صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۲۱۵۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان:

عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران به بهانه برگزاری نمایشگاه آثار رضا مافی گفت: وی توانست جریان هنری و تجسمی را در بخش نوگرایی خوشنویسی به وجود بیاورد و برای هم‌دوره‌ها و آیندگان چراغ راه باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی-اسلامی «ترانه باران»، امیراحمد فلسفی، عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان با به نمایشگاه خوشنویسی در حال برگزاری «رضا مافی» گفت: رضا مافی توانست جریان هنری و تجسمی را در بخش نوگرایی خوشنویسی به وجود بیاورد و برای هم‌دوره‌های خود و کسانی که بعد از او قدم به این عرصه گذاشتند چراغ راهی باشد و مسیری را نشان دهد که بتواند این مسیر به خوبی و با پویایی ادامه پیدا کند.

فلسفی در خصوص تاثیر مافی بر هنر و هنرمندان معاصر گفت: با توجه به اینکه در آن دوره استادان بزرگی در حوزه خوشنویسی فعال بودند و شرایط لازم برای اینکه خوشنویسی سنتی بتواند از امکاناتی که در گذشته وجود داشت برخوردار شود، یعنی بازار کار و دسترسی به منابع مثل آثار نفیس گذشتگان نبود، این امکان وجود نداشت که مافی با ذهن پویا و روحیه جستجوگر و میل به ایجاد تنوع، بتواند در عرصه کار سنتی نیازهای خود را برآورده کند. با توجه به جو نوگرایی که در آن دوره وجود داشت توانست مسیرهای تازه‌ای را طی کند و نشان دهد که می‌شود در عرصه خوشنویسی و حواشی خوشنویسی کارهای جدیدی ارائه داد که موافق طبع و نیاز نسل جدید باشد.

وی خاطرنشان کرد: در وجوه مختلفی این ذوق‌آزمایی را از خود نشان داد و هر بخشی از کارهای هر دوره توانست برای کسانی که حتی رقبا و هم‌دوره‌ای‌ها و یا نزدیکانش بودند، منشا الهام باشد. طبیعی است که برای بعد از خودش هم که تمام دهه 60، 70 و بعد از آن بود، توانست به کسانی که در نوگرایی در خوشنویسی فعال بودند و می‌خواستند در زمینه نقاشی خط فعالیت کنند، الگوهایی بدهد که خیلی نزدیک به آن الگوها کار کنند و هم باعث شود که ذهنشان فعال شود و هر کس مسیر خودش را پیدا کند.

به عقیده فلسفی، مافی یک خوشنویس هنرمند نوگرا بود. در استفاده از قلم نی و کاغذ، فضاهای تازه‌ای را تجربه کرده بود که برای آن دوره خیلی خوب بود، البته خود مافی هم داعیه خوشنویسی کلاسیک نداشت. غیر از چند کاری که به صورت کاملا سنتی انجام داده بود مثل سیاه مشق و چلیپا به عرصه رقابت کلاسیک ورود نکرده بود.

این استاد خوشنویسی در پایان با اشاره به برگزاری مطلوب نمایشگاه «رضا مافی» گفت: باید بپذیریم که منظور از هنر معاصر لزوما نوگرایی نیست. کسانی که هر هنری را امروز کار می‌کنند، و حرفی برای گفتن دارند هنرشان هنر معاصر تلقی می‌شود. پرداختن به خوشنویسی به این صورت، یک وظیفه است و گالری ترانه باران این وظیفه را به خوبی انجام داده است.

نمایشگاه «رضا مافی» به همت موزه گالری ترانه‌باران در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شده و تا ۱۰ تیر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام