خلیلی ادامه داد: خانواده اول با توجه به دیدگاه و بصیرتی که دارند، باید تلاش کنند که فرزندانشان وارد فضای خبرها و تحلیلها نشوند؛ چراکه این موضوع برای آنها سخت است، مگر اینکه این توانایی درک را داشته باشند. نمیتوان گفت که فرزندان صد درصد بدانند یا ندانند؛ این مسئله به اندازه فهم فرزندان و لحاظ کردن تفاوتهای فردی بستگی دارد، اما وقتی سبقه دینی در خانواده وجود داشته باشد، این مفهوم به کودکان انتقال داده شود که پیروزی از آن حق است.
این روانشناس تصریح کرد: گروه دومی که این پایگاه دینی و سیاسی در آنها کمرنگ است، به طور مستمر، اخبار را از شبکههای خارجی دریافت میکنند، از این رو والدینی که دلسوز فرزندان خود هستند تا جایی که میتوانند در شرایط کنونی از اخباری که به وسیله گروههای مختلف و در شبکههای اجتماعی منتشر میشود، فاصله بگیرند و فضای خانه را آرام و از تنش، ترس و اضطراب پرهیز کنند و با فرزندان خود در این زمینه کمتر صحبت کنند. همچنین آرامش آنها باعث آرامش بیشتر فرزندان خواهد شد.
وی درباره نقش تغذیه در ایجاد آرامش روان فرزندان نیز بیان کرد: مصرف گلاب و دمکرده گل گاوزبان بسیار مؤثر است و باعث آرامش افراد میشود. علاوه بر این، والدین فرزندان خود را به بوستان و پارک ببرند و ساعاتی را در آنجا بگذرانند تا فضای ذهنی آنها آرام شود و آرامش بیشتری داشته باشند. البته به صورت صد درصد نمیتوانیم فرزندانمان را از موضوع و شرایط بحرانی مطلع یا آن را از آنها پنهان کنیم. آرامش فرزندان اولویت دارد و والدین به ویژه در خانواده دسته دوم باید از خبر گرفتن، نق زدن و ... فاصله بگیرند.
خلیلی با اشاره به آثار مخرب اخبار منفی و شایعات در فرزندان، گفت: اگر فرزندان حس امنیت و آرامش نداشته باشند، این مسئله تأثیرات روانی مخربی خواهد داشت، از جمله ناخن جویدن، مدام سؤال کردن از والدین و حتی معلمان و ترس از تنها خوابیدن در اتاق. بدین ترتیب احساس ناامنی میکنند و با توجه به نزدیک بودن ایام امتحان، در روند پیش رو دچار مشکل میشوند.
انتهای پیام