وی اظهار کرد: این امر بالاترین نشانه کبر است، هنگامی که انسانها در زندگی شخصی خود حقوق را رعایت نمیکنند و حق منطقی را نمیپذیرند؛ این امر در جامعه و آحاد مردم افزایش مییابد و کبر در سراسر جامعه گسترش مییابد. همچنین در نتیجه کبر حقوق عقلانی رسمیت پیدا نمیکند و حقوق پایمال میشود. اگر شناخت و پذیرش حق میسر شود، قله تواضع برمیافرازد و اگر این دو امر نادیده گرفته شود، قله تکبر شکل میگیرد.
انصاری گفت: خداوند در آیه ۲۲۸ سوره «بقره» فرموده است: «وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ ۚ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَٰلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا ۚ وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ؛ و زنهایی که طلاق داده شدند از شوهر نمودن خودداری کنند تا سه پاکی بر آنان بگذرد و آنچه را (حیض یا حملی) که خدا در رحم آنها آفریده کتمان نکنند اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارند. و شوهران آنها در زمان عده سزاوارترند که آنها را به زنی خود رجوع دهند اگر نیت سازش دارند، و زنان را بر شوهران حق مشروعی است چنانچه شوهران را بر زنان، لیکن مردان را بر زنان افزونی است، و خدا (بر هر چیز) توانا و داناست.» لذا باتوجه به این آیه زنان هم حقوقی دارند که مردان باید رعایت کنند و این رعایت حقوق از خانواده آغاز میگردد.
صاحب تفسیر مشکاة ادامه داد: باتوجه به روایاتی که از ائمه معصوم نقل شده است، جایگاه متکبران بقیه دوزخ را میسوزاند یعنی کبر تمام دوزخ را زیر پوشش قرار میدهد و تمام عقوبتها کلیک کوچک عقوبت کبر نخواهد شد.
انتهای پیام