صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۱۶۸۶۰
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۹

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی گفت: اجرای عمومی و غیر متمرکز چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی برای بهره وری و استقبال بیشتر مخاطبین صورت گرفته است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی سیم‌ریز، دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی، شامگاه 30 اردیبهشت‌ماه، در اختتامیه جشنواره تئاتر خیابانی رضوی، اظهار کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی با توجه به اینکه دوازده دوره آن در هرمزگان و یک دوره در مشهد بوده است، باعث جریانی در حوزه کودک و نوجوان شد که اکثر دوره‌ها با حضور چهره‌های برجسته این حوزه بوده است.

وی ادامه داد: در دوره‌های اخیر برای بهره‌وری و استقبال بیشتر مخاطبان فرآیندی در نظر گرفته شد که تغییر بنیادین در نحوه برگزاری صورت گیرد. بر این اساس مقرر شد در دوره چهاردهم شیوه جدیدی لحاظ شود که آثار به‌صورت غیرمتمرکز در شهرستان‌ها اجرای عمومی داشته باشند و در پایان گروه‌ها در مشهد در اختتامیه حضور یابند و خوشبختانه این شیوه مورد توجه گروه‌های نمایشی قرار گرفت و استقبال دو برابری نسبت به سال‌های گذشته داشتیم.

سیم‌ریز گفت: در این دوره 123 اثر متقاضی حضور بوده که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته و هیئت انتخاب با حضور مریم کاظمی، سیدحسین فدای حسین و امیر مشهدی عباس انجام شد.

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی بیان کرد: 15 اثر را انتخاب شد و در نهایت 10 اثر انتخاب پایانی بود که 8 اثر در بخش اصلی و 2 اثر در بخش مهمان از شهرهای قم، مشهد، بهشهر، لاهیجان، گرگان، بندرعباس، یزد، اصفهان، ملایر و همدان حضور دارند که همزمان در شهرهای مربوطه اجرای عموم شد. 

وی گفت: هر گروه ملزم به 10 تا 15 اجرا بود که این اجراها با حمایت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و استان‌ها صورت گرفت که هدف اصلی از اجرای این ایجاد فضای جدید در راستای امکان استفاده بیشتر مخاطبین بود. علاوه بر این با توجه به برگزاری جشنواره در دوره‌های قبل که برای گروه‌های شرکت‌کننده هزینه‌بر بود، اما در شرایط جدید تمام هزینه‌های جشنواره سرشکن و در قالب قرارداد به خود گروه‌ها پرداخت شد.

سیم‌ریز تصریح کرد: در شرایط جدید نمایش‌ها به شکل رقابتی اجرا نشد، اما تدبیر بر این است که جشنواره به سمتی خواهد رفت که شکل رقابتی آن دوباره از سر گرفته شود و تقاضای ما بر این است که گروه‌ها اجراهای خود را به سمت مدارس سوق دهند.

ذات تئاتر رضوی مبرا از نگاه رقابتی است

در ادامه اتابک نادری دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی گفت: رقابت در این دوره از جشنواره حذف و کار به صورت فستیوالی برگزار شد. به این ترتیب هر اثر در شهر خود تولید اجرای عمومی داشت که در این میان، در ۱۰ تا ۱۵ شهر اجرای عمومی انجام شد.

وی ادامه داد: «تلویزیون تئاتر ایران» پل ارتباطی میان هنرمندان تئاتر با دنیا است تا تولیدات شهرستان‌ها دیده شود. این پلتفرم توسط انجمن‌های هنری نمایشی تولید شده تا آثار هنرمندان معرفی شود. بعد از اتمام جشنواره، آثار این دوره در پلتفرم نمایش داده می‌شود تا به صورت عمومی‌تر همه هنرمندان استان‌ها، تولیدات را مشاهده کنند.

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی افزود: تولیدمحور بودن این دوره افتخار بزرگی است و هزینه‌های جانبی در کمکبه  تولید آثار پیش‌بینی شد. مرکز سیمرغ صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، دو اثر تئاتر صحنه‌ای و دو اثر تئاتر کودک را برای ضبط و پخش در رسانه ملی انتخاب خواهد کرد که باعث افتخار ماست.

نادری اظهار کرد: اینکه موضوع رقابت حذف شده است، در واقع یک تعریف در جشنواره کنار گذاشته شده است. این مسئله، یک ماراتن رقابتی است که از 145 اثر، حدود 38 متن انتخاب و 23 متن تولید می‌شود و از ۱۵ گروه نمایشی، تعدادی دارای رتبه اول و درجه یک هستند و تفاوت این جشنواره این است که نفرات اول و دوم و... معرفی می‌شود، چرا که ذات هنر مبرا از نگاه رقابتی، خصوصا تئاتر رضوی که مردمی است.

انتهای پیام