صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۰۰۲۱۳
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
شرح دعای مکارم‌الاخلاق/ 6

بی‌شک قطع رَحِم از گناهان کبیره است؛ قاطع رَحِم از مبغوض‌ترین گناهکاران در پیشگاه الهی است و موجب عذاب آخرت می‌شود، شاید بعضی تصور کنند که اگر یکی از فامیل اهل فلان گناه باشد این مجوزی جهت قطع رحِم است. این تصوری نادرست و به موجب روایت، کُفر هم قاطع رَحِم نمی‌شود و باید پیوند رَحِمیت همواره مورد توجه همگان و برقرار باشد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن انصاری، مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله‌العظمی آقا شیخ محمدجعفر انصاری(ره) اهواز در سلسله جلساتی به شرح دعای مکارم‌الاخلاق امام سجاد(ع) پرداخته است. جلسه ششم این شرح از دعا تقدیم مخاطبان می‌شود.

بسم الله الرحمن الرحیم 

امام سجاد(ع) به پیشگاه الهی عرض می‌کند: «وَ اُکافی مَن قَطَعَنی بالصِّلَه؛ امام(ع) در این فراز از دعا از خداوند درخواست می‌نماید که به او توفیق عنایت فرماید تا با کسی که رشته مودت را بریده است بپیوندد.

شهید ثانی علیه‌الرحمه می‌فرماید: «رَحِم» بنا به روایات عبارت از نزدیکانی است که معروف به اصل و نسب انسان باشند اگرچه به علت کثرت نسل از انسان دور شده و ازدواج با او جایز باشد.

بی‌شک قطع رَحِم از گناهان کبیره است؛ قاطع رَحِم از مبغوض‌ترین گناهکاران در پیشگاه الهی است و موجب عذاب آخرت می‌شود، شاید بعضی تصور کنند که اگر یکی از فامیل اهل فلان گناه باشد این مجوزی جهت قطع رحِم است. این تصوری نادرست و به موجب روایت، کُفر هم قاطع رَحِم نمی‌شود و باید پیوند رَحِمیت همواره مورد توجه همگان و برقرار باشد.

شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و عرض کرد کسانی با من فامیل هستند اما با من هم‌عقیده نیستند آیا برای آنان به عهده‌ام حقی است؟ حضرت فرمود: بله حق رحمیّت را چیزی قطع نمی‌کند و اگر با تو هم‌عقیده باشند برای آنان دو حق است یکی حق رحِمیّت و دیگری حق اسلام.

مصادیق قطع رحِم در قرآن کریم؛ مستوجب لعن خداست(سوره محمد(ص))، قاطع رحِم جز فاسقان و زیانکاران است(بقره)

مصادیق قطع رحم در روایات: قاطع رحِم در ردیف شرک به خدا، دوری از رحمت خدا و محروم از بهشت.

قطع رحِم اَشکال مختلفی دارد از جمله: آزردن و رنجاندن خویشان و نزدیکان، یاری نکردن و غمخواری ننمودن با آنان در مال و آسایش و خیرات دنیوی در حالی که بستگانت به آن محتاج هستند. قطع رحم به دلائل مختلفی ممکن است صورت گرفته باشد از جمله عداوت ،بُخل،... بنابراین قطع رحِم از رذائل قوه غضب یا شهوت است و شکی نیست که از بزرگترین مهلکات و تباه کننده دین و دنیای انسان است نعوذبالله.

«اللهم وفقنی لصالح الاعمال»
خدایا توفیق عمل صالح به ما عطا فرما

انتهای پیام