى ندارد و اگر از آن چيزى انفاق كند، پاداشى نخواهد ديد و آنچه پس از خود بر جاى گذارد ره توشه او به سوى دوزخ است» پس اینکه امام علی(ع) می‌فرمایند: کسی که می‌خواهد خودش را آماده برای سفر آخرت کند، باید از حرام دوری کند، چون حرام نه برای خودش و نه برای نسل بعد از خودش سودی ندارد، بلکه همه ضرر و زیان است.

وی گفت: محتکر، گران‌فروش، مفسد اقتصادی، کلاهبرداری، اختلاس، ضرر و زیان به بیت‌المال چنین آینده‌ای در پیش دارد، پس لازم است زندگی خود را مملو از فعالیت‌های حلال، خدمت‌رسانی، عمل صالح و فضیلت و مکارم  اخلاقی کنیم.

انتهای پیام