به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا جباری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ویژه برنامه اربعین که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه در رادیو اینترنتی «پاسخ» تولید و پخش شد، در پاسخ به این شبهه که «آیا صحت دارد امام حسین(ع) که ایرانیان این همه نسبت به ایشان ابراز علاقه میکنند، در جنگ با ایرانیان شرکت داشته است»، گفت: یکی از انگیزههای دشمن که در پس این شبهه نهفته، این است که حس ناسیونالیستی ایرانی را به وسیله اینگونه شبهات تحریک و منحرف کنند.
وی اظهار کرد: در شبکههای دینستیز یکی از شبهاتی که با استناد به یک نقل مجهول ضعیفی از تاریخ طبری به آن پرداخته میشود، این است که حسین بن علی(ع) که شما این همه برای او اشک ریخته و عزاداری میکنید، کسی است که هنگام فتوحات مناطق ایران در زمان خلفا در کشتن ایرانیان شرکت داشته است؛ همچنین در به اسارت گرفتن زنان و دختران ایرانی و تبدیل آنها به کنیز سهیم بوده است. دشمنان برای بیان این دسته از شبهات به بخشی از متون تاریخی که در برخی کتب مانند بلاذری که البته به عنوان نقل «قیل» نیز مطرح شده، مراجعه میکنند.
استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بیان کرد: در یکی از نقلهای قیل یا به اصطلاح نقلهای ضعیف تاریخی، بیان شده که در زمان خلافت عثمان طی فتوحاتی که در شمال ایران در حال وقوع بود، امام حسین(ع) و امام حسن(ع) در سپاهی به فرماندهی سعید بن عاص اموی در جنگ و فتح مناطقی از ایران حضور داشتند.
وی ضمن اشتباه و نادرست خواندن شبهات بیان شده، تأکید کرد: این دسته از نقل ها به طور یقین نادرست و غلط است. براساس معیارهای حدیثپژوهی، تاریخپژوهی و سیرهپژوهی اینگونه نقلها به طور کامل مورد نقد متخصصین حوزه تاریخ قرار گرفته است.
جباری اضافه کرد: در نقل های تاریخی و حدیثی ابتدا باید به سند آنها رجوع کنیم؛ وقتی سند این شبهه را بررسی میکنیم به فردی به نام «علی بن مجاهد» میرسیم که کذاب است. در نتیجه این نقل از لحاظ سند مخدوش و غیر قابل اعتماد است.
وی در زمینه بررسی سابقه «علی بن مجاهد» به عنوان روایت کننده مطالب تاریخی، گفت: حتی بزرگان رجالی اهل سنت همانند ابن معین نیز تصریح کردهاند که علی بن مجاهد فردی کذاب و غیر قابل اعتماد است.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: شبهه مذکور از لحاظ دلالت و محتوا نیز مخدوش میباشد، ما شیعیان معتقد به عصمت معصومین(ع) حتی پیش از شروع دوران امامت آنها هستیم. امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پیش از امامت، معصوم بودند؛ در نتیجه نمیتوان گفت که معصوم(ع) تحت فرمان فردی غیر معصوم همچون سعید بن عاص اموی که فردی فاسق و فاسد بود، عازم طبرستان و جنگ بودند.
وی با برشمردن علتی دیگر در رد نقل شبهه مذکور، اظهار کرد: تاریخ و زمانی که برای جنگ امام حسین(ع) با ایرانیان به آن در نقل قیل اشاره میشود، زمان حیات امیرالمؤمنین(ع) و خلافت عثمان بوده است، حال چگونه ممکن است امیرالمؤمنین علی(ع) به حسنین(ع) اجازه شرکت در چنین جنگ و نبردی با چنین فرماندهی را داده باشد.
جباری ضمن اشاره به رفتار غیر انسانی که توسط چنین فرماندهانی در جنگ صورت میگرفت، گفت: با توجه به رفتارهای غیر انسانی که به طور معمول در چنین جنگهایی اتفاق میافتاد، نمیتوان حضور دو فرد معصوم(ع) را در آن پذیرفت.
وی در پایان بیان کرد: در روایت بعدی طبری که مربوط به شرح دیگری از این واقعه بوده، بنابر نقل وی هیچ ذکری از حسنین (ع) در آن جا نیست؛ این مسئله نشان میدهد که روایت متزلزل و کذب است.
انتهای پیام