وی افزود: در این دوره به مربیانی که قبلاً دوره تربیت مربی کودک را گذراندهاند و دارای سابقه کار در مهد کودکها و پیشدبستانیها هستن آموزشهای تکمیلی روش تدریس این مهارتها و ویژگیهای یک مدرس و نوع مفاهیم آموزشی به کودک ارائه میشود.
این استاد دورههای تربیت مدرس ادامه داد: همچنین در این دوره مطالبی در مورد آشنایی با رویکردهای آموزشی در دنیا، سبکهای آموزشی و نگارشی کتابهای کودک خصوصا پیشدبستانی توجه و آموزش اساسیترین اهداف آموزش و پرورش برای کودکان ۳ تا ۷ سال آموزش داده شد.
وی پرورش مهارتهای دینی و قرآنی وانس با اهل بیت(س)هویت ملی، پرورش مهارتهای کلامی، پرورش مهارتهای اجتماعی و اقتصادی، پرورش مهارتهای حرکتی، پرورش مهارتهای شناختی _ذهنی و پرورش مهارتهای هنری و زیباشناسی و ... از جمله مهارتهای آموزشی در این دوره آموزشی برشمرد.
بیاناتی تصریح کرد: مربیان و مراقبان کودک برای یادگیری مفاهیم دینی و قرآنی در کودک باید روانشناسی رشد کودک را بدانند و با توجه به دوره پیش عملیاتی کودک بیشتر مهارتها را بهصورت عینی و آموزشهای مستقیم در اختیار کودک بگذارد و محیط لازم را برای کسب تجربه، آزمایش و مشاهده برایش محیا کند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین مربی کودک باید بر روی حافظه شنیداری، دیداری و تقویت حل مسئله کودکان تمرکز لازم را داشته باشند تا مفاهیم دینی و قرآنی بهصورت کاربردی، جذاب در قالب قصه و بازی به کودک آموزش داده شود که در این راستا تخصص و مهارت مربی قرآن کودک حائز اهمیت است.
این کارشناس ارشد قرآن و علوم حدیث بل اشاره به بهترین سن کودک برای یادگیری قرآن اظهار کرد: براساس حدیثی از امام جعفرصادق(ع) که فرمودهاند: «فرزند خود را تا هفت سالگی آزاد گذار، تا به بازی بپردازد و در هفت سال پس از آن ادب آموزد و در هفت سال سوم او را با خود همراه کن تا از مشورت با او برخوردار شوی و در کارها از وی کمک بگیری»، لذا از سه سالگی با توجه به توان و استعداد کودک آموزههای قرآن را میتوان در قالب بازی، قصه، نقاشی، کاردستی، نمایش خلاق و نمایشهای عروسکی به کودک آموزش داد و از آنها لذت ببرد تا در وجودش نقش ببندد.
وی با بیان اینکه نقش خانواده در آموزش مهارتها خصوصا مفاهیم دینی و قرآنی دقیقا به دوران قبل از فرزندآوری برمیگردد، گفت: اصلاح و تزکیه فرد، بینش، جهانبینی و خداشناسی و اعتقادات مذهبی زن و مرد در بعد ازدواج در تربیت دینی کودکان مهم است، گرچه نقش محیط و ابزارهای همسو با ارزشهای دینی را نمیتوان نادیده گرفت.
بیاناتی اظهار کرد: اگر آموزههای قرآن و مفاهیم دینی بهصورت آرام، مستمر و با توجه به توان کودک آموزش داده شود و محیط خانواده بدون تنش باشد رشد شخصیتی کودک و مسئولیتپذیری، استقلال و تعامل مطلوب او با جامعه رشد قابل ملاحظهای خواهد داشت و کودک از آرامش روحی روانی برخوردار میشود و ما شاهد تربیت دینی مطلوب و سازنده هستیم.
وی بیان کرد: به نظر میرسد اگر بتوان از دوران کودکی مفاهیم دینی را بهصورت جذاب و بهصورت بازی که برای کودک لذتبخش بوده به او آموزش داده شود در دوران نوجوانی و جوانی استمرار کسب و جذب آموزههای دینی مورد استقبال قرار میگیرد.
انتهای پیام
من خودم شرکت کرده بودم استاد بیاناتی اطلاعات بالایی داشتند خیلییی خیلییی کمکون کردن خدا ازشون راضی باشه یکی از بهترین ها هستند