وی گفت: امتداد اجتماعی زیارت بدین معناست که تمام آوردهای زیارت به شکل ملموس در زندگی نه تنها قشری که مستقیم به زیارت میآیند، بلکه همه آحاد جامعه چه مسلمان و غیر مسلمانان جریان بخشیده شود. هنر زبان امتداد اجتماعی زیارت است، چرا که هنر میتواند مفهوم زیارت را در زندگی همه افراد در طبقات و مذاهب مختلف جریان بخشد و از اینرو توجه ویژهای به هنر در آستان قدس رضوی شده است.
دبیر هنری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) اظهار کرد: این جشنواره تلفیقی از دانش، نوآوری و هنر است و تلفیق این سه ضلع میتواند مسیری را هموار کرده تا شعار محوری امتداد زیارت تحقق بخشیده شود.
رئیس فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: باید سوغات شهر مشهد با هویت فرهنگی این شهر مقدس که زیارت است در اقصی نقاط جهان گسترش یابد و تلاش شود تا در آینده یا نزدیک ذائقه مخاطب در سوغات زائر مشهد تغییر یابد. از لحاظ معنایی باید هویت زیارتی مشهد را بهصورت غیر مستقیم در سوغات زائر تقویت و برای هنرمندان و تولیدکنندگان داخلی زمینه حضور فعال آنها در این عرصه را فراهم کنیم.
استادی ادامه داد: ادبیات صنایع فرهنگی از غرب گرفته شده است، اما ما در کشور و به ویژه آستان قدس به این مقوله نگاه معرفتی و دینی داریم و به دنبال رویکردهای بومی در حوزه تولید و محتوی هستیم و یکی از محورهای جشنواره هم تقویت گفتمان معرفتی و دینی بوده است.
دبیر هنری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) اظهار کرد: آثار رسیده در حوزه مد و لباس بسیار کم است و متأسفانه نتوانستهایم در این خصوص رشد داشته باشیم، با توجه به اینکه این رشته در دانشگاه تعریف شده و فارغالتحصیلان این رشته نیازمند بازار کار هستند.
وی بیان کرد: از بیش از ۸۰۰ اثر رسیده بیشترین آثار ارسالی در حوزه صنایع دستی و سوغات زائر، بازی و اسباببازی و سرگرمی و نرمافزارهای کاربردی بوده و در حوزه مد و لباس کمترین آثار دریافتی را داشتیم و این در حالیست که مشهد بیش از 20 میلیون زائر دارد و با وجود پنج میلیون زائر بینالمللی قطب جدی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر محسوب میشود.
استادی گفت: به دنبال آن هستیم سوغات مشهد نشاندهنده هویت فرهنگی این شهر یعنی زیارت در تمام نقاط جهان باشد، لذا ضرورت دارد این امر از لحاظ مبنایی در ایران و خارج از کشور تقویت شود.
انتهای پیام