صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۷۸۱۷۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۳

رویداد استانی سبک زندگی (مجمع کنشگران مردمی سبک زندگی) با شرکت بیش از صد مجموعه فعال در حوزه سبک زندگی در خوزستان امروز جمعه 5 آبان در دارالقرآن کریم استان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، رویداد استانی سبک زندگی (مجمع کنشگران مردمی سبک زندگی) با شرکت بیش از صد مجموعه فعال در حوزه سبک زندگی در خوزستان امروز جمعه 5 آبان در دارالقرآن کریم استان برگزار شد.

در نخستین کارگاه این رویداد یک روزه که صبح و بعد از ظهر برگزار شد، حجت الاسلام موسوی، مدیر مرکز شتابدهنده صنایع فرهنگی سبک زندگی، مبحث خود را با موضوع «چرخه نقش پذیری تا نقش آفرینی در زیست مجازی» ارائه کرد.

وی  در آغاز سخن خود با بیان اینکه سبک زندگی، یک مقوله سهل و ممتنعی است که همه از آن سخن می‌گویند، اما دنیای مدرن پیچیدگی‌هایی برای آن ایجاد کرده است، گفت: انسان به واسطه اینکه مدنی است، محیط‌هایی که در آنها زیست می‌کند؛ چه خانواده، چه جامعه و نهادهای آموزشی در تربیت و انتخاب‌های او اثرگذار است. این محیط‌ها زمینه‌های هویت یابی و ظهور سبک زندگی را برای فرد ایجاد می‌کند.

وی گفت: در کنار این محیط‌ها، بلکه بالاتر از همه اینها پدیده‌ای به وجود آمد و سلطه‌ای ایجاد کرد و آن رسانه و زیست مجازی است. در این فضا می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم، هویت یابی کنیم، خرید کنیم و ... . این رفتارها تکه‌های متنوع شخصیت ما و جامعه را شکل می‌دهد.

موسوی در ادامه با اشاره به اهمیت پرداختن به فضای مجازی در تعابیر رهبر انقلاب اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در زیست مجازی «والدگری در عصر دیجیتال» است. بین نسلی که متولی فرهنگی هستند، چه والدین، چه مربیان و چه حاکمیت و نسل متربی فاصله وجود دارد و ما باید دست به دست هم بدهیم این فاصله را کم کنیم. برای این کار باید مجهز به ابزارهایی بشویم.

مدیر مرکز شتابدهنده صنایع فرهنگی سبک زندگی با بیان اینکه «مهارت»، «دانش»، «فلسفه سیاسی» و «شهود معنوی» ابزارهایی هستند که برای والدگری در زیست مجازی به آنها نیازمندیم، در ادامه کارگاه به توضیح این چهار لایه پرداخت.

در کارگاه دوم این رویداد، نفیسه شاهی‌نوری، مدیر خانه خلاق سبک زندگی ایلسا به ارائه مبحث خود با عنوان «نوآوری در چرخه ایده تا مصرف» پرداخت. وی در ارائه خود، مراحل مختلف این چرخه شامل ایده پردازی، تولیدعلم، صنعتی سازی، تجاری سازی و تولید ثروت را توضیح داد.

«رسته‌های فرهنگی در حل مسائل سبک زندگی» با ارائه حجت الاسلام حسین عباسی اصل، مدیر اندیشکده سبک زندگی و دبیر رویداد ملی سبک زندگی دیگر کارگاه این رویداد بود. وی در آغاز این کارگاه با آسیب‌شناسی فعالیت‌های حوزه سبک زندگی، به تراکم فعالیت در برخی موضوعات تصریح کرد و گفت: این مسأله سبب شده است از حالت تعادل در این زمینه خارج شویم. لازم است مجموعه‌های سبک زندگی رسته و فعالیت تخصصی خود را تعریف کنند.

وی اظهار کرد: مجموعه‌های فعال در حوزه سبک زندگی در سه دسته قابل تقسیم بندی هستند؛ برخی درباره ابر مفاهیم مانند فرهنگ زندگی، تفسیر زندگی، ایمان، رفتار اجتماعی، اخلاق عمومی و ...  کار می‌کنند که ما آنها را مجموعه‌های کلان می‌نامیم. دسته دیگر مجموعه‌ها، راهبردی هستند که درباره هویت، خانواده، مصرف، شهرسازی و ... به تولید محتوا می‌پردازند. دسته سوم، مجموعه‌های عملیاتی یا میدانی هستند که به آسیب‌های حوزه یاد شده مانند خانواده، مصرف و ... می‌پردازند. مثلا در حوزه مصرف به تغذیه، یا تفریحات می‌پردازند و در حوزه خانواده درباره نقش زن یا موضوع حجاب کار می‌کنند. با نگاه به مجموعه‌های فعال در حوزه سبک زندگی، می‌بینیم که بیشتر آنها مجموعه‌های کلان و یا راهبردی هستند و مجموعه‌های میدانی کمتر هستند.

در ادامه این رویداد، در بخش انتقال تجربه، برخی از مدیران مجموعه‌‌های فرهنگی مردمی و فعالان فرهنگی به ارائه ایده و گزارشی از فعالیت خود پرداختند.

انتهای پیام