وی ادامه داد: در طی سالهای سال در میان نوجوانان، بوستان و گلستان سعدی بسیار مورد استقبال قرار گرفته و اشعار لطیف سعدی در جان آنها ریشه دوانده است. در سالهای اخیر موسیقیدانهای ماهر ایرانی برای افرادی که آواز را به خوبی فرا گرفتهاند، از اشعار سعدی انتخاب کرده و آنها را به خواندن اشعار سعدی تشویق میکنند.
مهدوی دامغانی بیان کرد: در این سده اخیر فرهیختگان ارجمندی مانند استاد غریب در مقدمه گلستانی که در سال 1310 شمسی چاپ کرده است، چنان از عهده معرفی سعدی برآمده است که بسیار متفاوت و تحیربرانگیز است و همچنان برای پژوهش در حوزه زندگانی و اشعار سعدی، منبع ارزندهای محسوب میشود. با توجه به متون و کتابهای ارزندهای که از اساتید بزرگ ایرانی در خصوص سعدی نگاشته شده است، متوجه میشویم که این خورشید تابان در افق ادب ایران گرما و درخشش خاصی را داراست. به عنوان مثال سعدی هنگامی که میخواهد بگوید انسان نمیتواند خداوند را وصف کند، با ادبیات عارفانه، عاشقانه زیبایی سروده است:
ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم/ وز هرچه گفتهاند ما شنیدهایم و خواندهایم
مجلس تمام گشت و به پایان رسید عمر/ ما همچنان در اول وصف تو ماندهایم
این مترجم قرآن کریم افزود: این سروده غیر از تعبیر و معنی سخن پیامبر اکرم(ص) چیزی نیست، زیرا حضرت محمد(ص) در این باره سخنان گرانبهایی فرمودهاند. در وصف ساحت قدس نبوی جستجوهایی داشتهام و طی آن برای مقدمه تالیف کتابی به دنبال شعری با معنی بودم که این سروده را از سعدی برگزیدم و مانند آن شعر، در اشعار دیگر شعرا ندیدهام. زیرا سعدی سروده است:
هزار جهد بکردم که سر عشق بپوشم/ نبود بر سر آتش میسرم که نجوشم
به هوش بودم از اول که دل به کس نسپارم/ شمایل تو بدیدم نه صبر ماند و نه هوشم
وی در ادامه گفت: سعدی حضرت محمد(ص) را بهگونه زیبایی معرفی میکند، شعر او در ادبیات جهان بیبدیل محسوب میشود، او در غزلی سروده است:
ماه فروماند از جمال محمد/ سرو نباشد به اعتدال محمد
قدر فلک را کمال و منزلتی نیست/ در نظر قدر با کمال محمد
وعده دیدار هر کسی به قیامت/ لیله اسری شب وصال محمد
آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی/ آمده مجموع در ظلال محمد
مهدوی دامغانی تصریح کرد: سعدی علیرغم سرسپردگی به شاعران بسیار بزرگ قبل از خود و همچنین به صوفیان بزرگ زمان خود و با دلبستگی بسیار زیاد او به وطن برای گریز از ناملایمات و افزایش معلومات توصیه به ترک وطن میکند و در این خصوص سروده است:
دلم از صحبت شیراز به کلی بگرفت/ وقت آن است که پرسی خبر از بغدادم
هیچ شک نیست که فریاد من آنجا برسد/ عجب ار صاحب دیوان نرسد فریادم
سعدیا حب وطن گرچه حدیثیست صحیح/ نتوان مرد به سختی که من این جا زادم
این قرآنپژوه اظهار کرد: سعدی در اشعار خود درسهای بسیار زیادی برای زندگی آدمی بیان کرده است و در خصوص نیکو عمل کردن، اینچنین سروده است:
طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی/ صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست
وی ادامه داد: بسیاری از مسلمانان در خصوص سعدی این سؤال را مطرح میکنند که آیا سعدی شیعه بوده است یا خیر؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت عاشقان را مذهب و دین خداست. خود سعدی هم در این باره سروده است:
خدایا به حق بنی فاطمه/ که بر قولم ایمان کنم خاتمه
اگر دعوتم رد کنی ور قبول/ من و دست و دامان آل رسول
چه کم گردد ای صدر فرخنده پی/ ز قدر رفیعت به درگاه حی
که باشند مشتی گدایان خیل/ به مهمان دارالسلامت طفیل
خدایت ثنا گفت و تبجیل کرد/ زمین بوس قدر تو جبریل کرد
بلند آسمان پیش قدرت خجل/ تو مخلوق و آدم هنوز آب و گل
مهدوی دامغانی گفت: بنابراین در سرودههای او این نکته را نمایانگر است که سعدی قائل به تفضیل است، زیرا ایشان حضرت علی(ع) را از دیگران برتر میداند و به خاندان اهل بیت(ع) ارادت ویژه دارد.
این مترجم قرآن کریم در خصوص بابهای بوستان سعدی نیز بیان کرد: سعدی به مسائل اعتقادی بسیار معتقد بوده و این امر را در بابهای بوستان خود بیان کرده است زیرا باب اول آن در خصوص عدل و تعبیر، باب دوم احسان، باب سوم عشق و مستی، باب چهارم تواضع، باب پنجم رجاء، باب ششم قناعت و باب هفتم تربیت، باب هشتم عافیت و باب نهم توبه و بدین ترتیب در خصوص معارف و تربیت است.
انتهای پیام