صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۸۴۵۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
محمدعلی انصاری:

صاحب تفسیر مشکاة گفت: مقصود ازدواج اغنا و ارضای جنسی نیست که با رفع این نیازها نصف دین تکمیل شود، بلکه سخن از امر ازدواج به عنوان تکمیل‌کننده دین، امری فراجسمی است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاة، در نشست مجازی با موضوع «حقیقت و محبوبیت ازدواج» که امروز، 7 آذرماه برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در قرآن و در آیه 21 سوره روم در خصوص ازدواج می‌فرماید: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ و باز یکی از آیات او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافریند که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادله‌ای از علم و حکمت حق آشکار است.» یعنی انسان موجودی است که به صورت زوج آفریده شده است و دوپاره به صورت مونث و مذکر دارد، که خداوند برای آن تعبیر زوج را به کار می‌برد. 

وی ادامه داد: اگر بخواهیم واژه زوج را از لحاظ لغت شناسایی کنیم، در زبان عرب تقارن، همپوشی و همانندی را زوجیت تعبیر می‌کنند، که البته این تعبیر فقط برای انسان‌ها نیست و تمامی موجودات زنده را شامل می‌شود. در آفرینش خداوند این دوپاره بودن انسان مختصات و مشترکاتی را به همراه می‌آورد، این مختصات گاهاً در وجود یکی از زوجین وجود دارد و مشترکات هم در وجود هر دو زوج یافت می‌شود. لذا انسان‌ها با این مشترکات و مختصات یکدیگر را تکمیل کرده و با ازدواج موجب تکمیل مفهوم انسانی و برکات دیگر خداوندی می‌شوند. 

صاحب تفسیر مشکاة بیان کرد: مفهوم زوجیت و تقارن در زبان و ادبیات پارسی ما از مفاهیم بسیار مهم در آموزه‌های دینی محسوب می‌شود. در این باره پیامبر مکرم اسلام(ص) فرموده‌اند: «هیچ منفعت و نعمتی نمی‌تواند بعد از نعمت آشنایی با اسلام و حقایق دروغی اسلام مانند نعمت زوجیت باشد»، یعنی کلمه زوج شامل مرد و زن به صورت پایاپای می‌شود و هر دو جنس را پوشش می‌دهد. لذا کلمه «زوجه» در زبان ادبا پسندیده نیست و حتی قرآن هم از آن استفاده‌ای نکرده است و در تمامی آیات واژه زوج را به کار برده است. 

انصاری تصریح کرد: با توجه به حدیث ذکر شده حضرت رسول(ص) هیچ نعمتی را بالاتر از نعمت ازدواج نمی‌پندارد و آن را موهبتی الهی بعد از نعمت حقایق اسلام محسوب می‌کند، به همین دلیل وقتی که بحث یافتن جفت و زوج مطرح می‌شود، توصیه‌های عجیبی به میان می‌آید. همچنین در خصوص ازدواج تعبیر احراز دین بیان می‌شود و نبی مکرم اسلام می‌فرماید: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ فَلْيَتَّقِ اَللَّهَ فِي اَلنِّصْفِ اَلْبَاقِي؛ هر كه ازدواج كند نصف دين خود را حفظ‍‌ كرده و درباره نصف ديگر تقوى پيشه كند.» باید دریابیم که طبعاً مقصود ازدواج اغنا و ارضای جنسی نیست که با رفع این نیازها نصف دین تکمیل شود، بلکه سخن از امر ازدواج به عنوان تکمیل‌کننده دین امری فراجسمی است. 

این مفسر قرآن اظهار کرد: بیشتر از آنکه سهم جسم در ازدواج دخیل باشد، سهم روح و جان انسان اهمیت دارد که تأمین و تکامل می‌یابد. درست است که این ازدواج تضمین بقا و تداوم نسل انسان را به همراه دارد، اما باید به هر بعد ازدواج به صورت کامل و مستقل پنداشت. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در بحار الانوار نقل شده است: «قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: لرجُلٍ اسمُهُ عَكّافٌ: ألَكَ زَوجَةٌ؟ قالَ: لا يا رسولَ اللّه، قالَ: أ لَكَ جارِيَةٌ؟ قالَ: لا يا رسولَ اللّه ، قالَ: أفَأنتَ مُوسِرٌ ؟ قالَ: نَعَم، قالَ: تَزَوَّجْ، و إلاّ فَأنتَ مِنَ المُذنِبِينَ؛ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به مردى به نام عكّاف فرمود: آيا همسرى دارى؟ عرض كرد: خير اى رسول خدا. پرسيد: آيا كنيزى دارى؟ عرض كرد: نه، يا رسول اللّه. پرسيد: آيا توان مالى دارى؟ عرض كرد: آرى. پيامبر فرمود: ازدواج كن، و گرنه از گنهكاران هستى» یعنی پیامبر اکرم(ص) به او هشدار می‌دهد زیرا نباید از این دستور مهم و سنت الهی سرپیچی کرد.

انتهای پیام