صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۱۱۹۵۱
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
حجت‌الاسلام‌ حسینی قمی:

سخنران حرم بانوی کرامت ضعف در روخوانی قرآن کریم را یکی از آسیب‌های دانش‌آموزان و نسل جوان و نوجوان جامعه ما دانست و گفت: اینکه ما مدعیان ایمان نتوانیم این آیات الهی که خطاب به جامعه ایمانی نازل شده را فهم و به آن عمل کنیم، پذیرفتنی نیست.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی، سخنران استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه سوم اردیبهشت‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به نامه ۶۹ امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه بیان کرد: حضرت در این نامه به حارث همدانی ۲۰ موعظه تربیتی و اخلاقی را متذکر شده‌اند که نخستین آن سفارش به قرآن و چنگ‌زدن به ریسمان آیات الهی است؛ حضرت در این نامه تصریح می‌کند که از قرآن بخواهید تا شما را نصیحت کند و حلال قرآن را حلال و حرام آن را حرام بشمارید و به داستان‌های قرآن توجه داشته باشید.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اهمیت اعتقاد به روایت‌های قرآنی اظهار کرد: مطالب قرآن را می‌توان به موعظه، آیات الاحکام و داستان و قصه‌های قرآنی تقسیم‌بندی کرد، موعظه وادی نصیحت، آیات الاحکام، عرصه کشف حلال و حرام الهی و داستان‌ها و قصه‌های قرآنی وسیله عبرت است.

وی ضمن اشاره به خطابات قرآنی به مؤمنان گفت: خداوند در ۹۰ آیه قرآن با تعبیر «یَا أَییّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» مؤمنان را خطاب قرار داده است؛ اینکه ما مدعیان ایمان نتوانیم این آیات الهی که خطاب به جامعه ایمانی نازل شده را فهم و به آن عمل کنیم، پذیرفتنی نیست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر لزوم مطالعه تفسیر آیات قرآن و توجه به داستان‌ها و عبرت‌های قرآنی بیان کرد: در قرآن کریم سرگذشت ۲۷ پیامبر الهی ذکر شده است که بیشترین آیات به وقایع دوران حضرت موسی(ع) اشاره دارد.

حسینی قمی با اشاره بر اهمیت فراگیری و آموزش قرآن و انتقال آن به دیگران گفت: پیامبر اعظم(ص) نخستین معلم قرآن بودند و درس‌های ایشان تحولات عمیقی بر زندگی فراگیران ایجاد کرده است، اساس درس حوزه فهم قرآن، تأمل در آیات الهی و تبیین آن به دیگران است.

وی ضعف در روخوانی قرآن کریم را یکی از آسیب‌های دانش‌آموزان و نسل جوان و نوجوان جامعه ما دانست و اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم برگزاری کلاس فراوان قرآن در دوره تحصیل، دانش‌آموزان با ضعف شدیدی در روخوانی قرآن مواجه هستند؛ متأسفانه جوانان ما بعد از ۱۸ سال آموزش سالانه قرآن در آموزش‌ و پرورش، همچنان نمی‌توانند قرآن را درست بخوانند.

حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه متأسفانه قرائت حمد و سوره بسیاری از ما نادرست است، گفت: رویکرد حرم مطهر در تصحیح قرائت فرازهای نماز قابل تقدیر است، در عین دقت در اعراب کلمات، باید مخارج حروف را رعایت کنیم زیرا ممکن است معانی کلمات متفاوت و گاهی متضاد بیان شود.

انتهای پیام