صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۰۳۸۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
نشست بررسی کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع نخستین» / ۳

عاطفه زرسازان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی می‌گوید: پیشنهاد من این است که در یک فصل گفتمان‌ها را مطرح کنیم، در یک فصل تمایزات آنها را و در یک فصل جریان‌شناسی آن را مطرح کنیم؛ چون در این کتاب تحلیل جریان‌ها به درستی انجام نشده و صرفا جریان‌ها گزارش داده شده است.

نشست نقد و بررسی کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع نخستین» با حضور مولف اثر و ناقدان این کتاب در خبرگزاری ایکنا برگزار شد. عاطفه زرسازان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی در این نشست گفت: در عنوان فصل دوم نوشته شده «دو گفتمان تفسیری باطنی و تاویلی شیعه در اوایل سده دوم». یعنی به مخاطب پیام می‌دهید اولا در این فصل رویکرد شیعه را بررسی می‌کنیم، آن هم در اوایل سده دوم. با این حال شما زیرمجموعه فصل دوم را نگاه کنید نوشته است «دیدگاه‌ها درباره انگاره‌های ظاهر و باطن در سده‌های متقدم اسلامی» که خود این عناوین می‌تواند قسیم در نظر گرفته شود. غیر از این، در سده‌های متقدم اسلامی شما تا قرن هشت و زرکشی رفتید؛ یعنی نه تنها از شیعه عدول کردید، بلکه از قرن هم عدول کردید. یا به عنوان نمونه دیگر عنوان فصل پنجم «نیمه دوم تا سده سوم» است. در ذهن من این است «تا سده» یعنی ورود به قرن سه پیدا نمی‌شود در حالی که شما وارد قرن سوم شدید. پیشنهاد من این است که در یک فصل این گفتمان‌ها را مطرح کنیم، در یک فصل تمایزات آنها را و در یک فصل جریان‌شناسی آن را مطرح کنیم چون در این کتاب تحلیل جریان‌ها به درستی انجام نشده و صرفا جریان‌ها گزارش داده شده است. نتیجه درست است ولی تحلیلی انجام نشده است.

 

انتهای پیام