امروزه، تئوری «تغییر فرهنگ یک ملت بهترین راه نفوذ است» با جدیت از سوی دنیای غرب دنبال میشود. از این رو آنها با شیوههای مختلف درصدد منزوی کردن جریان ادب، هنر و فرهنگ اصیل اسلامی برای نفوذ در مراکز آموزشی و تاثیرگزاری در آنها هستند. با توجه به شرایط کنونی ایران و جهان، و هجمه تبلیغات سو بر علیه دین، بهترین راهبرد مقابله برای جوانان و نوجوانان توجه به هویت اصلی ایرانی-اسلامی خود و حرکت خودورزانه در مسیر فرهنگی است.
به ثمر رسیدن موضوعات فرهنگی و آموزشی نیازمند برنامهریزی کوتاه و بلندمدت همراه با سعه صدر است. دایر کردن حوزههای فرهنگی و تشویق جوانان برای حضور در آنها اصلاح مفاسد اجتماعی با رویکرد فرهنگی و توجه به امر به معروف و نهی از منکر، راهبردهای خودورزانه امام محدباقر(ع) در حوزه سازماندهی فرهنگی بودند.
از آنجایی که جامعه، افراد، سازمانها و به خصوص سازمانهای آموزشی، اعتقادات، رسوم و ارزشهای فرهنگی خاصی دارند، حتی در جوامع تونالیتر هم مدیریت ناگزیر از عمل در بستر ارزشی آن جامعه است. دراین شرایط، نقش مدیریت آموزشی در کشورهای درحال توسعه و جوامع اسلامی برای رسیدن به توسعه پایدار و همه جانبه انکارناپذیر است. بررسی سیره و منش اهل بیت در مشخص کردن اصول حاکم بر علوم انسانی و به طور خاص رشته مدیریت نقش مهمی دارد.
مدیریت آموزشی با رویکرد اسلامی در یک جامعه انسانی میتواند منشا تحول در عرصه تعلیم و تربیت باشد. استخراج راهبردهای رهبری آموزشی امام محمدباقر(ع) از رهنمودهای بیبدیل اسلام در سیره آن پیشواز که از منبع زلال الهی سرچشمه میگیرد، منبعی راهنما و الهامبخش در حوزههای مختلف از جمله مدیریت و رهبری آموزشی در جهت بومی سازی مدیریت فرهنگی و آموزشی در ایران است.
مدرسه و دانشگاه سازمانی است که مدیریت آن در تربیت شمار زیادی از کودکان، نوجوانان و جوانان و شکل دادن شخصیت آنها دخالت و نفوذ چشمگیری دارد و هرگونه کوتاهی، سهلانگاری و اشتباه، تاثیرات نامطلوب و زیانبار زیادی در رشد افراد و کل جامعه دارد.
اگر مدیران آموزشی یک جامعه دارای دانش و مهارتهای کافی باشند و از رهنمودهای پیشوایان دینی برای غنیسازی عمل مدیریی خود استفاده کنند، بدون تردید نظام آموزشی نیز از اثربخشی و کارایی و اعتبار بالاتری برخوردار خواهد بود و نسل آینده، نسل متعهد تری به آرمانهای اسلام خواهد بود.
منبع: ensani.ir
انتهای پیام