وی ادامه داد: خداوند متعال ساختار این عالم را بر بندگی قرار داده است و تمام عالم وجود، عبد خدا، در برابر او خاضع و همه در سجده هستند: «ولِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»؛ درواقع تمام عالم تسبیح خدا میگویند.
این کارشناس دینی با بیان اینکه تمام عالم هوشیار و بیدار و دارای شعور هستند، گفت: در علوم طبیعی، موجودات جاندار یا بیجان نامیده میشوند و این موضوع فقط مخصوص این علوم است؛ اما در علوم الهی موجود بیجان وجود ندارد و تمام موجودات حیات و قدرت مخصوص خود را دارند.
وی اضافه کرد: تمام موجودات عالم از سه صفت حی، قدیر و علم خدا بهرهای بردهاند؛ همچنانکه زمین میفهمد چه کسی روی آن معصیت و چه کسی عبادت میکند. در قرآن کریم نیز آمده است که زمین در قیامت شهادت میدهد و زمین و زمانی که اکنون در آن قرار داریم، شعور و قدرت دارند و چون صاحب شعور هستند، حیات نیز دارند.
عالی با تأکید بر ذیشعور بودن عالم هستی تصریح کرد: خداوند متعال در آیه ۴۱ سوره نور میفرماید: «كُلٌّ قَدْعَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِيحَهُ؛ تمام موجودات نماز و ذکر خود را میدانند.» از این آیه، سه مطلب دریافت میشود؛ اینکه تمام موجودات ذکر دارند، ذکر هر موجودی با موجود دیگر فرق میکند و تمام موجودات میفهمند و علم دارند.
وی به واکنش عالم هوشیار، ذاکر و عبد خدا در برابر گناه و گناهکار اشاره کرد و گفت: اگر فردی گناهی مرتکب شد، وصلهای ناهماهنگ است و لذا تمام عالم در برابر او واکنش نشان میدهند و هیچ موجودی با گناهکار، هماهنگ نیست.
کارشناس برنامه «سمت خدا» ظلم، بیاخلاقی و گناه را سبب گره افتادن در امور بیان کرد و ادامه داد: در روایت آمده که از امام مجتبی(ع) سؤال کردند فاصله بین زمین و آسمان چقدر است؟ حضرت فرمود: «به اندازه آه مظلوم»؛ یعنی آه مظلوم به سرعت از زمین به آسمان میرود و گاهی نیز ظلم آنقدر زیاد است که پاسخ آن برای قیامت میماند.
وی یادآور شد: گناهان آثار متعددی دارند؛ بعضی سبب نزول بلا و بعضی دیگر سبب حبس دعا میشوند و در روایات آمده است که تعدادی از گناهان سبب خشکسالی میشود.
عالی اضافه کرد: نقطه مقابل این وضعیت آن است که این عالم بر اساس بندگی و خضوع در برابر خداوند خلق شده است و اگر انسان بندگی کرد و وصله هماهنگی بود، امداد از همه سمت به طرف او میآید.
وی بندگی و عبودیت خدا را سبب نزول برکات بیان کرد و گفت: زمانی که فردی در این عالم عبد خدا باشد و درست رفتار کند، برکات به سمتش میآید و عالم به او کمک میکند؛ چنانکه قرآن کریم در اینباره میفرماید: «و لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ.»
این کارشناس دینی یکی از ویژگیهای عصر ظهور را افزایش برکات دانست و افزود: ظهور، زمانهایست که جلوی ظلم و معاصی اجتماعی گرفته میشود.
وی اظهار کرد: خداوند متعال در حدیثی قدسی میفرماید: «أنَا جَلیٖسُ. مَنْ جٰالَسَنِیٖ وَ مُطِیٖعُ مَنْ أطٰاعَنِیٖ»؛ یعنی کسی که مطیع من است، من مطیع او هستم؛ بنابراین خداوند ساختار وجودی و فطرت انسان را بر بندگی خلق کرده و ساختار وجود انسان فضایل را دوست دارد.
عالی به تبیین معنای واقعی توبه پرداخت و گفت: توبه یعنی اگر انسان گناهی کند، چون ذات او تغییر نکرده است، گناه را پس میزند و توبه میکند. توبه، پس زدن و اصل آن این است که ساختار و فطرت انسان آلودگی گناه را پس میزند.
وی تأکید کرد: توبه ابتدا از سوی خدا آغاز میشود: «تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا»؛ یعنی ابتدا خدا عنایت میکند؛ از اینرو تواب یعنی بسیار توبهکننده و رجوعکننده است و اگر انسان یک بار رجوع میکند، رجوع خداوند دو بار است.
انتهای پیام